Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Karlsson, Sandra"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 10 of 10
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Äktenskapet i hellenistisk gravkonst
    (Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet, 2004) Karlsson, Sandra
  • No Thumbnail Available
    Item
    Barn som far illa. Sjuksköterskors upplevelser av att anmäla vid misstanke om att barn far illa – en litteraturöversikt.
    (2020-08-05) Weimén, Tina; Karlsson, Sandra; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Varje år utsätts tusentals barn för olika former av misshandel i Sverige, vilket påverkar deras livskvalité och hälsa. Barnmisshandel kan ge långvariga konsekvenser, såsom sämre studieresultat, psykisk ohälsa och kan i värsta fall leda till döden. Barnmisshandel leder inte bara till lidande för den enskilde individen, utan även till stora kostnader för samhället. All personal inom hälso- och sjukvården i Sverige är enligt lag skyldiga att genast göra en orosanmälan till socialtjänsten då det finns misstanke att ett barn far illa. Trots detta anmäls inte varje misstänkt fall av barnmisshandel. Syfte: Syftet är att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att göra anmälningar vid misstanke om att ett barn far illa. Metod: Litteraturöversikt med 13 inkluderade artiklar. Sökningar gjordes i databaserna Cinahl och PubMed. Resultat: Sjuksköterskor upplevde det svårt att anmäla. Kunskapsbrist, både vad gäller att uppmärksamma symtom och tecken på barnmisshandel, men också angående sjuksköterskors anmälningsskyldighet, skapade hinder för att en anmälan skulle göras. Många sjuksköterskor anmälde ej då de inte var säkra på om barnet verkligen for illa. Sjuksköterskor kunde också få utstå hot från föräldrar, och det fanns en oro över att barnet kunde utsättas för värre misshandel efter att en anmälan gjorts. Sjuksköterskor upplevde att god kunskap, erfarenhet och stöd och samarbete på arbetsplatsen underlättade då en anmälan behövde göras. Sjuksköterskor önskade dock ett bättre samarbete med myndigheter, och återkoppling efter att en anmälan gjorts. Upplevelsen hos sjuksköterskor var att myndigheter inte alltid tog anmälningarna på allvar vilket gjorde att sjuksköterskorna inte kände sig respekterade i sin roll att identifiera barn som utsattes för misshandel. Slutsats: Sjuksköterskor kunde uppleva flera svårigheter i samband med att göra anmälningar. Det behövs adekvat utbildning i ämnet, tydliga riktlinjer och stöttning från arbetsplatsen, för att sjuksköterskor ska känna sig trygga, och kunna hjälpa de barn som på olika sätt far illa.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Emotions carved in stone? The social handling of death as expressed on Hellenistic grave stelai from Smyrna and Kyzikos
    (2014-02-03) Karlsson, Sandra
    This study deals with expressions of emotions in Hellenistic funerary art. The material for this study consists of 245 grave reliefs from the Greek cities of Smyrna and Kyzikos in Western Asia Minor; mostly dated to the second century BCE. The aim of this thesis is to examine emotional responses as expressed in Hellenistic funerary art and epigraphy. More specifically it is my purpose to extract emotional responses and study them as a means of social and cultural communication. I argue that we cannot understand subjective emotional experiences of people in past societies, but that we might be able to look at the social and cultural expectations that dictated how people were to behave in emotional terms and how this manifested itself in material expressions. The results of this study suggest that it is possible to detect personal expressions of grief, affection, and longing in the source material. Combined images and epitaphs of individuals named and portrayed determined the emotional content they possessed. By examining the whole context of the tombstones, its setting and the experience of the intended viewer(s) it is possible to determine its consoling function. The social handling of death, especially untimely deaths, together with the mere confrontation of death and our own mortality in general, is a recurrent theme. All this is expressed within the confines of acceptable societal behaviour. The emotional semiotics that confronts us ranges in content from solemn expressions of introspective mourning in the case of Smyrna to more explicit outpourings of grief in the case of Kyzikos.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Det finns alltid allting att lära sig” En kvalitativ intervjustudie om tidigare elevers erfarenhet av lärande på apl och betydelsen av apl för anställning efter anpassad gymnasieutbildning
    (2024-07-02) Ekstrand, Henrik; Karlsson, Sandra; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Andelen unga med intellektuell funktionsnedsättning som kommer i arbete efter avslutad gymnasieutbildning är oproportionerlig låg. Forskningsläget visar på en bild av en marginaliserad grupp i samhället som i övergången mellan skola och arbetsliv ställs inför en komplex verklighet med flera inblandade aktörer. Elevernas möjlighet att under gymnasietiden prova olika typer av arbete nämns som en av flera framgångsfaktorer för anställning men elevernas röster om betydelsen av arbetsplatsförlagt lärande, apl, saknas i stort sett helt inom forskningen. Syftet med studien var att undersöka hur några elever som avslutat sina studier på anpassad gymnasieutbildning upplevde och erfor lärande på apl och syftet var också att undersöka deras uppfattning om betydelsen av apl för att komma in på arbetsmarknaden, vilket preciserades i följande frågeställningar: Vilka erfarenheter av och uppfattningar om lärande på sin apl-plats har tidigare elever på anpassat gymnasium? Vilken betydelse anser eleverna att apl har för möjligheten till anställning? Studien tog sin teoretiska utgångspunkt i sociokulturellt och specialpedagogiskt perspektiv och metoden som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer som sedan analyserades tematiskt. Resultatet visade att apl givit studiens deltagare viktiga erfarenheter och yrkesrelaterade färdigheter som för de flesta lett till sysselsättning och arbete. Trots att skolorna hade arbetat på liknade sätt med apl var fyra av studiens elva deltagare utan sysselsättning vid tiden för intervjuerna. Skolans förmåga att anpassa och tillgodose elevernas behov och intresse för att få till en fungerande apl var också central. Handledarens bemötande och relation till eleverna samt möjligheten till individuella anpassningar var ytterligare faktorer som bidrog till ökat lärande för eleverna. Utifrån resultatet dras slutsatsen att apl är en mycket viktig faktor för att elever med intellektuell funktionsnedsättning ska komma i anställning. Apl hjälper till att sänka trösklarna ut till arbetslivet för målgruppen. Apl ökar elevernas yrkesförmåga och för flera av deltagarna också sättet att se på sin funktionsnedsättning. Skolornas arbete med apl måste prioriteras på organisatorisk nivå.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Framtida utmaningar för Serviceresor Göteborg. En fallstudie om äldres mobilitet och en åldrande befolkning
    (2024-08-09) Karlsson, Sandra; Magnusson, Adam; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    Den demografiska och ekonomiska utvecklingen i Göteborg ser ut att skapa stora utmaningar kommande år för hela staden. I denna fallstudie undersöks Serviceresor Göteborgs verksamhet där vi ser att de äldre resenärernas möjligheter att förflytta sig riskerar att försämras på grund av konsekvenserna av denna utveckling. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur Serviceresor Göteborg kan hantera effekterna av den demografiska utvecklingen utan att påverka resenärernas mobilitet negativt. För att besvara syftet och tillhörande frågeställningar så har vi använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer för att få en djupare förståelse. Dessa informantintervjuer har genomförts med tjänstepersoner som arbetar på Serviceresor Göteborg. Tidigare forskning visar att de äldre lever längre idag jämfört med tidigare generationer och att de lever mer aktiva liv. Serviceresor Göteborg är den verksamhet i staden som ansvarar för att tillhandahålla särskild kollektivtrafik och Flexlinjen. En stor del av deras resenärer är äldre människor och det är därför av intresse att undersöka hur deras verksamhet arbetar mot den åldrande befolkningen och de äldres mobilitet. Resultatet visar att det finns mycket Serviceresor Göteborg kan arbeta med internt för att hantera effekterna av den demografiska utvecklingen och att tillgången av resurser, både i form av ekonomiska medel men också förare, kan ses som avgörande för att de inte ska påverka resenärernas mobilitet negativt. Samtidigt visar det sig att det är ett komplext problem med ett flertal faktorer som ligger utanför deras påverkan som kräver samverkan och lösningar från andra aktörer i samhället.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gene Expression Patterns in a Rat Model of Human Endometrial Adenocarcinoma
    (2008-11-28T12:25:05Z) Karlsson, Sandra
    Endometrial cancer develops from the endometrium of the uterus and is the most common pelvic malignancy diagnosed in women in the western society. Similar to all cancer diseases, endometrial cancer is a disorder that results from complex patterns of genetic and epigenetic alterations involved in the malignant transformation. The BDII/Han rat model is unique for spontaneous hormonal carcinogenesis since more than 90% of the female virgins spontaneously develop endometrial cancer. The possibility to perform global gene expression profiling of tumor cells would likely provide important information of the genes and pathways that are aberrant in endometrial adenocarcinoma (EAC). The works in the present thesis have been focused on investigating the expression patterns in endometrial tumors. The findings in this thesis involve the identification of a novel candidate tumor suppressor region of rat chromosome 10. This genomic segment contains 18 potential tumor suppressor genes. Preliminary microarray data analysis confirmed that this region might contain relevant candidate genes as the EACs on average had 3.8 times lower expression of Crk in comparison to the normal/pre-malignant endometrial tissue cultures. Furthermore, an expression analysis using qPCR, revealed a significant down-regulation of Myo1c and Hic. We were also able to identify a group of genes associated with the TGF-β pathway that were differentially expressed between endometrial tumors and normal/pre-malignant endometrium. These results suggest that the TGF-β signaling pathway is disrupted in EAC. This has previously been demonstrated in human EAC, although this is the first report on aberrant expression of TGF-β down-stream target genes. Evaluation of Gpx3 down-regulation in the rat EAC cell lines revealed an almost complete loss of expression in a majority of the endometrial tumors. From methylation studies, we could conclude that the loss of expression of Gpx3 is correlated with biallelic hypermethylation in the Gpx3 promoter region. This result was confirmed with a demethylation study of EAC cell lines, where the Gpx3 mRNA expression was restored after treatment with a demethylation agent and a deacetylation inhibitor. We also showed that mRNA expression of the well-known oncogene, Met, was slightly higher in endometrial tumors with loss of Gpx3 expression. A likely consequence of loss of Gpx3 function is a higher amount of reactive oxygen species (ROS) in the cancer cell environment. Since it has been proposed that overproduction of ROS is required for the hypoxic activation of HIF-1, we suggest that loss of Gpx3 expression activates transcription of Met through induction of the transcription factor HIF-1. The loss of the protective properties of GPX3 most likely makes the endometrial cells more vulnerable to ROS damage and genome instability. We extended the results obtained from the rat endometrial tumors to human material, and conducted expression analysis of GPX3 in 30 endometrial human tumors using qPCR. The results showed a uniformly down-regulation of GPX3 in 29 of the tumors, independent of tumor grade. We thus concluded that the down-regulation of GPX3 probably occurs at an early stage of EAC and therefore contributes to the EAC carcinogenesis. These results suggest that there are important clinical implications of GPX3 expression in EAC, both as a biomarker for EAC and as a potential target for therapeutics.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inkluderande biologiundervisning. Undervisningsmetoder för att stärka lärandet hos elever med inlärningssvårigheter.
    (2023-11-07) Buzdugan, Anna; Karlsson, Sandra; University of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Sciences; Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap
    Teachers in secondary school experience various challenges and difficulties when it comes to teaching students with learning disabilities. The teachers have described many experiences with these students as unmanageable and frustrating because of how challenging it can be. Reports and school inspections show that these students do not get the amount of support that they are entitled to. This is problematic since the teacher’s ability to create inclusive learning environments is affecting the student’s accessibility to learning. It is important that all students get the opportunity to learn and understand what is being taught in different subjects in school. In this study we highlight different strategies and methods that can be used by teachers to include and enhance learning for students with learning disabilities in biology education. Upon analyzing the available and relevant research in this field, conclusions are drawn regarding the most successful teaching methods to include these students. These methods can be clustered into the following three main areas: active or hands-on learning, strategies to strengthen difficult areas of education and collaboration amongst teachers. We also discuss different factors as to why it can be difficult for teachers to create an inclusive classroom. By understanding these different methods and factors, we draw various conclusions about teachers’ views on (1) inclusive classrooms and (2) students with learning disabilities. Research points to the importance of teachers’ understanding of the different methods and strategies. It also stresses the importance of teachers’ understanding of various learning disabilities and how disabilities can impact the performance of the students in school. Furthermore, researchers agree on the importance of teachers’ ability to teach in a classroom consisting of both students with and without learning disabilities.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Möjligheter och begränsningar. En kvalitativ studie om biologilärares laborativa undervisning
    (2023-06-12) Karlsson, Sandra; University of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Sciences; Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap
    Laboratory work is included in the biology education at upper secondary school and have therefore a central and important role in teaching. The purpose teachers have with laboratory work can vary. Previous studies have indicated that laboratory work is effective for students' knowledge, scientific literacy, and their interest in science. For laboratory work to be effective, it needs to be of high quality and therefore include inquiry. Research indicates that teachers often fail to communicate the purpose and goals of laboratory work. Support and resources are known factors that can affect the laboratory work. This study intends to investigate what purposes teacher has with laboratory work and how teachers experience that support and resources affects the laboratory education. A qualitative interview study has been carried out and the result have been analyzed through a thematic analysis. There were six biology teachers who participated in the study. The results indicates that teachers have several purposes for their laboratory work. They can have cognitive, affective, and psychomotor purposes. The students seemed to have more difficult to understand the underlying theory rather than the practical work. Social interactions are important elements during labs, because of its positive effect on the development of knowledge. The teachers' prerequisites for laboratory teaching vary between the teachers, but they are generally good. For laboratories to be feasible and of high quality, resources and support are necessary. The support and resources that were considered to affect the laboratory work were collegial collaboration, resources, time for laboratory work and experience. It is primarily the school management's task to review and enable good conditions. There is a large variation in the amount of time teachers are allocated to laboratory work and therefore the school management's work for equivalent education is called into question.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ett vågat kulturarv -när subkultur utvecklas till lokal resurs
    (2016-08-16) Karlsson, Sandra; University of Gothenburg/Department of Conservation; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård
    The following essay aims to examine how a subculture can be used in local development as a strategic resource. The theoretic framework used in the research that is being conducted in this study is literature concerning identity, place marketing and event tourism. The material in this study is gathered through historic literature, field studies and qualitative interviews. The fieldstudy begin with a background of Varbergs historical coastal culture along with it´s geographic pre-conditions. Hereafter the divergence is presented and the clashes of culture that arose after the surf culture made it´s entrance in Varberg. Various reasons for the change in attitudes towards surf culture is noticeable once Varbergs municipality starts using it as part of their marketing campaigns and different examples of this is accounted for. The field study discusses the physical evidence of surf culture visible and noticeable in Varberg. Finally a short presentation is given of the new coastal culture, a term that has been introduced recently and is now being used frequently by the municipality of Varberg. Result and discussion points out that Varbergs geographic possibilities combined with a very vivid and innovative culture have contributed to why surf culture have grown very strong at this specific location. From the municipality of Varbergs point of view, surfculture is a natural development of an allready existing coastal culture.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vägen till Reggio Emilias förhållningssätt. Kritiska konsekvenser vid byte av förhållningssätt.
    (2011) Karlsson, Sandra; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka problematiken då pedagogerna i en förskola eller på en förskoleavdelning byter till Reggio Emilias förhållningssätt ur både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom undersöker jag om pedagogernas erfarenheter utifrån bytet tas tillvara på när andra förskolor eller förskolor som planeras byggas skall genomföra liknande förändringar. Frågeställningar: Varför byter förskollärarna förhållningssätt till Reggio Emilia från första början? Vad ser man för fördelar med bytet av förhållningssätt? Vad har varit problematiskt i bytet av förhållningssätt? Upplever pedagogerna att förskolor tar till sig erfarenheter som andra pedagoger gjort, som tidigare bytt förhållningssätt till Reggio Emilia gällande förberedelser och planering av lokaler, material, arbetssätt, barnsyn och förhållningssätt? Metod och material: Jag använde mig av en enkätundersökning för att kunna undersöka hur vanligt förekommande vissa svar är i en grupp av människor. Jag har gjort en kvalitativ bearbetning av en enkätundersökning eftersom jag försöker få en förståelse för deras tankar och eftersom jag försöker beskriva det jag undersökt. Materialet jag utgår från är sammanställningen av enkätundersökningen och relevant litteratur. Resultat och didaktiska konsekvenser: Resultatet jag har kommit fram till är att det är positivt att byta förhållningssätt till Reggio Emilia om man är medveten om vad Reggio Emilias förhållningssätt står för. Det är inte helt problemfritt utan man måste med hjälp av diskussioner och reflektioner utvärdera sitt förhållningssätt så att det passar in i den egna verksamheten. Det är även en utveckling av verksamheten som tar tid. De didaktiska konsekvenser jag ser är positiva för barnen eftersom barnen ges möjlighet att utvecklas. Negativt är att dokumentationen och reflektionen tar för mycket tid från arbetet med barnen i verksamheten.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback