Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kardemark, Wilhelm"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Aldrig ensam ­ En hermeneutiskt studie av textförståelse
    (2007) Kardemark, Wilhelm; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Jag har i denna uppsats sökt besvara tre frågor. Påverkar vetskapen om att man läser en text i ett visst syfte det sätt man förstår den? Hur kan man utifrån det fenomenologisk-hermeneutiska perspektivet liksom utifrån det fenomenografiska förklara hur vi förstår texter? Varför kan man inte utifrån det fenomenografiska perspektivet ge någon verkligt upplysande förklaring till hur vi förstår texter? Jag har kommit fram till att man utifrån de båda perspektiven kan säga att vetskapen om att man skall lära sig något av en text påverkar hur man förstår den. Hur man kommer till denna slutsats skiljer sig dock avsevärt mellan de båda perspektiven. Den avgörande skiljelinjen mellan de båda perspektiven finner vi i det sätt som man inom det fenomenologisk-hermeneutiska perspektivet ser förståelsen som intimt sammanflätad med det sammanhang den enskilde är en del av. Den enskilde är i detta synsätt ingen strikt avgränsad individ utan utsträckt i tiden och sammanflätad med sin omvärld. Den enskildes samhörighet med sin omvärld och utsträckningen i tiden är något man, i stor utsträckning, bortser från i det fenomenografiska perspektivet. Detta gör att den förståelse av hur vi förstår texter som vi utifrån detta perspektiv kan nå inte är tillfredställande. Att förstå texter är inget som man gör ensam, utan som en del av ett större sammanhang, en kultur och tradition. Detta är självfallet viktiga punkter att bära med sig då man jobbar som lärare eftersom det kan ge en förståelse av hur elever förstår. Mitt material har varit min egen förståelse som jag hermeneutiskt har undersökt. Jag har utifrån det sätt jag konstaterat att min egen förståelse av texter förändrat sig dragit vidare slutsatser om hur andra förstår texter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Grasping sacred space: On geographical perspectives in teaching religion
    (LIR. journal, 2017) Kardemark, Wilhelm
    This article discusses geographical approaches in religious studies and how such approaches may be taken in the classroom. The point of departure for the discussion is scientific literature and experiences as a university teacher. It is argued that a geographical approach to teaching religion allows one to address »lived religion« and questions of religion’s materiality.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Health through Work: Lutheran and gendered perspectives in Swedish health magazines 1910–13
    (LIR. journal, 2016) Kardemark, Wilhelm
    This article analyses Lutheran and gendered perspectives in Swedish health magazines published from 1910 to 1913. As the article shows, we may talk of a masculine middle-class bias that, in the magazines, intertwined with a Lutheran outlook on life. Hard work and discipline as well as a willingness to be at the service of one’s neighbour are emphasized as essential to life and good health. The notion of the calling is seen as a key factor in explaining the Lutheran perspective on health. The emphasis on the calling and a Lutheran view of society are seen as crucial aspects that distinguish the Swedish approach to health from those of muscular Christianity.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kultur och hälsa i praktiken
    (Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet, 2016-10-10) Sigurdson, Ola; Sjölander, Annica; Sjövall, Henrik; Drakos, Georg; Theorell, Töres; Ullén, Fredrik; Kardemark, Wilhelm; Wijk, Helle; Lundin, Stefan; Fröst, Peter; Torgerson, Jarl; Erling, Valdemar; Landström, Björn; Lepp, Margret; Sternö, Linda; Bergman, Åsa; Lindgren, Monica; Axelson, Tomas; Lilliestam, Lars; Sigurdson, Ola; Sjölander, Annica; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet
    Intresset för området kultur och hälsa är stort. Åtskilliga verksamheter i kommuner och landsting arbetar aktivt med kultur och hälsa. Därför blir det allt viktigare att ta tillvara på den kunskap som skapas inom dessa verksamheter och att möjliggöra ett utbyte av erfarenheter. Kultur och hälsa i praktiken presenterar i fjorton kapitel hur man kan arbeta med kultur och hälsa inom olika verksamheter som exempel på gränsöverskridande samarbeten mellan praktik och forskning. Kapitelförfattarna är både förankrade i ett konkret verksamhetsområde och i akademisk forskning. Kultur och hälsa i praktiken ger en beskrivning av praktiska verksamheter utifrån aktuell forskning. Den syftar till inspiration såväl som fördjupad kunskap för praktiker, forskare, beslutsfattare, kulturutövare, journalister och hälso- och sjukvårdspersonal.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Medicinsk humaniora vid Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet: en rapport
    (2014) Kardemark, Wilhelm; Sigurdson, Ola; Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
    I ett landskap för högre utbildning och forskning som är statt i förändring ställs allt större krav på de akademiska disciplinerna att visa sin relevans för samtida samhällsutmaningar. Ett av de områden som tydliggör relevansen hos humaniora är vad som kommit att kallas ”medicinsk humaniora”. Den här rapporten, som kommit till på ett initiativ av Humanistiska fakultetsstyrelsen vid Göteborgs universitet, har som syfte att beskriva hur medicinsk humaniora som område kommit att utvecklas, hur det har definierats och vilken relevans det kan tänkas ha, hur området ser ut i Sverige i stort och vid Göteborgs universitet i synnerhet samt presentera möjliga strategier för en satsning på området från Humanistiska fakultetens sida.
  • No Thumbnail Available
    Item
    När livet tar rätt form: om människosyn i svenska hälsotidskrifter 1910-13 och 2009
    (2012-12-17) Kardemark, Wilhelm
    Abstract When life gets the right shape: On anthropology in Swedish health magazines 1910-13 and 2009 This thesis describes and analyses anthropologies and understandings of health in Swedish health magazines 1910 to 1913 and 2009. It focuses on the three anthropological concepts of corporeality, relationality and rationality. The material can be seen as an illustration of the shift in perspective from “life as” to “subjective life” as described in the research of Paul Heelas and Linda Woodhead. The “life as” perspective posits the existence of external authorities, traditions and essential individual roles. It combines nationalistic, Lutheran and naturalistic perspectives with the romanticization of nature and the natural life. Taken together, these four perspectives interpret the human condition, offer life goals and indicate pitfalls to avoid. They also generate a view of humans as part of the nation and of a Divine order. Health is emphasized; on the one hand in regard to the Swedish nation, on the other in relation to one’s fellow human beings. Good health and the productivity it affords become means to serve the nation and one’s fellow citizens as well as insuring the successful fulfillment of one’s vocation. This emphasis on service and productivity combined with the other two perspectives’ stress on scientific approaches to life and the ability to place oneself above irrational and unnatural views of humanity, provide the basis for a masculine genderization of the concept of health. Views of life and health in contemporary magazines are marked by “subjective life” understandings, emphasizing the individual’s experiences and emotions, her need to know herself as an individual and her possibility to do so by being attentive to her emotions, wants and needs. This approach should be seen in relation to the biomedical and psychological perspectives prevalent in the material. With the psychological perspective, the individual’s hopes, feelings, close relations and personal history are seen as elements of which she must be aware and able to control in order to stay healthy. The biomedical perspective views health and various states and emotions as dependent on processes in the human body that may be altered by physical activity, nutrition and the like. It gives, together with aestheticizing notions of the body, a view of the body as malleable and controllable. These perspectives provide core features of individualistic anthropology and understanding of health and they form the background for a feminine genderization of the concept of health.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback