Browsing by Author "Johnsson, Hanna"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Are ESG investments a sustainable investing strategy?(2021-06-30) Hallberg, Sofia; Johnsson, Hanna; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolSustainable investments are rapidly growing, and screening of Environmental, Social, and Governance (ESG) scores is a popular method to assess sustainable companies. With the increased usage of this method, the question arises; is screening of ESG scores a sufficient method to allocate investments to companies with top sustainable performance? This study investigates the relation between ESG scores and sustainable performance in the S&P 500 over five years from January 2015 to December 2019. Four ESG portfolios are constructed to examine sustainable performance; two portfolios consisting of companies with high ESG scores and two portfolios with low ESG scores. These portfolios are compared on 10 sustainability metrics. In addition, the relationship between the ESG score and stock return is investigated using the Carhart four-factor model. We find significant support that the top ESG portfolios perform better on most sustainability metrics, although not on all. The results imply that screening of ESG scores is a sufficient method to allocate investments to companies with top sustainable performance. Hence, it can be used for investors to make informed investment decisions and contribute to a more sustainable society. Further, we find a negative relation between ESG score and stock return; the coefficient for the ESG score is significant and negative, although relatively small, and the top portfolios perform slightly worse than the bottom portfolios when comparing the risk-adjusted alphas.Item Förändras värderelevansen till följd av effekter från IFRS 16? –En studie på svenska börsnoterade företag(2019-08-09) Anderberg, Jessica; Johnsson, Hanna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenItem Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken: Förskollärares uppfattning av barns delaktighet(2019) Johnsson, Hanna; Techel Savin, Jonna; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeTexten inleds med en kort bakgrundsbeskrivning över förskolans, och dess styrdokuments, utveckling, där kravet på systematiskt kvalitetsarbete, och utvecklingsarbetet i sig, står i fokus. I och med samhällsförändringen där en marknadsorienterad syn på förskolan vuxit fram samt förskolans utveckling mot en egen skolform har ökade krav på kvalitetsutveckling formulerats i såväl läroplan som skollag. Fortsättningsvis presenteras studiens syfte, att undersöka om förskollärare uppfattar det systematiska kvalitetsarbetet som meningsfullt, hur de värderar sin kompetens inom området samt om de anser att barn är delaktiga i utvecklingsarbetet. Vidare följer en översikt av tidigare forskning på området, disponerat under fyra teman; systematiskt kvalitetsarbete; demokrati, delaktighet och inflytande; professionalitet och kompetens samt tid och arbetsbelastning. Sedan sammanfattas vald teoretisk utgångspunkt; sociokulturell teoribildning, och de för studien centrala begrepp; meningsfullhet, kompetens samt delaktighet. Utifrån intresset att undersöka förskollärares uppfattning av kompetens och barns delaktighet i relation till det systematiska kvalitetsarbetet utfördes en enkätstudie. Påståendena i formuläret formulerades utifrån de tre teman som studiens syfte och frågeställningar innefattar. Meningsfullhet, kompetens och delaktighet har legat till grund för samtliga delar av examensarbetet men har varit extra framstående i planerings- och analysprocesserna. Resultatet visar bland annat att majoriteten av förskollärarna uppfattar det systematiska kvalitetsarbetet meningsfullt och värderar sin kompetens på området högt. Däremot syns tydliga motstridigheter mellan kunskap om vem som ska vara delaktig i utvecklingsarbetet och de variabler som rör barns delaktighet. På grund av en låg svarsfrekvens visar majoriteten av sambanden låg signifikans eller ingen alls, vi anser därför att studien snarare än att säga något om förskollärare som grupp, bringar kunskap om och förtydligar vikt