Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Karlsson, Malin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 20
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Å ena sidan, å andra sidan En internetbaserad intervjustudie om några unga mäns reflektioner kring köp av sexuell(a) tjänst(er)
    (2012-04-23) Fransson Gicquel, Emely; Karlsson, Malin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med vår studie har varit att studera hur några unga män reflekterar kring köp av sexuell(a) tjänst(er) samt till vilka eventuella diskurser om köp av sexuella tjänster som dessa reflektioner kan tänkas anknyta till. För att svara på vårt syfte har vi valt oss av följande frågeställningar: Hur diskuteras köp av sexuella tjänster utifrån en individ- och samhällsnivå med fokus på fri(villig)het och ansvar? Är detta förhållningssätt någonting som förändras utifrån om köpet görs på olika arenor som internet eller utomlands? Påverkar köparens eventuella motiv bakom köpet diskussionen kring köp av sexuella tjänster? Vilka diskurser kring prostitution uppkommer i deras diskussion och vilka är de mest framträdande? Vi har genomfört tre stycken internetbaserade fokusgruppsintervjuer via msn-chatt och sammanlagt deltog 13 intervjupersoner, 11 via fokusgruppsintervjuer samt ytterligare två via e-post. Vår urvalsgrupp, unga män i åldern 18-29 år, rekryterades via öppen annonsering på två olika ungdomsforum, Ungdomar.se samt Fryshuset.se samt via Facebook.com. Som ett försök att förstå de olika resonemang som lyfts angående köp av sexuella tjänster i de övergripande samhällsdiskurserna inspireras vi i studien av att koppla intervjupersonernas reflektioner till fem olika förståelsediskurser; sexköp som ekonomisk verksamhet, sexköp som våld, sexköp som social konstruktion, sexköp som drift och sexköp som beroende. De mest framträdande resultaten i vår empiri visar på en komplexitet i ämnet då köp av sexuella tjänster å ena sidan ses om en institution och någonting som kan förklaras ur ett könsmaktperspektiv när det handlar om icke-frivillig prostitution. Å andra sidan ses individers rätt till självbestämmande som förklaring när det handlar om frivillig prostitution. Empirin visar även på att kontext är avgörande i dessa resonemang. En vidare slutsats av detta är att polariseringen i ämnet inte bara verkar gälla diskurserna och den samhälleliga debatten utan sker även inom individen självt beroende på kontext och arena. En och samma person kan ge uttryck för alla diskurserna beroende på under vilka omständigheter sexköpet görs, motivet till varför sexköpet görs men framförallt vart sexköpet görs visar sig ha en avgörande effekt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att arbeta tillsammans - en kvalitativ studie om socialt arbete för och med sexarbetare i Uganda
    (2014-10-28) Johansson, Maria; Karlsson, Malin; Petersson, Kerstin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Studiens syfte var att undersöka hur socialt arbete riktat till sexarbetare och som bedrevs i samarbete med sexarbetare utformades på organisationen Reproductive Health Uganda, och hur det upplevdes av dem som var involverade. Metoden var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem socialarbetare på Reproductive Health Uganda och med sex kvinnor som är eller har varit aktiva sexarbetare. Materialinsamlingen skedde i Kampala, Uganda, våren 2014. De teoretiska perspektiv och begrepp som användes för att analysera empirin var produktiv makt, erkännande och stigma. Vår slutsats var att det sociala arbetet riktat till sexarbetare som bedrevs på RHU tillsammans med Moonlight stars upplevdes som givande av samtliga informanter. Samarbetet var framgångsrikt eftersom RHU hade lyssnat till Moonlight stars behov av insatser och hade involverat dem i utformningen av dessa. Genom att kvinnorna engagerades i peer-utbildning tillvaratogs deras kunskaper och erfarenheter i det sociala arbetet som RHU och Moonlight stars utförde tillsammans. Detta samarbete har enligt informanterna i vår studie bidragit till positiva förändringar både för sexarbetarna på ett individuellt plan, och för Reproductive Health Uganda som organisation då de har utvecklat deras arbetsmetoder gällande socialt arbete med sexarbetare.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Contigent Convertibles - Liability or Equity? A study of the CoCo market`s reaction to banks earnings announcements
    (2019-06-10) Karlsson, Malin; Strömqvist, Andreas; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
  • No Thumbnail Available
    Item
    (dis)Authenticating Inclusive Advertising - Consumer Interpretations of Inclusive Advertising in the Hair Removal Industry
    (2025-08-18) Ekholm, Kerstin; Karlsson, Malin; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    This study explores how inclusive advertising is constructed and interpreted within the hair removal industry, and how consumers engage in the process of (dis)authenticating these efforts. Focusing on the case of Estrid, a brand known for its inclusive and body-positive advertisements, the study combines a critical discourse analysis of advertising materials with qualitative interviews. The findings show that the authenticity of inclusive advertising is not a fixed trait, but rather a dynamic and co-created process shaped by consumer interpretation and broader cultural discourses. To capture this process, the study introduces the concept of (dis)authenticating inclusive advertising, which describes how consumers actively assess the authenticity of brands’ inclusivity efforts. A key contribution is the development of a conceptual model outlining five distinct consumer interpretive roles; the Sceptical Inspector, Ethical Evaluator, Consistency Checker, Strategic Idealist, and Dis-Authenticator, each connected to different outcomes: Authentication, Strategic Acceptance, or Dis- Authentication. These roles illustrate the varied ways consumers interpret inclusive advertising. The study contributes to research by offering a framework for understanding how inclusive advertising is interpreted and how authenticity is negotiated in practice. From a practical perspective, it underscores the importance of consistency, transparency, and ethical alignment in how brands communicate inclusivity.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter
    (2008) Karlsson, Malin; Hagberg, Cathrine; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling av verksamheten kring matematik i förskolan. Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Hur anser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentation av matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan? För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. Vi delade ut 55 enkäter på fem förskolor varav 35 enkäter samlades in. En av dessa enkäter besvarades av ett barnbiträde, hennes/hans svar har vi valt att inte analysera på grund av identifierbarheten. Informanterna vid intervjuerna var förskollärare som arbetade på två förskolor. När vi analyserat svaren har vi haft en fenomenografisk utgångspunkt. Genom att analysera svaren har ett mönster framkommit och utifrån dessa mönster har vi kategoriserat svaren. "Matematik finns i allt" är det vanligaste svaret som förskollärare som deltagit i kompetensutveckling har skrivit på frågan vad matematik i förskolan innebär. Förskollärare som inte deltagit i kompetensutveckling och barnskötare har oftast skrivit något som rör räkning. Pedagogerna dokumenterar matematik vanligtvis genom anteckningar och foton, vilka sedan används i portfolio. Barnens alster är även ett vanligt val. Skillnader finns mellan grupperna rörande de nämnda dokumentationsformerna, men dessa är ändå de vanligaste valen. Pedagogerna kan tänka sig att använda fler dokumentationsformer än vad de gör i praktiken. För både förskollärare som deltagit och förskollärare som ej deltagit i kompetensutveckling används dokumentation av matematik främst till att synliggöra matematiken för barn, arbetslaget och/eller föräldrar. Barnskötarna använder främst dokumentation till underlag för utvecklingssamtal. Pedagogerna kan tänka sig använda dokumentation som stöd/hjälp till att utveckla verksamheten genom att utvärdera verksamheten. Enkätsvaren visar att kompetensutveckling i matematik påverkar de svar pedagogerna givit.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Företags val av outsourcingleverantör – en studie av beslutsprocesser och påverkande faktorer vid outsourcing av transporter
    (2012-10-04) Karlsson, Malin; Cheng Lundberg, Kim; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund/Problem: Outsourcingbeslut ses som komplicerade i och med osäkerheten som finns involverad i beslutsprocessen, dessutom förekommer dålig leverantörshantering (Cao et al. 2007). Vidare har forskning som finns relaterat till ämnet flertalet brister i undersökningen av beslutsprocessen och vilka beslutsfaktorer som anses viktigast (De Boer et al. 2006). Därutöver saknas tillräcklig forskning om små och medelstora företags transportinköp (Holter et al. 2008). Forskning visar också på att det snarare fokuseras på kostnadsreduceringar än på långsiktighet (McIvor 2000). Det saknas även beslutsramar som fungerar i praktiken (De Boer et al. 2006). Syfte: Syftet är att undersöka outsourcingbeslut och vilka faktorer som anses viktiga i valet av transportleverantör. Vi tittar på små och medelstora västsvenska företag som outsourcar sina transporter. Frågeställning: Vilka faktorer påverkar företag i deras beslut om vilken leverantör de ska outsourca sina transporter till? Hur ser företagens beslutsprocesser ut och vilka funktioner i företaget är delaktiga i beslutet? Vilka förbättringar kan ske i företags processer vid val transportleverantör? Avgränsning: Vi har valt att avgränsa vår uppsats till företag som outsourcat sina transporter och inte har en egen avdelning för inköp av transporter. Metod: Vi har intervjuat representanter från sju olika företag som gett sina synpunkter på avgörande faktorer vid valet av outsourcingleverantör och hur besluten tas. Forskningsansatsen har varit deduktiv och vi har arbetat utefter en kvalitativ inriktning. Slutsats: Flera faktorer har identifierats som viktiga för små och medelstora företag och det är framförallt service och tillgänglighet som visat sig vara mest betydelsefulla. Priset har inte visat sig vara lika betydelsefullt som i tidigare forskning (Lonsdale et al. 1997; Weber et al. 2000), men samtidigt något man inte kan bortse ifrån. Små och medelstora företag har visat sig sakna några definierade processer när det gäller sina beslut. Vidare finns många förbättringar som kan göras. Det handlar främst om vikten av att specificera behov, utvärdera fler alternativ än endast de största aktörerna samt förhandla, något som gjorts bristfälligt hos de undersökta företagen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Frequent flyer programs’ revenue streams A study of their sources, optimization potential and new ones
    (2024-08-30) Truong, Ludvig; Karlsson, Malin; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Frequent flyer programs (FFPs) have been a crucial part of most airlines’ businesses for many years. They have evolved beyond their initial goal of customer loyalty and have now become a complex entity that generates revenue which supports airlines’ core business. During the pandemic, billions of dollars were raised through using FFPs as collateral. This shed light on the U.S.-based FFPs’ valuation and ability to generate revenue, prompting the interest behind this thesis. Most of previous reports on this topic have been done from purely a marketing perspective. However, this thesis provides a new angle beyond the traditional marketing viewpoint to gain insight into FFPs’ revenues. Further, this study was conducted using a qualitative method with a focus on literature review but also a complementing perspective from a respondent that works at Lufthansa Miles & More. This thesis aims to clarify where the revenue streams for FFPs come from, how revenue streams can be optimized and where new ones can be identified. It was concluded that the largest revenue stream comes from sale of miles connected to co-branded credit cards. Selling miles to partners and directly to customers are additional revenue streams for FFPs. Regarding optimization, data monetization, expiry of miles and breakage management are a few examples. Lastly, prepaid flights and flight subscription can be new potential revenue streams for FFPs.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Historiskt korrekt En netnografisk studie av begreppet HK med historisk slöjd som kontext
    (2014-07-02) Karlsson, Malin; University of Gothenburg/Department of Conservation; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård
    In this study I am focusing on how the Swedish term of Historiskt Korrekt (Historically accurate) is used in a specific context: the facebook-group Vi som syr medeltidskläder (We sew medieval clothing). Historiskt Korrekt (shortened to HK) is frequently used daily in diskussions in the group. My question is: What definitions of the term can you find among the groupmembers and are these defintions in any way related to the autenticity-discussion in archeology or conservation theory? My entrance to crafts is my historical interest. As interest grew, I wanted to know more, I wanted to understand the history by doing. That's why I ended up here, in the bachelor's programme in Leadership and in handicraft. During these three years I felt that my type of crafts, where the focus lies on the historical perspective, have been neglected. Therefore, I chose to let the subject of this study fall on a topic relating to this craft area. The study rests in an ethnographic way of thinking and is conducted online: nethnography. First I started a discussion in the facebook-groups flow by asking three questions and nine informants answered. By email interviews the nine informants deepened their thoughts on the studied term. Together with a field study where I followed the discussions in the facebook-group I've been able to distinguish common thoughts of the informant's in what the term means to them and how it's used. One of the conclusions I made is that even though several of the informants believe that there is something that is 100% HK they don't always use it that way. When a discussion tries to answer how a garment becomes HK it includes ways to do a credible interpretation rather than how to make a copy exactly. This also means that there are many more similarities between the term Historiskt Korrekt and authenticity than I initially thought.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?
