Browsing by Author "Johansson, Viktoria"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förväntningar på Balanced Scorecard – en studie på tre företag(2005) Nordblom, Mia; Johansson, Viktoria; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenTitel: Bakgrund och problem: Kritik mot den traditionella ekonomistyrningen har under årens lopp utmynnat i att nya styrsystem, däribland Balanced Scorecard (BSC), utvecklats. Mycket forskning har bedrivits kring konceptet vilken främst fokuserat på modellens utformning och implementering och fler empiriska undersökningar som visar vilka effekter BSC genererat i praktiken har eftersökts. Vidare har det uppmärksammats att det bedrivits lite forskning kring de förväntningar aktörer har på BSC vilket borde vara intressant att studera då förväntningar tycks påverka hur aktörer upplever modellen samt hur de utför sina handlingar relaterade till den. Vi har med detta i åtanke inriktat vår studie till att kartlägga de förväntningar olika aktörsgrupper inom organisationer har på BSC och om det finns skillnader och/eller likheter mellan olika aktörsgruppers förväntningar. Syfte: Vårt syfte med studien är att beskriva, jämföra och analysera förväntningar på BSC hos olika aktörsgrupper för att få insikt i hur olika aktörsgrupper uppfattar konceptet och dess användning inom organisationen. Avgränsningar: Vi fokuserar i vår studie ej på BSC-modellen i sig utan är enbart intresserade av de förväntningar som finns på BSC inom tre företag idag. Vi kommer inte att uttala oss om huruvida företagen använder BSC på ”rätt” sätt, ej heller sätta förväntningar i relation till hur BSC kommuniceras, hur företaget presterar ekonomiskt eller om företagets BSC kan anses vara bättre eller sämre än andra företags. Metod: Studien har genomförts som en fallstudie där tre organisationer har studerats närmare. Vi har använt oss av en kvalitativ metod där personliga intervjuer med aktörer på olika nivåer inom tre organisationer genomförts. Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att det är de ansvariga för BSC som uttrycker mest förväntningar på modellen och förväntningarna varierar både inom och mellan företagen och stämmer på olika sätt överens med de effekter teorin huvudsakligen anger är att vänta genom användning av BSC. De förväntningar aktörsgrupper på mellannivå uttrycker skiljer sig från de ansvarigas antingen genom att de ej uttrycker några förväntningar alls eller i den meningen att de tycks förvänta sig mer verksamhetsnära effekter. På den verksamhetsnära nivån är det vidare endast en aktör i de studerade företagen som uttrycker förväntningar på BSC. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att förutom förväntningar på BSC studera hur förväntningar uppstår och om de påverkar aktörers beteende samt om sättet på vilket BSC kommuniceras inom organisationen påverkar aktörers förväntningar. Genom vår studies resultat uppstod en reflektion kring huruvida aktörers ansvar för BSC kan påverka deras förväntningar på modellen, vilket även det vore intressant att studera närmre.Item Social hållbar utveckling(2012-10-16) Johansson, Viktoria; Rosén, Claes; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapHållbar utveckling består av tre grenar: ekonomisk, ekologisk och social. Tidigare forskning tyder dock på att fördelningen mellan dessa är mycket ojämn inom livsmedelsbranschen. De ekonomiska och ekologiska aspekterna väger oftast tyngre än de sociala. En jämn fördelning beskrivs vara det mest optimala, men appliceringen av detta anses problematisk. Fortsättningsvis menar forskning att, alla aktörer i livsmedelskedjan ansvariga att bidra till hållbar utveckling. Vidare belyser forskning att kommunikation är en nyckel för att organisationer skall kunna vara framgångsrika, samt att kommunicerandet av hållbarhetsarbete kan leda till konkurrensfördelar. Syftet med studien är att kartlägga hur social hållbar utveckling uttrycks hos en livsmedelsgrossist, hur den kommuniceras internt samt hur den görs tillgänglig för kunderna. För att genomföra kartläggningen har en fallstudie med en semistrukturerad intervju utförts, kvalitativ metod. Intervjun har genomförts med en försäljningschef hos en livsmedelsgrossist. Resultatet visar på att livsmedelsgrossisten sätter stor tilltro till olika livsmedelsmärkningar och kommunicerar dessa både internt inom organisationen samt till sina kunder. Det finns ett problem i den otillräckliga kunskapen om vad märkningarna står för. Det i sin tur försvårar möjligheten att kunna kommunicera deras mervärden så informativt och effektivt som möjligt. Framträdande är även brister i den interna kommunikationen, vilket leder till att kunderna får sämre tillgänglighet till de olika livsmedelsmärkningarnas egenskaper.