Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jonasson, Jeanette"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    LÄRANDE I MENTORSKAPSPROGRAM - En kvalitativ studie om lärande för individ och organisation
    (2016-01-05) Berggren, Irma; Jonasson, Jeanette; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Organiserade mentorskapsprogram är ett vanligt strategiskt verktyg som används av Human Rescource (HR) för att främja individuellt lärande och kompetensutveckling i organisationen. Det är dock okänt i vilken utsträckning detta lärande kan gynna fler än de deltagande individerna. Syfte med studien är därför att undersöka hur mentorer och adepter ger uttryck för sina erfarenheter och upplevelser av att delta i ett organiserat mentorskapsprogram. Genom att utforska hur mentorer och adepter använder sig av sina lärdomar i sitt arbete vill vi dessutom bidra till förståelse om vilka effekter organiserade mentorskapsprogram kan ha i en organisation. Teori: Studiens teoretiska referensram består av tre för studien centrala teoretiska utgångspunkter för lärande; kunskap, individuellt lärande genom reflektion samt SECImodellen. Tidigare forskning om mentorskapsprogram och lärande placerar studien i ett vidare sammanhang. Metod: Studien utgår från ett deduktivt förhållningssätt och använder sig av en kvalitativ metod. Resultatet baseras på åtta stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer på ett globalt bolag inom den privata sektorn. Vid analys av insamlad empiri användes en tematisk analys. Resultat: Studiens resultat visar att mentorer och adepter får utökade kunskaper av att delta i mentorskapsprogram. Dessa kunskaper innefattar ökad förståelse om verksamheten, nya förhållningssätt, nya perspektiv samt praktiska färdigheter. Dessutom innehåller mentorskapsprogrammet lärande i form av personlig och professionell utveckling för deltagarna. Resultatet visar att deltagarnas lärande kommer fler till godo och kunskaperna kan i viss utsträckning även gynna organisationen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback