Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jonsson, Frida"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Man kastar lite ris!” – En läromedelsgranskning av utbildningsfilmer i hinduism.
    (2010) Jonsson, Frida; Rågholm, Jessica; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    SAMMANFATTNING Syftet har varit att analysera bilden av hinduism, detta i ett urval av de filmer som finns att tillgå via GR Media Utbildning och att jämföra denna bild med tidigare granskning av läromedel i ämnet. Vi har använt oss av en diskursiv textanalys i vår bearbetning av materialet som har bestått av tre informationsfilmer i som tar upp ämnet hinduism. Analysen har visat på att dessa filmer till viss del följer mönstret i den tidigare forskningen och i värst fall kan skapa en bild av hinduismen som främmande, märklig och irrationell. När detta inte är fallet, kan man tydligt se att filmerna medvetet försökt överbrygga glappet av främlingskap genom val av vad man väljer att lyfter fram och på vilket sätt man gör detta i val av ord och bild. Som lärare i religionsämnet har man en unik chans att införliva skolans värdegrund i sin undervisning, att motverka rasism och att öka kunskapen och toleransen för olika mäskliga kulturyttringar. Religion är ett hett ämne i världen idag och mycket ont kan ske om man väljer att använda religionen som ett vapen, som en orsak till förakt för andra individer. Vi har som lärare en chans att något motverka detta genom att ge en fördjupad och fördomsfri bild av religionerna och de som utövar dem. Då är det viktigt att vi är uppmärksamma på att inte jobbar med ett material som motverkar detta syfte.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Motivation hos skolmåltidspersonal - En undersökning utifrån Herzbergs tvåfaktorteori
    (2011-02-17) Ländin, Emma; Jonsson, Frida; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Ett problemområde vi upptäckt omfattar den offentliga måltidssektorn som bland annat förknippas med en begränsad ekonomi och svagt styre. Utifrån tidigare erfarenheter inom verksamhetsförlagd utbildning har vi stundtals uppfattat motivationen hos offentlig måltidspersonal bristande och vill därför undersöka detta. Vi vill även ta reda på hur ledare i en verksamhet kan påverka motivationen. Med vår kandidatuppsats ville vi undersöka vad som motiverar skolmåltidspersonal till att göra en bra arbetsinsats utifrån Herzbergs tvåfaktorteori. Frederick Herzberg har genom sin studie tagit fram fem motivationsfaktorer och fem stycken hygienfaktorer, vilka antingen kan bidra till motivation eller förhindra att missnöje uppstår. Det finns olika ledarskapstilar men det som framkommit under vårt arbete är att ledarskapet är som bäst när det är situationsanpassat, vilket betyder att verksamheten och vad som motiverar dess arbetstagare, bestämmer ledarstil. Vår undersökning utfördes i form av en postenkätundersökning till sex skolkök runt om i Sverige. I resultatet framkom att arbetskamrater och uppmuntran från ledaren var bland de främsta faktorerna som bidrog till motivation, medan lön och verksamhetens visioner och mål bidrog till minst motivation. Stressen var oftast hög på arbetsplatserna men en del av respondenterna påpekade att det handlade om positiv stress och utifrån svaren uppfattade vi det som att den var hanterbar. Sammanfattningsvis kom vi fram till att ett situationspassat ledarskap är att föredra samt att det behövs mer forskning om stressens inverkan på personal inom skolmåltidsverksamhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “QUALITY OF GOVERNMENT- FOR ALL?” QoG & Migrants' equal access to social rights
    (2023-01-23) Jonsson, Frida; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
    The extent to which migrants can enjoy equal social rights as citizens vary between liberal democracies. Quality of government has been at the center of recent decades´ debates on states´ non-partial treatment of citizens. Despite an intuitive connection between Quality of government and migrants´ rights, the relationship has not been investigated theoretically or empirically yet. By arguing that the relationship is connected on two levels, one at the level of bureaucratic, juridical, and political elites and one indirect link through the level of public opinion, the thesis hypothesizes that Quality of government is positively associated with migrants' social rights. The hypothesis is tested in a linear regression with panel-corrected standard errors by investigating time-series cross-section data. The results from 18 countries between 1984-2010 indicate that there is no robust evidence for the hypothesis. For future research, longer time series and wider country coverage are required to draw more confident conclusions about a relationship.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback