Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Pernilla"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.
    (2022-03-15) Palmqvist, Martina; Johansson, Pernilla; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för strävan mot de nationella målen. Genom undersökningen vill vi även lyfta lärare i fritidshems uppfattning av rektorernas ledarskap kring strävan att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Vi har använt oss av kvalitativa semistrukturerade eller delvis strukturerade intervjuer som metod. I analysen av insamlat material utgick vi från en tematisk analysmetod. Efter våra intervjuer fann vi material av intresse att analysera kring systematiskt kvalitetsarbete och arbetet kring det. Genom att koppla tidigare forskning till vår analys kunde vi tolka svaren från intervjuerna på ett sätt som visade ett resultat som kunde redovisas och vi fann också utvecklingsområden i uppsatsen där vi lyfter ett förslag till fortsatt forskning inom ämnet kring systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet. I resultatet kom vi fram till att lärare i fritidshem använder sig av olika mallar och metoder i planering och dokumentation i systematiskt kvalitetsarbete. Vi har använt oss av en Enactment Teori i vår uppsats. Enactment teori menas med att lärare i fritidshem och rektorer skapar mening, tolkar policydokument till olika kontexter. Detta påverkar hur verksamheten ser ut på fritidshem. I resultatet av vår studie visade det sig att lärare i fritidshem arbetar med systematiskt kvalitetsarbete i olika utsträckning. Det visade sig även att de använde sig av olika mallar och metoder i planering och dokumentation i systematiskt kvalitetsarbete. I vår resultat och analysdel presenterar vi därav även mallar och metoder som används i systematiskt kvalitetsarbete. I resultatet visade det sig även att rektorer har en stor betydelse för hur systematiskt kvalitetsarbete genomförs i fritidshem.
  • No Thumbnail Available
    Item
    "Här ska vita bilar parkera" ­ en studie om förskolebarns lek med bilar.
    (2008) Johansson, Pernilla; Ulvestam-Sjöbleke, Anna; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i Syfte: den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom att leka med bilar i den fria leken. Våra frågeställningar var: Frågeställningar: · Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar? · Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar? Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den Metod: fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när förskolebarn lekte med bilar i den fria leken. Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med Resultat: de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler, matematik och de lärde sig också saker av varandra. Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m. Betydelse för läraryrket: i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Uppfattningar om Trageton- metoden. En fallstudie om en läs och skrivinlärningsmetod med datorn som verktyg. Kursansvarig institution: IPD
    (2010) Johansson, Pernilla; Hajipour, Shahla; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
     Vilka uppfattningar har lärarna av arbetet med Trageton metoden? Teori I litteraturgenomgången presenterar vi en liten del av vad våra styrdokument säger kopplat till vår studie. Vi presenterar även de olika lärandeteorierna som förekommer i pedagogiska sammanhang. Vi ger även en inblick i de två paradigm som representerar de två synsätten på läs- och skrivinlärning, det syntetiska och analytiska. Under dessa synsätt presenterar vi sedan två forskares motsatta syn av ämnet samt beskriver några få metoder som går under vartdera tankesystem. Metod Som metod har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att finna svar på våra frågeställningar. Frågorna formulerade vi efter att ha varit i kontakt med rektorn på den skola vår studie utförts i och när syftet längre fram blivit bestämt. I vår studie har vi haft tillgång till att intervjua tre lärare och tio elever ur en och samma skola som arbetat med Trageton- metoden under tre år. Resultat Vår studie visar att samtliga lärare använder sig av metoden som ett komplement i den tidiga läs- och skrivinlärningen. De förespråkar för att alla lär på olika sätt och det är viktigt att man skall ta hänsyn till detta. Två av lärarna uttrycker även vikten till glädjen och lusten i undervisningen då det påverkar elevernas egen glädje och lust till en lyckad läs- och skrivinlärning. Detta kan vi uppfatta delvis ligga till grund för att lärarna använder metoden som komplement också då en av lärarna inte ”fallit” för metoden eller tyckt den varit revolutionerande från upp starten. De tekniska problem som ständigt verkade återkomma kan tyckas påverka lärarnas motivation av arbetet med Trageton- metoden också. Vidare finner lärarna att arbetet med Trageton- metoden vara ett hjälpmedel framförallt för elever med motoriska svårigheter vid datorskrivandet. Resultatet av studien är begränsad då lärarna och eleverna endast arbetat med metoden i tre år samt att de inte använt sig av renodlad Trageton- metod.  

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback