Browsing by Author "Johnsen, Susanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Is big that big? -En studie om hur banker använder bid data i sin kundhantering(2013-05-23) Nilsson, Helena; Johnsen, Susanna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problemdiskussion: I takt med att vår omgivning blir mer digitaliserad skapas varje dag, timme och sekund allt mer data. De stora datamängder som skapas går under benämningen ”big data” och kan förklaras som stora datamängder som överskrider kapaciteten för vad ett vanligt databassystem kan hantera. Genom big data kan företag få ökad information och kunskap om sina kunder och därmed få ett bättre underlag till sina Customer Intelligencelösningar. Big data är på många sätt lovande men det kvarstår en del utmaningar, både affärsmässiga och tekniska innan det kan anammas fullt ut. Arbete och hantering av data tar idag upp cirka 7-10 % av bankers rörelseresultat och frågan är hur de skulle kunna utvinna och lagra denna data på ett effektivt sätt. Uppsatsen ämnar besvara följande frågeställning: Hur ser banker på fenomenet big data och hur ser deras eventuella arbete med big data ut? Syfte: Syftet är att beskriva i vilken utsträckning banksektorn har kommit igång med användningen av big data i sin kundhantering, om de är medvetna om den stora hype som beskrivs i teorin och om det eventuellt finns ett gap mellan var teorin befinner sig och hur långt företagen har kommit i sin användning av big data. Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där fem stycken telefonintervjuer har genomförts för att kunna besvara uppsatsens syfte. Telefonintervjuerna ligger till grund för det empiriska avsnittet och referensramen har byggts upp utifrån relevant forskning och nyhetsartiklar kring ämnet. Resultat och slutsats: Bankerna upplevs utifrån denna studie inte se big data på riktigt samma sätt som det anges i teorin och den hype som beskrivs i den teoretiska referensramen är inte lika utbredd i praktiken. Resultatet tyder på att bankerna håller med om potentialen som finns med big data men att utmaningarna och begränsningarna i nuläget är för stora för att man ska kunna dra nytta av alla potentiella fördelar. Fyra av de fem bankerna arbetar idag med big data till olika grad men alla till relaterade syften. Samtliga är dock överens om att mycket så småningom finns att hämta från big data om viljan och de rätta verktygen väl införskaffas.Item The Role and perception of Organizational Trust -a Case Study(2012-08-28) Arnason, Linda; Johnsen, Susanna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground and discussion of the problem: Over the last decade, a jumble of corporate scandals has occurred. Though they derive from different backgrounds, it can be argued that they have one common factor; violations of trust. Given this, trust plays an important role in today’s organizations and earlier research has shown that it in many cases is found to be a strong connection between trust and control. The finance sector is explained as a typical arena where trust is open to abuse, and considering it’s low trustworthiness in general, it is highly relevant and it is a topic of current interest to further investigate trust in this context. Question: How is trust experienced and what role does it have in a large Swedish company operating in the finance sector? Purpose: The purpose of this essay is to study the phenomenon trust and how individuals at different managing positions in one large Swedish company operating in the finance sector, perceives trust. The key area is to present previous research about trust in order to give an overall picture of this multidimensional term. Further, focus will be to link the theories and models to individuals working in the organization and their view on trust. Limitations: The essay is a case study and the results and conclusions will by no certainty be applicable on all companies operating in the finance sector. Further, the data collected is restricted to information from five individuals working at the head office at the case company. Method: This is a qualitative and descriptive case study with a hermeneutic approach. Secondary data in forms of books and articles have been used in the theoretical framework. The empirics are based on primary data collected from interviews with five respondents working at the case company. Results: The overall perception of trust in the case company is found to be high and trust has an important role. Control systems are rarely used since the organization is mostly managed by trust where openness, participation and engagement are argued to be key words. Some areas for improvement were found, including openness, communication and effectiveness in the decision-process. In addition, it is shown that a too high level of trust can exist. Finally, the authors found two new components (responsiveness and stress) that can be added when measuring trust. They have been put together with five components (competence, common values, concern, consistency and openness) from earlier research, and form a new model for measuring trust.