Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Karlsson, Jenny"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
    (2020-06) Bergsman, Hannah; Andersson, Emelie; Karlsson, Jenny
    Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade arbetssätt för att kunna uppmärksamma och erbjuda varje barn det stöd de har rätt till enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018), Skollagen (SFS 2010:800) samt FN:s konvention om barns rättigheter (SFS 2018:1197). Detta kan innebära problem med likvärdighet, enligt rapporten. Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar kring kommunikativt stöd och förutsättningar för att kunna ge sådant stöd, samt om kommunikation uppfattas kunna leda till inkludering. Detta gör vi utifrån frågeställningar som rör förskollärares arbetssätt för att öka inkludering med hjälp av kommunikativt stöd samt vilka förutsättningar de beskriver att de har för att kunna bemöta alla barns olika behov av kommunikativt stöd. Denna kvalitativa empiriska undersökning tar sin utgångspunkt i fenomenografisk forskningsansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. Samtliga respondenter nämner både verbalt språk och alternativa kommunikationssätt, som bildstöd och tecken som stöd. Här framkommer en variation i respondenternas uppfattningar kring det verbala språkets betydelse. Oavsett vilka kommunikationssätt som beskrivs, framhäver förskollärarna vikten av att stötta barnen i att kunna uttrycka sig och göra sig förstådda. Vad gäller förskollärares förutsättningar framhäver respondenterna främst sina egna kunskaper som tillgång för att kunna bemöta alla barn och erbjuda kommunikativt stöd. Vidare framkommer även vikten av tid till diskussion och reflektion i arbetslag, med övriga kollegor, rektor och specialpedagog. Det framgår också att förskollärarna i sina uppfattningar kring rektorns ledning framhäver vikten av rektorns engagemang och intresse för verksamheten, samt dennes möjligheter att tillhandahålla de förutsättningar som pedagogerna behöver. Respondenterna lyfter även att kontakt med specialpedagog bidrar till att kunna erbjuda varje barn det stöd de har rätt till.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IKT - förändrade villkor för lärande och undervisning?
    (2011) Ekenberg, Lisa; Karlsson, Jenny; Schöbel, Jenny; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning Syfte och problemformulering Vårt examensarbete syftar till att belysa begreppet digital kompetens och vilken påverkan digital kompetens har för lärarrollen när det gäller undervisning i skolår F-5. Vi avser att undersöka innebörden i att vara digitalt kompetent ur olika aspekter genom att ta del av aktuell forskning och styrdokument samt titta på vad detta innebär för lärarrollen. Våra frågeställningar är: -Vad är digital kompetens? -På vilket sätt påverkar digital kompetens lärarrollen? Metod Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie. Som utgångspunkt, i vårt sökande och urval av litteratur, har vi använt nu gällande och kommande styrdokument samt Skolverket som bas. Detta i kombination med annan relevant litteratur. Vårt val grundar sig i att vi ville ha en nära anknytning till den delen av vår frågeställning som rör lärarens roll. Resultat och betydelsen för lärarrollen Uppsatsen lyfter fram begreppet digital kompetens och visar på hur mångfacetterat och i flera fall otydligt definierat begreppet är. I våra resultat framkommer det hur viktigt det är att begreppet blir mer förtydligat och enhetligt använt. Den digitala kompetensen bör även, som ett led i att minska klyftorna i samhället och skapa förutsättningar för att eleverna ska kunna bli aktiva deltagare i ett demokratiskt samhälle, bli inräknat som den fjärde basfärdigheten i våra styrdokument. I nuläget har begreppet stort utrymme för tolkningar och beroende på vem som gör tolkningen, kommunala politiker, rektorer, den enskilde läraren, så blir insatserna kopplade till skolan och undervisningen diffusa där det istället hade behövts tydliga mål och riktlinjer för användandet av IKT i undervisningen. Med tanke på att vi som lärare i undervisningen ska använda IT som ett verktyg för kunskap och lärande (Regeringen, Lpo94), är det angeläget att det finns en tydlig definition om hur detta arbete i skolan ska utformas.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Införandet av CPM-lösning. En fallstudie om ett företags föranledningar till och resultat av införskaffande av beslutsstödsysem
    (2008-06-02T07:41:33Z) Karlsson, Jenny; Nilsson, Carina; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problemformulering: Informationshantering är idag en vital del av konkurrensförmågan, varför en strategi för god hantering är viktig. Företag blir mer beroende av att prestera och efterfrågar system som erbjuder en strukturerad lösning för att förbättra prestationerna. CPM utgör beslutsstöd som erbjuder djupare analyser och som fångar upp företags intresse. Stora investeringar av CPM genomförs i bolag, trots att viss oenighet om innebörden finns. Studier och forskning i ämnet är få, varför vårt intresse för studien väcktes. Att få förmånen att studera ett företags införande av en CPM-lösning var en utmaning vi inte kunde motstå. Problemet i föreliggande uppsats är: Hur kan ett företags införande av en CPM-lösning se ut? Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och utvärdera ett företags införande av en CPM-lösning. Med införandet avser vi att analysera vad som föranledde projektet samt hur införandet fortlöpte fram till status idag. Metod: För att besvara studiens problem och uppfylla syftet valde vi att genomföra en fallstudie. Vi har genomfört fem djupintervjuer samt stöttat upp studien med enkätutskick, vilket ger kvalitativt och kvantitativt tillvägagångssätt. Uppsatsens angreppssätt kan fram till analysen betraktas som abduktivt då vi har pendlat mellan teori och empiri. Efter analysen har vi nyttjat ett induktivt tillvägagångssätt fram till slutsatserna. Slutsats: Studiens resultat visar på ett antal faktorer som gör fallföretagets lösning, och införandet av den, framgångsrik. Element som identifierats är att CPM-lösningen är fullvärdig och nära en hög BI-mognad. Upphandlingen och implementeringen var i enlighet med teorin. Resurshanteringen var inte optimal, vilket uppvägdes av ”eldsjälars” driv. Fallföretagets strategiska val har medfört ett framgångsrikt koncernövergripande beslutsstödsystem. Förslag till fortsatt forskning: Med tanke på att den här studien är gjord då CPM-lösningen inte var färdigställd, föranleder det ett intresse att följa upp med ytterligare en fallstudie. Det vore även av intresse att göra en fördjupning i enskilda moment, göra fler CPM-fallstudier inom olika branscher, samt ta utgångspunkt från konsultens roll och perspektiv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    - Jag tänker Åh nej! En fenomenografisk studie med fokus på hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik och sin matematiska förmåga
    (2017) Karlsson, Jenny; Ekström, Lena; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Nyckelord: Uppfattningar, självuppfattning, matematiksvårigheter, attityd, resiliens, motivation. Abstract Syftet med vår studie har varit att undersöka hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik samt belysa de faktorer som påverkar flickornas självuppfattning och lärande i matematik. Undersökningen utgår från en ontologi som betonar att hur vi människor uppfattar världen är beroende av samspelet mellan individen och dess omgivning. Tillsammans med två specialpedagogiska perspektiv, det relationella och kategoriska perspektivet, valde vi att fokusera på det sociokulturella perspektivet samt Banduras socialkognitiva teori. Vår studie är inspirerad av fenomenografin som fokuserar på att studera variationer i människors uppfattningar av fenomen och försöker bidra till en fördjupad förståelse av det mänskliga lärandet. Undersökningen genomfördes utifrån sex kvalitativa djupintervjuer med flickor i årskurs 6. I samband med presenterad forskning och i vårt resultat ser vi att elevers matematikrelaterade uppfattningar är en påverkansfaktor vid lärande. En negativ självuppfattning påverkar hur elever uppfattar sin matematiska förmåga samt hur de agerar i lärmiljön. Uppfattningar och självuppfattning påverkas av erfarenheter, förväntningar, feedback och möjligheten att få lyckas. Det är därför viktigt att lärare är medvetna om den inverkan de har på sina elever, genom sitt sätt att undervisa och genom sitt sätt att förhålla sig till eleverna. Flera av våra flickor beskriver en lärare som uttrycker en stark tilltro till deras förmåga. I resultatet framkom att flickorna påverkas positivt av lärarens förväntningar vilket bidrar till deras lärande. Vår studie visar på olika sätt att det är viktigt av att lyssna på elever, eftersom de direkt eller indirekt sätter ord på vad de behöver. Det är den mest angelägna slutsatsen av den här studien. Flickor i matematiksvårigheter verkar dela många uppfattningar och det är viktigt att dessa flickor b
  • No Thumbnail Available
    Item
    Konkurrensfördelar - Genom inköpsstrategiska val
    (2007-06-21T09:37:53Z) Karlsson, Jenny; Widmark, Hanna; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund och problemformulering: I takt med ökad globalisering och en större press på att minska kostnader så blir företagens inköpsfunktion en allt mer viktig konkurrensfaktor. När inköp går från att vara en administrativ funktion till att få en alltmer strategisk roll så ökar betydelsen av att värdera hur denna funktion bidrar till företagets resultat och konkurrensförmåga. Eftersom andelen inköpta varor och tjänster ofta utgör en betydande andel av företagets kostnader så kan inköpsfunktionen få en avgörande strategisk roll. Vår studie tar avstamp i denna debatten och avser att studera och analysera fyra bolags inköpsprocesser för att se hur dessa är unika och skapar konkurrensfördelar. Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera olika möjligheter att skapa konkurrensfördelar genom inköpsstrategiska val. Metod: För att besvara vårt syfte valde vi att intervjua och studera fyra företag i olika branscher för att få en bred bild av inköpsprocessen och hur den integreras i företagets värdekedja. Uppsatsens angreppssätt kan betraktas som abduktivt då vi har pendlat mellan teori och empiri för att nå till vår slutsats. Teori: Vi har studerat ett antal olika böcker och artiklar som behandlar inköpsprocessen, vilka metoder det finns för att värdera och mäta denna samt inköpsfunktionen ur ett strategiskt perspektiv. I vår teoretiska referensram går exempelvis att finna van Weeles inköpsprocess, synsättet kring Supply Chain Management samt strategiska val och positionering enligt Porters värdekedja. Slutsats: Resultatet av studien visar på ett antal faktorer som kan anses viktiga då det gäller att skapa konkurrenskraft genom inköpsfunktionen. De möjligheter vi har identifierat är primärt: • Ökat kundvärde genom utökade leverantörssamarbeten tidigt i värdekedjan→ försprång i produktutveckling. • Specialisering av roller i inköpsprocessen → ökat tempo och timing i processer och ledtider. • Ökad närhet till, och kunskap om, leverantörsbasen genom regional närvaro som komplement till ett centralt strategiskt inköp → effektiv extern integrering, kommunikation och relation med samarbetspartners.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kvinnors uppfattningar, attityder och förväntningar av sin pågående utbildning i Kibera, Nairobi
    (2010-06-08T11:09:21Z) Karlsson, Jenny; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback