Browsing by Author "Johansson Lindh, Birgitta"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item I avantgardets skugga. Brytpunkter och kontinuitet i svensk teater kring 1900(2019-03-01) Sauter, Willmar; Helander, Karin; Näslund, Lovisa; Hammergren, Lena; Strömberg, Mikael; Johansson Lindh, Birgitta; Ohlsson, Hélène; von Rosen, Astrid; Hoogland, Rikard; Hoogland, Rikard; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universtietGår det att sätta ljus på avantgardets skugga? Vad är det som kommer bestå i scenkonsthistorien och vilka processer är det som gör att majoriteten av scenkonsthändelserna och de uttryck som de representerar sorteras undan till förmån för en central och mer begränsad utvecklingsberättelse? Teaterhistorien gällande perioden omkring sekelskiftet 1900 är beskriven som perioden när teater blev teaterkonst och de stora (manliga) teaterregissörerna blev de centrala agenterna. Detta konstituerade teateravantgarde har förpassat den ordinarie teatern i skuggan. Detta val som en gång har etablerats tenderar att ärvas utan att i grunden ifrågasättas. […] I forskningsprojektet Brytningspunkter och kontinuitet. Scenkonsternas förändrade roller i samhället 1880–1925 har vi inte fokuserat på den brytpunkt som tidigare forskning har satt i centrum, regissörernas intåg. Istället har vi kunnat upptäcka andra brytpunkter och också se en kontinuitet i historien, att inte allt förändrades genom regissörens tilltagande makt. […] Denna bok är inte är en alternativ teaterhistoria, men exemplen visar på andra historier som kan hämtas ur arkiven. Förhoppningsvis kan vi också smitta läsaren med den upptäckarglädje som arkivforskning kan ge (och samtidigt besvikelse över försvunnet eller aldrig insamlat material).Item »Som en vildfogel i en bur«. Gestaltningen av kvinnlig erfarenhet i Anne Charlotte Lefflers Elfvan(LIR. journal, 2015) Johansson Lindh, BirgittaAnne Charlotte Leffler’s play Elfvan (The Elf) (1880) depicts a young woman’s first alienating experience of marriage. The motif of the young woman’s difficulties to fit the role as the governor’s wife in a small Swedish town is connected to the motif of her growing up, including her first sensation of sexual desire. The aim of the article is to illuminate how the embodied experience of a young bourgeois woman is created in the play. The main character’s emotions and bodily sensations are highlighted. The analysis also deals with narration of the young girl’s desire to expose her uniqueness for others to recognize. It furthermore sheds light on the depiction of the emancipating power of the young girl’s access to her biography, which contributes to the widening of her narrow social space as a young bourgeois wife. In so doing Iris Marion Young’s and Adriana Cavarero’s different angles to feminist phenomenology are combined.Item Swedish Women’s Writing on Export. Tracing Transnational Reception in the Nineteenth Century(Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg, 2019-09-04) Leffler, Yvonne; Arping, Åsa; Bergenmar, Jenny; Hermansson, Gunilla; Johansson Lindh, Birgitta; Leffler, YvonneWhile 19th century Sweden may have remained peripheral to world events, Swedish literature was remarkably successful – even decades before the Scandinavian Modern Breakthrough. Several of the most prominent writers in Sweden were women. Using digitized materials, various methods of visualization and theoretical tools, this study reveals a new and fascinating history of the export of Swedish literature. Five case studies illustrate the rapidly changing conditions of literary transfer during the century, and the central role played by women writers. A chapter on the Romantic poet Julia Nyberg (Euphrosyne) emphasizes the significance of poetry in both translation and reception during the early part of the century. Chapters on the novelists Fredrika Bremer and Emilie Flygare-Carlén highlight new aspects of the transcultural and transmedial dissemination of top-selling writers in the mid- to late 19th century. A chapter on Anne Charlotte Leffler, the premier female playwright of the Modern Breakthrough, explores the complex migration of socially radical dramas written in a minor language. A final chapter examines the various ways in which the neo-romantic prose writer Selma Lagerlöf was put to use in different parts of Europe around 1909 – the year she was awarded the Nobel Prize in Literature.