    (2014) Karlsson, Malin; Reneland, Mathilda; Westberg, Andreas; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Med anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares och elevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ha för elever i årskurs 3. Eftersom det är ett outforskat område ville vi ta reda på vilka uppfattningar som lärare och elever, som har genomfört proven i årskurs 3, har. Syftet med studien var alltså att belysa dessa upplevelser. Vi har i denna studie tagit fram en egen referensram som belyser sambanden mellan de olika aktörerna som är väsentliga för de lärandeprocesser som sker i skolan. I denna studie har vi utgått från både ett lärarperspektiv men även ett elevperspektiv. Kvalitativa intervjuer har därför gjorts med både lärare och elever för att få en övergripande bild av erfarenheter och upplevelser kring proven. Utifrån det resultat vi fick från intervjuerna, kan vi tydligt se att de nationella proven framförallt används ur ett summativt syfte, det vill säga gemensamt, för både lärare och elever, var att fokus låg på provresultaten och inte på att se proven som ett formativt pedagogiskt verktyg att arbeta utifrån. Motivationsaspekten är ett begrepp som är återkommande i studien, dels utifrån tidigare forskning, men också utifrån de egna resultat vi har fått från intervjuerna. Motivationen spelar en viktig roll för provresultatet och där kan också läraren vara med och påverka.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Implementering av bilder i kommunikation med människor på flykt – upplevelser hos personal inom neonatalvård
    (2017-06-16) Blom, Åsa; Karlsson, Malin; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Studien syftade till att ur ett personalperspektiv undersöka den nyligen påbörjade implementeringsprocessen av ett bildstödsmaterial på en neonatalavdelning. Fynden relaterades till det teoretiska ramverket Promoting Action on Research Implementation in Health Services (PARiHS). Ett ytterligare syfte var att undersöka vårdpersonalens upplevelser och erfarenheter av kommunikation med patientgruppen flyktingar med och utan användning av bildmaterialet. Tre semistrukturerade dyadintervjuer genomfördes med neonatalpersonal vid ett svenskt regionsjukhus. Fynden från en induktiv innehållsanalys indikerar att bildmaterialet upplevdes underlätta för vårdpersonalen i kommunikation med patientgruppen. Personalen var motiverad till att använda bildmaterialet och upplevde ett stort behov av det på avdelningen. Då PARiHS applicerades på fynden framkom att utbildning och formellt utsedda ansvariga på avdelningen är en viktig del i att göra implementeringen framgångsrik. Studiens viktigaste implikation är vikten av tydligt förmedlade ansvarsroller vid implementering av bilder som kommunikationsstöd.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inre effektivisering inom tjänstesektorn En studie med fokus på inre effektivitet, förbättringar och förenklingar
    (2020-06-30) Karlsson, Malin; Sundin, Maria; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Inom företagsvärlden blir det viktigare och viktigare att ha bra processer för att tillmötesgå sina kunder på ett tillfredsställande sätt. Effektivisering och förbättring av arbetsprocesser blir därför betydelsefullt. Att eliminera olika slöserier i arbetsprocesserna kan ge positiva utfall om det görs på rätt sätt. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida arbetet på ett företag inom tjänstesektorn är effektivt i nuläget för att sedan analysera hur den inre effektiviteten kan förbättras. Fokus har lagts på inre effektivisering, förbättringar och förenklingar. Frågeställningen som studien ämnar besvara är: Hur kan ett företag inom tjänstesektorn arbeta med förbättringsarbete? Studiens teorikapitel baseras på både tryckta och elektroniska källor där alla artiklar är peer reviewed och håller därför en hög standard. Fokus i teorikapitlet är slöserier vilka ska minimeras för att öka effektiviteten i ett företag. Studien grundar sig dels i en kvalitativ- dels en kvantitativ del. Resultatet från intervjuer och observationer visar bland annat att medarbetarna är ineffektiva och att medarbetarna hoppar mellan olika arbetsuppgifter. Medarbetarna förklarar om en frustation när de inte hinner med sitt arbete och en stress som uppstår när detta pågår under en längre tid. Resultatet analyseras med utgångspunkt i den teoretiska referensramen för att sedan mynna ut i en slutsats som besvarar frågeställningen. Ett företag kan arbeta med förbättringsarbete på ett flertal olika sätt men framförallt handlar det om att minimera slöseri. Slöserierna som identifierades på företag X var: Väntan, Transport, Överproduktion, Rörelser, Extra bearbetning och Kunskap, dessa bör elimineras. Studien avslutas med att tre råd ges till företag X. Företaget bör framförallt fokusera på att upprätta standarder för hur arbetsprocesserna ska se ut, medarbetarna ska tänka igenom hur många pauser som tas under en dag och antalet påbörjade moment ska minimeras för att minska den mentala ställtiden.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inte bara ett papper– en kvalitativ studie om förebyggande arbete av alkohol i arbetslivet utifrån arbetstagarorganisationers kunskap
    (2008-09-11T07:36:14Z) Karlsson, Malin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Titeln ”Inte bara ett papper” syftar till den alkoholpolicy som skall finnas på företagen. Denna policy är grunden till ett välfungerande förebyggande arbete. Policyn är ett viktigt verktyg och man måste tillämpa den praktiskt. Syftet med undersökningen är att undersöka företagares alkoholförebyggande arbete på arbetsplatserna och i vilken utsträckning företagare anammat detta arbete. Studien tittar på vilka faktorer som är viktiga att tänka på vid preventionsarbete för att ge en ökad kunskap om det förebyggande arbetet. Författaren har använt sig utav en kvalitativ metod med både telefonintervjuer och personliga intervjuer. I studien medverkar 7 informanter från olika arbetstagarorganisationer för att ge sin kunskap om problematiken. Huvudresultaten i undersökningen är att företagare inte bedriver något förebyggande arbete. De har skrivna policys och handlingsplaner men använder sig ej utav dessa. Alkoholtester används alltmer ute i arbetslivet och många företagare tillämpar dessa test som ett slags förebyggande arbete. Undersökningen visar också på att det finns stora skillnader mellan olika branscher och mellan olika företag i hur man arbetar preventivt med alkoholproblem. Det behövs mer kunskap i arbetslivet och framförallt bland chefer. Det behövs en medvetenhet om att denna problematik existerar och att det finns bra sätt att bemöta detta. Resultaten påvisar samband med att identifiera riskfaktorer i arbetslivet och ett bra förebyggande arbete. Att arbeta med tidiga insatser som primärprevention visar sig ha stor betydelse för hur man hanterar alkohol på arbetsplatser.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lojalitetsprogram i dagligvarubranschen -Mål, utformning och utvärdering
    (2013-01-22) Karlsson, Malin; Knutsson, Elin; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund/Problem: Som en följd av den allt mer kundorienterade marknadssituationen har det blivit mer centralt att vårda sina kundrelationer. Kundernas lojalitet är idag av stor betydelse för det strategiska arbetet (Reinartz & Kumar 2002) och en viktig komponent i det arbetet är lojalitetsprogrammen (Liu & Yang 2009). Dock anses lojalitetsprogrammens verkan på den långsiktiga lönsamheten outforskad (Banasiewicz 2005; Liu 2007; McCall & Voorhees 2010). Den begränsade forskningen på programmens effekter har även lett till att det uppkommit problem med utvärderingen av dem (Liu 2007; McCall & Voorhees 2010). Svårigheten är att programmet aldrig kan ses som en isolerad aktivitet, utan indirekt påverkar flera andra funktioner i företaget (Liu & Yang 2009). Trots de uppenbara svårigheterna med både effekterna och utvärderingen svämmar marknaden över av olika kundklubbar och företagsledare satsar mångmiljonbelopp för att utveckla nya lojalitetsprogram (Uncles et al. 2003). Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur utvärderingen av lojalitetsprogram i dagligvarubranschen ser ut i relation till hur programmet utformats och vilka uppsatta mål som finns. Forskningsfrågor:  Vilka mål finns med lojalitetsprogram i dagligvarubranschen?  Hur utformas programmet för att uppnå de uppsatta målen?  Vilka kritiska faktorer kan vi identifiera vid utvärderingen av lojalitetsprogram? Metod: En kvalitativ forskningsmetod har använts, där de tre största aktörerna på den svenska dagligvarumarknaden har intervjuats. Detta medför att vi i stort sett kunnat göra en fullständig kartläggning av lojalitetsprogrammen i den branschen. Slutsatser: Eftersom attitydslojalitet är svårt att mäta blir det tillräckligt tillfredsställande för företagen att skapa en vana eller en så kallad beteendemässig lojalitet hos kunder. Målen som de studerade aktörerna satt upp är mätbara och handlar om kundens vanor. Utöver målen finns förväntningar att lojalitetsprogrammet ska stödja andra aktiviteter i företaget. Detta användningsområde får inte underskattas. I utformningen bör en balans mellan finansiella och icke-finansiella förmåner erbjudas kunderna (Butscher 2000). I denna studie kan det tydligt urskiljas att de företag som har ett icke-finansiellt fokus erbjuder övervägande sådana förmåner och vice versa. Både Coop och Hemköp bör ta i beaktande att det är de icke-finansiella förmånerna, som de erbjuder mindre av, som driver kunderna att vara lojala mot företaget och därmed fungerar som en långsiktig strategi (Butscher 2000; Roehms et al. 2002). De kritiska faktorer som bör ses över när ett lojalitetsprogram i dagligvarubranschen utvärderas är mål och begrepp samt intern och extern påverkan. Mål bör vara mätbara och begreppen bör tydligt definieras (Butscher 2000; Uncles et al. 2003). Företagen bör också ta i beaktande att lojalitetsprogrammet inte är en isolerad aktivitet i företaget (Liu & Yang 2009), vilket gör utvärderingsprocessen komplex. Den externa påverkan, till exempel marknadstillväxt, konkurrenternas kampanjer eller konsumenternas beteende, påverkar företagets lojalitetsprograms effekter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Matsvinn inom skolmåltider - En utforskande studie som visar vikten av kommunikation inom kommunal skolmåltid
    (2017-08-28) Fakhraee Tabar, Nazila; Karlsson, Malin; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Matsvinn är ett problem som förekommer längs hela livsmedelskedjan och leder till att mat produceras i onödan. Det bidrar till utsläpp som påverkar miljön negativt. Därför finns det ett stort behov av att förebygga matsvinn för en mer hållbar livsmedelskedja. För att kunna förebygga matsvinn i skolköket är det viktigt att kvantifiera matsvinnet samt identifiera problemområden så att åtgärder kan sättas in där de har störst effekt. Syftet med studien är att utforska hur kökspersonal i tillagnings- och mottagningskök ser på betydelsen av kommunikation för att minska matsvinn. Genom semistrukturerade intervjuer samtalades det med sex personer från fem olika kök för att utforska vikten av kommunikation för matsvinn men även andra orsaker som kan påverka matsvinn negativt. Den mest generella orsaken till matsvinn är brist på kommunikation mellan olika parter såsom kökspersonal, pedagoger och elever. Brist på kommunikation kan leda till en ökning av serveringssvinn genom överproduktion och ett rapporteringssystem av frånvaro som inte fungerar. Förslag på en åtgärd för att minska serveringssvinnet är till exempel att på sikt gå över till att endast ha tillagningskök i verksamheten. En annan åtgärd kan vara att skapa en bra kommunikation mellan alla led i kedjan, där kökspersonal i både mottagnings- och tillagningskök kan få information om antal matgäster som ska äta lunch. Här skulle dessutom matgästernas önskemål och preferens av mat behöva meddelas till tillagningsköket för att ytterligare kunna minska matsvinnet. Genom att utföra olika åtgärder kan mängden matsvinn minskas vilket bidrar till en minskad påverkan på miljö och ekonomi.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Medgärningsmannskap I ljuset av Lindome
    (2002) Karlsson, Malin; Göteborg University/Department of Law
    Ingen resumé lämnad.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Pappa, pappa, barn – en kvalitativ studie om mäns upplevelser kring adoptionsprocessen och deras längtan efter barn
    (2010-08-12) Persson, Karin; Karlsson, Malin; Kristiansson, Sanna; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur män som lever i en samkönad relation och som ansökt om adoption upplevde adoptionsprocessen, samt hur deras längtan efter barn såg ut. Metod: Utifrån en kvalitativ analysmetod och en abduktiv strategi för att nå kunskap, genomfördes studien med hjälp av kvalitativa intervjuer. Vi har använt oss av en halvstrukturerad intervjuguide och intervjuat fem homosexuella män som ansökt om adoption. Deras deltagande gav detaljerade beskrivningar av upplevelserna och erfarenheterna kring adoptionsprocessen, vilka vi senare kategoriserade i huvud- och underteman. Resultatet analyserades utifrån valda teoretiska perspektiv och tidigare forskning, som vi ansåg relevanta för det studerade fenomenet. Huvudresultat: Längtan efter barn hade alltid funnits hos informanterna. Många olika familjebildningsformer hade diskuterats, men centralt var att alla ville ha sitt eget barn på heltid, vilket medförde att adoption blev det överordnade alternativet. Gemensamt för dem alla var att vägen till adoption kantrats av både möjlighets- och hopplöshetskänslor. Informanterna hade fått olika bemötande under adoptionsprocessen och samtliga beskrev att de hade önskat ett mer professionellt sådant. När det gäller informanternas närmaste omgivning (familj och vänner) hade reaktionerna endast varit positiva. Informanterna var alla positiva till utredningen, men det fanns flera saker som upplevdes jobbigt, exempelvis att det var en känslomässig process att genomgå och att de känt sig annorlunda bemötta på grund av sexuell läggning. Slutsatser: En av våra mest framträdande slutsatser var att längtan efter barn, bemötande och reaktioner från omgivning och professionella, samt upplevelser av utredningen bestod av en slags dubbelhet. En sida utgjordes av hur informanterna såg på dessa frågor utifrån ett allmänt plan, det vill säga som alla andra som ansökt om att få adoptera ett barn. Den andra sidan stod för de känslor, tankar och upplevelser de hade i förhållande till den särskilda position de intog som homosexuella sökande. Vi menar att denna dubbelhet mer eller mindre genomsyrade alla informanters berättelser sammanknutna till adoptionsprocessen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.
    (2009) Dahl, Sofia; Karlsson, Malin; Niklasson, Karin; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn och vuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur pedagogernas barnsyn speglas i inomhusmiljö och material, då inom de tre alternativa pedagogiska inriktningarna; Reggio Emiliafilosofin, Waldorf- och Montessoripedagogiken. Vilka likheter och skillnader har vi kunnat finna i de olika inriktningarna och då i förhållande till aktuell forskning och läroplanen? Vi har som metod använt oss utav frågeformulärsundersöking, observationsstudie samt samtal med pedagoger. Inför observationerna och samtalen inhämtades kunskap i litteratur och artiklar över de olika inriktningarna. Sammanlagt resulterade det i besök av 1 olika förskolor, och frågeformulärssvar från 43 pedagoger. Johansson (005) belyser tre teman inom pedagogers barnsyn. Dessa avser att barn är medmänniskor, vuxna vet bättre och barn är irrationella. I resultatet fann vi likheter mellan de tre inriktningarna i vår studie och Johanssons teman samt hur dessa speglas i miljön. Vi anser att det har stor betydelse för läraryrket att man som, blivande lärare, reflekterar kring sitt eget förhållningssätt till barn och inte köper ett färdigt koncept i en pedagogik eller en filosofi utan att kritiskt granska och skapa sig en egen uppfattning. Förhållningssättet i sin tur kommer att påverka barns erfarenheter, utveckling och lärande, förhoppningsvis i positiv riktning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Som alla andra, men…- kuratorers tankar om och upplevelser av arbete med ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar på ungdomsmottagningar
    (2014-01-03) Karlsson, Malin; Kristiansson, Sanna; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syfte: Syftet med vår uppsats var att beskriva och analysera kuratorsarbete på ungdomsmottagningar med fokus på kontakten och arbetet med, samt samverkan kring, ungdomar med någon form av intellektuella funktionsnedsättningar. Metod: Vår studie är baserad på kvalitativ metod och genomförd med hjälp av tio kvalitativa intervjuer med kuratorer anställda på ungdomsmottagningar runt om i Västsverige. Våra fem huvudfrågor blev besvarade genom en halvstrukturerad intervjuguide. Kuratorernas utsagor gav detaljerade beskrivningar av deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med målgruppen beskriven, vilka senare kategoriserades i huvud- och underteman. Resultatet blev därefter belyst utifrån såväl valda teoretiska perspektiv som tidigare forskning. Huvudresultat: Majoriteten av kuratorerna kunde ge flera exempel på att mötet och arbetet med ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar många gånger liknade det som bedrevs med ungdomar överlag, både vad gäller bemötande, samverkan och utåtriktat arbete. Dock fanns där nästan alltid extra aspekter att ta hänsyn till som följd av nedsättningarna. Kuratorerna hade skilda erfarenheter av arbete med målgruppen och de som mött flest uttryckte också att de kände sig säkra och trygga i att möta dessa ungdomar. Den kunskap de använde sig av i mötet var hämtad från olika håll, men ingen av dem hade genomgått någon utbildning specifikt kopplad till målgruppen, varför många inhämtade information vid behov. Faktorer som tid, resurser, gränser och ansvarsområden var på olika sätt ofta närvarande; dels i det faktiska arbetet, men även i diskussionen kring om eventuella förbättringar av arbetet eller ökade insatser för målgruppen var önskvärda eller möjliga att i dagsläget utveckla. Att få en mer tydlig bild över vem som gjorde vad bland verksamheterna poängterades dessutom av samtliga som viktigt. Slutsatser: En av våra mest framträdande slutsatser är att kuratorerna inte verkar se några större utmaningar i själva mötet eller arbetet med ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Istället är det yttre faktorer som snarare påverkar, formar och utgör olika villkor för arbetet. Grundläggande värderingar om likabehandling verkade ibland ”krocka” med de villkor som organisationens ramar gav upphov till. Något annat vi sett är att kuratorerna i arbetet med dessa ungdomar ofta väver in andra aktörer och att vi därför kunde dra en slutsats om att ett ökat informationsutbyte mellan olika verksamheter därför kan vara önskvärt, då man inte alltid hade kännedom vad andras ansvarsområden faktiskt inbegrep. Slutligen menar vi att de skilda erfarenheterna av att möta målgruppen, utöver de yttre påverkansfaktorer vi ovan nämnt, medförde olika slags effekter för det fortsatta arbetet. En slutsats av detta är att så länge ungdomsmottagningarnas policy inte blir mer framträdande, så blir det också upp till var och en att avgöra hur detta arbete skall fortskrida.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Språkstörningsdiagnos i årskurs 1-3-en intervjuundersökning med lärare och logopeder om deras erfarenheter om undervisning och måluppfyllelse
    (2020-02-26) Karlsson, Malin; Norberg, Sara; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Syftet med undersökningen var att öka kunskapen om elever i årskurs1-3 som har fått någon form av språkstörningsdiagnos och den undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd som de får till sig inom den reguljära skolan. Måluppfyllelsen är en central del att belysa då det är det som eftersträvas i undervisningen. Då yrkesgrupperna lärare och logoped ofta samarbetar kring elever som har fått någon form av språkstörningsdiagnos är det av vikt att ökakunskapen om extra anpassningar och särskilt stöd i undervisningen som lärare erfar och som logopeder rekommenderar för denna elevgrupp. Undersökningen har det specialpedagogiska perspektivet som en grund då det beskriver elevens deltagande i undervisningen. Främst lyfts det relationella-, individuella-och det kompensatoriska perspektivet fram. Undersökningen inspireras delvis av begrepp inom variationsteori och fenomenografi. Vid analysen av det insamlade datamaterialet har begreppen utfallsrum, beskrivningskategorier och kritiska aspekter inom fenomenografin och variationsteorin används. Då undersökningen önskade ta del av fyra lärares och tre logopeders erfarenheter kring språkstörning valdes en kvalitativ metod. Vid datainsamlandet genomfördes semistrukturerade intervjuer med informanterna. Materialet från intervjuerna analyserades därefter och placerades i kategorier delvis med inspiration från fenomenografin. I undersökningens resultat framträder en variation i lärarnas erfarenhet kring språkstörning samt den undervisning som bedrivs inom den reguljära skolan. Vidare visar resultatet att flera av lärarna förändrar sitt arbetssätt men att det är ett arbete som tar tid och är svårt att genomföra utan stöttning av logoped och styrning av huvudman och ledning. Undersökningens resultat tyder på att de skolor som har en logoped anställd har lättare att förändra arbetssätt och det blir ett arbete som genomsyrar hela skolan. Resultatet visar även att måluppfyllelsen för denna elevgrupp är problematisk då lärare ofta behöver skala av och ta bort arbetsuppgifter för att dessa elever ska lyckas och det blir då svårt att veta vad de kan utan dessa anpassningar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Värderelevansen av IFRS 15 –Intäkter från avtal med kunder –En eventstudie om den svenska aktiemarknadens reaktion på den nya intäktstandarden
    (2018-06-26) Karlsson, Malin; Strömqvist, Andreas; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    This study investigates how the Swedish stock market reacts to adjustments in accounting for revenues following the new revenue standard, IFRS 15. Due to prior financial scandals regarding revenues, criticism and discussions of the earlier revenue standard, as well as companies changing their way of doing business, a need for a new regulation was developed. FASB and IASB started the project with IFRS 15 in 2002 and it was released in 2014. The purpose of IFRS 15 was to develop a new revenue standard that could be used in all industries and capital markets, to create better transparency and thus better comparability among companies. Another aim was to create a better guidance on how to account for revenues. Companies need to apply the new standard in 2018. However, companies who get quantitative effects due to the standard, need to report these in the last quarterly report of 2017. With that background, the purpose of this study is to investigate how the Swedish stock market reacts to the new information of accounting according to IFRS 15, to tell if the adjustments following the new standard are perceived as value relevant or not. In addition to the main purpose, this study also assesses if there is a prominent market reaction within Telecommunications and IT, an industry where companies are perceived to be more affected by IFRS 15 than other industries. In order to fulfill the purpose, an event study was performed. Overall, we do not find any evidence supporting that investors react in the predicted direction. Therefore, the adjustments in accounting for revenues due to the new standard cannot be concluded as value relevant for the Swedish stock market. Moreover, there are no significant results showing that there is a prominent abnormal return within the Telecommunications and IT industry.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback