Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Karlsson, Hilda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Affärssystems betydelse vid intern kontroll
    (2012-11-23) Karlsson, Hilda; Idelmann, Alexander; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Det finns motstridiga resultat i tidigare forskning, men fördelarna med affärssystem kan styrkas genom ett flertal forskarstudier. Vidare skapar det motiv till vår studie och vad en implementering av affärssystem kan skapa för betydelse och möjligheter för svenska företag vid deras interna kontroll och riskhantering. Dels genom hur det kan främja företagens fortbestånd, men även effektivisera och stödja de olika processerna i organisationen. En implementering av affärssystem kan innebära vissa svagheter och skapa problem för företagen, vilket studien behandlar genom riskhantering i form av alternativa eller kombinerade typer av lösningar. Frågeställning och syfte: Syftet utgår från studiens frågeställning och lyder enligt följande: Studiens syfte är att beskriva och diskutera hur intern kontroll och riskhantering kan förbättras genom implementering av affärssystem. Metod: Då syftets roll och funktion är att öka förståelsen utgår studien från en kvalitativ undersökning. Respondenterna representerar både chefsnivån och den operativa nivån på företagen, vilket bidrar till den ökade förståelsen och med en helhetssyn och olika perspektiv i beaktande. Intervjuerna skapar en ökad kunskap och insikt rent generellt inom problemområdet och skapa underlag till framtida forskarstudier. Resultat och slutsatser: I vår studie defineras intern kontroll som ett mått på hur väl den uppfyller COSO:s (2004) krav. Affärssystem implementerar en processorientering i företag, vilket stödjer en företagsintern syn på risker och intern kontroll. I större företag, där antalet medarbetare inom affärsprocessen tillåter en effektiv arbetsdelning, förbättras intern kontroll genom arbetsdelning och de standardprocesser och kontrollmekanismer som affärssystem kan bidra med. Givet att affärssystem anpassas till verksamheten genom modifiering så sker det i en arbetsdelad process med såväl företagsinterna medarbetare som specialiserade konsulter, vilket kan förbättra interna kontrollmekanismer. Stora företags affärssystem är ofta mer komplexa jämfört med mindre bolag och kan innebära risker, som dock kan hanteras effektivt när intern kontroll och riskhantering ses som en integrerad process genom att system gör information mer tillgänglig i kombination med att systemleverantörer vidareutvecklar systemen. Därför kan affärssystem i sig innebära en risk. I mindre företag förekommer modifiering av affärssystem sällan på grund av att systemen är för kostnadskrävande. Då arbetsdelningen ofta inte sker konsekvent får affärssystems normativa karaktär i form av standardprocesser en allt större roll och kan förbättra intern kontroll. Affärssystem kan skapa en processyn som kan bidra till att kunna hantera risker och främja en effektiv riskhantering, vilket är av stor betydelse framförallt under företagets tillväxtsfas. Därför är det viktigt att implementera ett affärssystem i ett så tidigt skede som möjligt. Affärssystem kan skapa en strategisk syn på intern kontroll och riskhantering. Vidare kan systemen ge en snabbare och bättre tillgång till finansiella rapporter. Affärssystem är idag en förutsättning för att långsiktigt kunna uppfylla de regulatoriska kraven och har därmed potential till att kunna förbättra intern kontroll. Förslag till fortsatt forskning utifrån vår studie: Baserat på tidigare undersökningar och vår studie så skulle förslag till fortsatt forskning kunna vara en longitudinell studie, som undersöker hur en bättre intern kontroll skiljer sig åt i företag med och utan affärssystem. Vår studie ge ett generellt underlag till mer detaljerade studier i framtiden kring hur en implementering av affärssystem kan skapa en bättre intern kontroll och effektivisering. Vidare hur contingency-faktorer och företagens bransch påverkar affärssystems inflytande på intern kontroll. Genom en longitudinell studie och undersökningar per bransch skulle man kunna eliminera risken att omvärldsfaktorer såsom konjunktur med mera skulle kunna påverka en studie av den interna kontrollen. En longitudinell studie skulle även kunna belysa den obesvarade frågan om inflytande av hur och när i ett företags utvecklingsstadie som ett affärssystem implementeras. Vidare hur det kan påverka ett mindre företags tillväxt och lönsamhet vid intern kontroll och riskhantering i olika utvecklingsstadier och branscher. Forskning om hur intern kontroll i företag påverkas av affärssystem skulle kunna ge underlag till att kunna undersöka hur affärssytems interna kontrollmekanismer ska utformas och hur olika aspekter kring affärssystem såsom arbetsdelning, processorientering och tillhandahållande av information skiljer sig åt i olika branscher. Det skulle kunna bidra till nya och mer utvecklade standardiserade affärssystemsprocesser med bättre intern kontroll som följd.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Becoming Agile - The Application of Agile Project Methods in the Management Consulting Industry
    (2019-07-09) Norstedt, Amanda; Karlsson, Hilda; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Background & Purpose: With continuous changes occurring in the business environment new project methods have emerged to accommodate the new needs. This has resulted in that the traditional ways to manage projects have become rigid which has given rise to the new concept of agile. Agile project methods had its breakthrough in the software development industry and have since then spread to other industries. One industry that work with projects and has to manage change is the management consulting industry, and agile project methods could thereby be efficient to apply in this industry. To be able to see how they apply these agile project methods it was seen as interesting to examine which agile project methods they apply most commonly and which key success factors and challenges can be related to its application. Due to the lack of literature on agile project methods outside the software development industry a need was identified to examine this in connection to the management consulting industry. The purpose of this study has thereby been set on examining how this industry applies agile project methods in their work processes. Methodology: Since there is not much literature on the research topic the authors decided on the exploratory approach to the research and also a comparative multiple case study of management consulting firms. The literature review was conducted in a systematic manner to ensure an extensive overview of the topic. Moreover, the thesis’s empirical contributions were made through a qualitative strategy using semi-structured interviews with 11 respondents in six different case companies selected through purposive sampling. Lastly, the authors analyzed the collected data using a thematic analysis. Empirical Findings & Conclusions: The findings from the data collection showcased different agile project methods that are utilized in the management consulting industry. The main methods being: Scrum, Kanban and SAFe. However, the findings showcased that these methods are often used in combinations due to the element of adaptation that is made to suit the client and the project. There is furthermore a number of main key success factors and challenges which became evident from the research, some correspond both to the literature and the empirical data and some are exclusive to the data collection. Here, seven main key success factors for example transparent communication and alignment of organizational mindset and five main challenges for example organizational inertia and difficulties to implement were concluded to be of importance. However, there were also others that should be considered relevant but they are not part of the conclusions. The main findings for this research also underlined that the application of agile project methods are context dependent. Moreover, an aspect of the findings was the impact of IT elements on the choice of using agile project methods. Additionally, including IT in management consulting firms can also be a contributing factor to the pace of adoption of agile project methods. The findings also indicated that it can be difficult to understand agile practices and that previous experience ease this process.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hybridization in Cross-cultural Management - The Case of Volvo Cars in China
    (2017-08-30) Karlsson, Hilda; Norstedt, Amanda; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement