Browsing by Author "Jonsson, Nathalie"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Den kommunicerande läraren: En observationsstudie av fyra lärares kommunikativa strategier under matematiklektioner(2015) Jonsson, Nathalie; Göteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionThe aim of this paper is to get a better understanding of the various communicative strategies teachers of first and second graders use to engage their pupils in dialogues during mathematics lessons. A qualitative study was made in which I analysed the material of complete lesson recordings of four teachers during their mathematics lessons. The material was then analysed by using the already defined categories: scaffolding, funnelling, open questions and shut questions. The results found indicate a possible connection between the specific strategy chosen and the teachers’ varied opportunities to open up a dialog with the pupils. In addition to that the results also revealed a tendency among the teachers to favour shut questions, leaving the pupils limited to a very few worded response. Open questions, where the pupil is offered more time and space to formulate an answer of his or her thoughts had a very low frequency and were only functioning in one of the four classrooms. A correlation between shut questions and the use of funnelling versus the use of open questions together with scaffolding could also be seen. These findings may support further research on determining the effects of different communicative strategies in supporting teachers engaging their students in dialogues.Item Tillämpad informationsteknologi i klassrummet(2013-09-20) Jonsson, Nathalie; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyDenna kandidatuppsats inom det vetenskapliga området Informatik, behandlar förutsättningar för att kunna tillämpa IT i undervisningen för elever på grundskolan, årskurs 1-3. Genom empirisk kvalitativ studier inom befintlig grundskola, vars framgång kring IT användning är uppmärksammad, redogörs hur man kan tillämpa IT i klassrummet på ett adekvat sätt. Vi tittar på olika teoretiska referensramar inom interaktion och design av system, som syftar till lärande ändamål, tillfredsställa specifika behov och situationer inom klassrummets fyra väggar. Rådande brist på statistiska mätningar på elevers resultat och effekter av användning av IT i undervisningen, hämmar fortsatta förbättringar till viss del. Om vi samtidigt arbetar för att utveckla fler välutformade system som är anpassade för detta syfte, finns möjlighet till att effekterna bli fler och bättre. Idag upplevs det är svårt att få konkreta svar på om den ökade användningen av IT i klassrummet mynnat ut i fantastiska resultat, då detta arbete fortfarande är spirande.