Browsing by Author "Karlsson, Emil"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förslag till ett ramverk för att evaluera funktionalitet i eCommerce-plattformar(2013-09-20) Karlsson, Emil; Svensson, Johan; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyI arbetet har vi tagit fram funktionaliteter som förknippas med eCommerce-plattformar och därefter definierat dem utifrån vår insamlade data. Tack vare våra intervjuer med eCommerce-utvecklare har vi kunnat definiera flera eCommerce-funktionaliteter med fokus på ett ägarperspektiv. Mycket av den tidigare forskningen tar ett användarperspektiv när funktionalitet hos eCommerce-plattformar ska bedömas och utvärderas. Vi har därför tagit ett ägarperspektiv i evalueringen av eCommerce-plattformar och framställt ett förslag till ett ramverk av viktiga funktionaliteter som förknippas med ägarens funktioner. Därefter härleds tolv identifierade funktionerna till den tidigare forskningen, genom befintlig teori om kundens köpupplevelse och funktionalitet, för att påvisa dess relevans i verkligheten. För att bättre kunna bevisa att de funktionerna vi tagit fram är bedömningsbara har vi skapat ett förslag till ett ramverk av kriterier med hjälp av QSOS för att bedöma funktioner. De kriterierna vi fick fram testades sedan iterativt mot två eCommerce-plattformar för att validera om det var fungerande kriterier och därmed bedömningsbara funktioner. Vi kan i vårt arbete konstatera att de funktionaliteterna vi kommit fram till passar in i befintlig kategorisering av funktionaliteter från tidigare forskning och är av vikt i de affärsprocesser som funktionaliteterna faktiskt representerar på en eCommerce-plattform.Item REKOMMENDERAT AV EN VÄN En kvalitativ intervjustudie om hur konsumenter uppfattar influencers i digital marknadsföring(2017-10-10) Karlsson, Emil; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationAbstract Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Mathias Färdigh Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 47 sidor exkl. referenser och bilagor Antal ord: 18 421 ord exkl. referenser och bilagor Nyckelord: Influencer marketing, Influencers, Sociala medier, Instagram, Digital marknadsföring, Förtroende, Trovärdighet Syfte: Studiens syfte är att undersöka konsumenters syn på influencers och deras marknadsföring på Instagram. Influencer marketing studeras utifrån ett konsumentperspektiv där konsumenters uppfattning av fenomenet tolkas och analyseras. Detta för att möjliggöra en effektivisering av marknadsföringsmetoden både för företag och influencers som genomför denna typ av marknadsföring. Teori: Word-of-mouth, Parasocial Interaction, Opinionsledare, Tvåstegshypotesen, Gestaltningsteorin Metod: Detta är en litteraturstudie tillsammans med en empirisk undersökning i form av sju semistrukturerade samtalsintervjuer. Det empiriska materialet har analyserats genom en kvalitativ dataanalys. Resultat: Konsumenterna ser på influencer marketing som en effektiv marknadsföringsmetod som föredras framför företags egen marknadsföring. Enligt konsumenterna bör företag och influencers prioritera rätt matchning mellan varumärke och influencer, att samarbetena är genuina och inspirerande samt att rätt innehåll passar in i den kontext där det kommuniceras. Detta för att marknadsföringsbudskapet ska uppfattas som så trovärdigt som möjligt.