Browsing by Author "Jungerth Boo, Erika"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.(2022) Carlsson, Hanna; Jungerth Boo, ErikaDen här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till det samt vid val av litteratur. Valet av ämne relaterar till den minskande högläsningen i hemmen vilket i sin tur leder till att vi anser att relevansen för att samtala om högläsningens funktion i förskolan bör öka. Då vi ville ta del av förskollärares uppfattningar inom området så tillämpades en fenomenografisk ansats då det gav oss den möjligheten. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare. Våra forskningsfrågor är: Hur uppfattar förskollärarna barnlitteraturens roll i förskolans utbildning? Hur uppfattar förskollärarna att barnlitteraturen inkluderas i den egna verksamheten? Vilka didaktiska val beskriver förskollärarna att de själva gör när de väljer litteratur och under högläsningsstunden? Studiens resultat visar att det finns en stark önskan från förskollärarna att inkludera barnlitteratur i verksamheten samt att den fyller en viktig roll. Vidare framkom uppfattningar om de positiva effekter som det kan ha på barnens utveckling inom flera områden. Samtliga förskollärare delar uppfattningen att högläsningen i hemmen har minskat och upplever en ökad känsla av att behöva kompensera för detta. Det som blivit tydligt är dock att det finns utmaningar och hinder som försvårar detta arbete. De didaktiska valen som beskrivs är inte frikopplade från de organisatoriska förutsättningarna och utmaningarna som finns. Valen görs delvis baserat på vad som faktiskt är möjligt.