Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johnsson, Emilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    I tre musiklärares skor i tre mångkulturella musikklassrum
    Johnsson, Emilia; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik
    Denna kvalitativa fallstudie presenterar tre musiklärare som observerats och intervjuats i tre olika mångkulturella musikklassrum i grundskolan och i den anpassade grundskolan i Göteborg på ett holistiskt sätt. Syftet är att ta reda på hur musiklärare resonerar kring anpassning, förhållningssätt och samarbete lärare emellan. Analysen har indelats med hjälp av didaktiska begrepp och tematisk innehållsanalys i sju följande teman: "Bemötande", "Fortbildning", "Kulturarvet", "Kulturpresentation", "Motivation", "Mål och begränsning" och "Språklig anpassning". De viktigaste resultaten är att två av lärarna är lyhörda för elevernas önskningar samtidigt som den ena undervisar mångkulturellt, tack vare fortbildning, och den andra monokulturellt, traditionellt och inkluderande samtidigt. Den tredje läraren presenterar världsmusik men känner av tidsbrist. Ett annat resultat är att lärarna som undervisar med hjälp av flera sinnen verkar främja elevernas ordförråd. Eleverna på respektive skola har olika musiksmak. Majoriteten verkar dock lyssna på gangsterrap, en musikstil som lärarna i studien inte undervisar inom. Alla lärarna prioriterar svensk musik. Studien kan höja förståelse hos dagens musiklärare kring vikten av hänsynstagande till elevers musikkulturella och språkliga förutsättningar.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback