Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johnsson, Katarina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    A comparative study of work with literature
    (2010) Johnsson, Katarina; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Aim: The aim of this study is to ascertain the similarities and differences between one Swedish and one English preschool, with a view to develop professional competence and skills in the teaching of language and literacy. The study uses comparative observation and interview questions to quantify those differences and similarities and to gain knowledge as to how professional practice might be improved in both settings. Method: Three staff members at each preschool were interviewed and asked what their work with language and literacy involved, and then what possibilities they could see to develop that work and finally what obstacles or problems they encountered. Once the interviews were transcribed and compared, the answers revealed several overlapping similarities and also some common difficulties as well as differences dependent purely on the specific preschool. Independent observation of the physical setting was also carried out at each preschool for comparison purposes. This included observation of relative size, situation, organisation, decoration, resources and staff numbers. Results: The results indicate that language and literacy development is central to both institutions, but their approaches to its introduction to the children varied. The Swedish preschool concentrated on inspiring the children to develop at their own rate, largely using a socio-cultural approach, where the English setting concentrated on progress toward milestones using more Piaget inspired, ‘stage’, thinking. Each setting had different strengths and weaknesses. Close analysis of the results can help the teaching profession in both countries to improve their situations, to gain ideas for more creative teaching of language and literacy, and to develop their professional practice.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kan en växtbaserad kost ad libitum leda till viktnedgång hos personer med övervikt och fetma?
    (2021-08-18) Jensen Sandberg, Nanette; Johnsson, Katarina; Knipström, Sofia; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of Medicine
    Sammanfattning Titel: Kan en växtbaserad kost ad libitum leda till viktnedgång hos personer med övervikt och fetma? - en systematisk översiktsartikel Författare: Katarina Johnsson, Sofia Knipström och Nanette Jensen Sandberg Handledare: Therese Karlsson Examinator: Jenny Van Odjik Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2021-04-01 Bakgrund: Prevalensen av övervikt och fetma ökar i världen. Att lida av övervikt och fetma medför ökade risker som kardiovaskulära sjukdomar, diabetes mellitus typ II samt vissa cancerformer. Tidigare studier har visat att personer som följer en växtbaserad kosthållning sällan lider av fetma. Syfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel är att undersöka om det finns underlag för att en växtbaserad kost ad libitum kan leda till viktnedgång hos personer med övervikt eller fetma i jämförelse med annan kost ad libitum. Sökväg: En litteratursökning genomfördes i Scopus och Pubmed. MeSh-termer användes för att göra sökningen mer heltäckande. Sökningen gjordes i tre block. Följande MeSh-termer användes: “plant based”, “plant-based”, “diets, vegetarian”, “diet, vegan”, “plant based nutrition”, “plant-based diets”, ”plant based diet”, “diet, plant based” och “whole food plant based”. I block två “obesity”, “overweight” och “over weight”. I block tre “random*” och “blind*”. Urvalskriterier: Randomiserade kontrollerade studier (RCT) på engelska, utförda på vuxna ≥ 18 år, BMI ≥25. Interventionskosten skulle vara helt växtbaserad och studien skulle pågå minst tolv veckor. Kontrollkosten skulle innehålla animalier. Exklusionskriterier var energirestriktion, studier där deltagarna åt växtbaserad kost sedan tidigare, gravida eller ammande. Datainsamling och analys: Sökningen resulterade i 156 respektive 118 träffar i Pubmed och Scopus. Fyra artiklar upptäcktes via andra sökvägar. Sammanlagt 16 artiklar lästes i fulltext. Fyra artiklar uppfyllde kriterierna och bedömdes av tre oberoende granskare med SBU:s granskningsmall för risk för bias. Därefter graderades det sammanvägda resultatet av effektmåttet med mallen “underlag för sammanvägd bedömning” som Göteborgs Universitet arbetat fram enligt GRADE. Resultat: Av fyra studier bedömdes tre ha låg risk för bias och en bedömdes ha måttlig risk för bias. Totalt var det 435 deltagare. I alla studier ledde interventionen växtbaserad kost till en viktminskning som var statistiskt signifikant. Slutsats: Det finns måttlig tillförlitlighet av de sammanvägda resultaten (+++) för att en växtbaserad kost ad libitum kan leda till viktnedgång hos överviktiga/obesa personer. Ytterligare studier som mäter den växtbaserade kostens effekt vid viktnedgång behövs.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback