Browsing by Author "Jonsson, Kristina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning(2015-11-10) Jonsson, Kristina; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna för de olika elevsubjekten. Teori: Diskursteori, poststrukturalism, subjektspositioner. Metod: Diskursanalys av läroplanerna för grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Resultat: Efter analysen av läroplanerna framträder tre diskurser, inom vilka man talar till tre olika elevsubjekt. Ett subjekt är eleven utan utvecklingsstörning inom vanliga grundskolan och gymnasieskolan, och de två andra elevsubjekten återfinns inom läroplanerna för särskoleverksamheterna. Även om läroplanerna vänder sig till en grundsärskola och en gymnasiesärskola, finns egentligen inom vardera skolformen två olika verksamheter. I läroplanerna talar man om kunskap och kunskapsutveckling på olika sätt när det gäller de olika elevsubjekten. De olika läroplanstexterna bygger på resonemang från varandra, och är en del av en intertextuell kedja. Läroplanerna är i vissa delar (framför allt de två första delarna) mycket lika varandra för de olika skolformerna. Därmed positioneras elever med och utan utvecklingsstörning mycket lika vad gäller delaktighet i samhället, och som möjliga innehavare av rollen som ansvarstagande och demokratiska samhällsmedborgare. Samtidigt som elever med utvecklingsstörning skrivs fram som lika delaktiga i samhället, framgår i andra delar av läroplanstexten att de inte har samma möjligheter i samhället som elever utan utvecklingsstörning, och tillhörigheten till skolformen särskola innebär andra, mer begränsade, möjligheter för framtiden. Även beskrivningen av kunskap och mål skiljer sig för de olika elevsubjekten, och innebär begränsningar för framför allt elever inom inriktningen träningsskola på grundsärskolan och individuellt program på gymnasiesärskolan. Man drar i läroplanstexterna en skiljelinje mellan olika kategorier av elever inom särskolan vad gäller deras möjligheter att till exempel lära sig läsa och skriva och förmåga att ta del av faktatexter. Tydligt är också att man nämner olika språkfärdigheter i olika ordning för elever med och utan utvecklingsstörning. Något som enbart tillskrivs elever med utvecklingsstörning i läroplanstexterna är behovet av alternativa kommunikationshjälpmedel, dessa nämns inte i samband med elever utan utvecklingsstörning. Skillnader i talet om kunskap för de olika elevsubjekten är medvetna konstruktioner i dessa statliga styrdokument, och är därmed också ett medvetet särskiljande av elever med utvecklingsstörning.Item Men, män har också bröst!(2010-12-06) Jonsson, Kristina; Karlsson, Ida; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaStora insamlingar görs årligen till bröstcancerforskning. En grupp som oftast förbises i dessa sammanhang är män som drabbas av bröstcancer, de utgör endast ca 1 % av all incidens, men förtjänar likväl uppmärksamhet och god omvårdnad. Medias uppmärksamhet och vårdpersonals kunskap om bröstcancer baseras nästintill uteslutande på kvinnlig bröstcancer. Syftet är att beskriva upplevelsen av bröstcancer bland män och och bidra till synliggörandet av denna patientgrupp, vilket kan minska onödigt vårdlidande och stärka vårdande relationer mellan patient och sjuksköterska. Formen är en litteraturstudie, där vetenskapliga artiklar granskats. Artiklarna är sex stycken till antalet och har framtagits ur databaserna Cinahl, Pubmed och Scopus. Som analysmodell för litteraturstudien användes ”Att bidra till evidensbaserad omvårdnad med grund i analys av kvalitativ forskning”. Granskningen har bestått i att villkor och upplevelser för bröstcancersjuka män har identifierats och tematiserats. Tre teman och subteman utkristalliserades: Information (subteman: Om sjukdomen, Om behandlingen, Könsspecifikt), Kroppsliga och psykologiska förändringar (subteman: Sexuell funktion, Utseende, Självbild) och Stöd (subteman: Personal, Närstående, Stödgrupper). Resultatet visar att männen framförallt upplever brister i tillgänglig information, både från vårdpersonal och i tryckt form. Stöd och samtal sökte de huvudsakligen hos sina makar/partners, intresse för att delta i stödgrupper var svalt. En av de största konsekvenserna av sjukdom och behandling var en förändrad självbild, dels pga. ärr efter kirurgi, dels pga. genomgångna psykologiska förändringar. Situationen för männen med bröstcancer har diskuterats i relation till omvårdnadsteoretikerna Eriksson och Kasén, samt genusteoretikerna Ekman och Johansson. Det finns ett flertal saker vårdpersonal behöver förbättra i mötet med bröstcancerdrabbade män för att undvika att orsaka vårdlidande och ökad isolering för en grupp som tillhör en minoritet.