Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Karlsson, Sara"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 17 of 17
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ämnesövergripande undervisning – En kvalitativ undersökning om lärares tankar om tema- och projektarbete i skolan.
    (2009) Ahlström, Minna; Karlsson, Sara; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte och frågeställningar: Undersökningen syftar till att med utgångspunkt ifrån styrdokumentens perspektiv undersöka lärares uppfatt- ningar om ett ämnesövergripande arbetssätt. Uppsatsen syftar till att ta reda på lärares tankar i grundskolans tidigare åldrar om elevers lärande och utveckling utifrån ett ämnesövergripande perspektiv. - Hur förhåller sig lärare till ett ämnesövergripande arbetssätt? - Vilka synsätt på kunskap utgår det ämnesövergripande arbetssättet ifrån? - Vilka förmågor säger styrdokument att skolan skall utveckla hos eleverna med avseende på demokrati och värdegrund? Metod och material: En kvalitativ metod i form av intervjuer av fyra lärare och observationer på två skolor. De intervjuade arbetar på skolorna och är lärare i grundskolans tidigare åldrar. Resultat: Hur förhåller sig lärare till ett ämnesövergripande arbetssätt? Samtliga svarspersoner anser att arbetssättet ska stimulera ett lustfyllt lärande. De intervjuade lärarna betonar vikten av skapande verksamhet vid det ämnesövergripande arbetssättet. Eleven är i centrum i arbetssättet på båda skolorna. Vilka synsätt på kunskap utgår det ämnesövergripande arbetssättet ifrån? Lärarna menar att det ska finnas många olika infallsvinklar till lärande. Genom att belysa ett kunskapsområde ur flera olika perspektiv så anpassas innehållet till individers olika förutsättningar. Arbetssättet fokuserar på helhet och sammanhang och främjar samspelet mellan individer i en grupp. Vilka förmågor säger styrdokument att skolan skall utveckla hos eleverna med avseende på demokrati och vär- degrund? Eleverna får erfarenheter av ett demokratiskt förhållningssätt där eget ansvar är en viktig del. Eleverna är i stor utsträckning med och påverkar temaarbetets utformning genom att uttrycka sina tankar och förslag vid plane- ringen. Genom ett åldersblandat arbetssätt lär sig barnen att samarbeta. Betydelse för läraryrket: Genom att utgå ifrån ett tema i undervisningen och arbeta ämnesövergripande får eleverna en helhetssyn på kunskap och lärande. Arbetssättet utvecklar det sociala samspelet i gruppen vilket kan betraktas som det centrala i värdegrunden. Skolan ska ge eleverna de rätta redskapen för att klara sig i samhället och basera lärandet på förståelse och förtrogenhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Anmälningsplikt vid misstanke om brott - En studie om revisorer i Göteborg
    (2003) Shibru, Getnet; Larsson, Anna; Karlsson, Sara; Göteborg University/Department of Business Administration
    De senaste årens redovisningsskandaler har gjort att revisorns roll blivit ifrågasatt och detta väckte vårt intresse för att se vad som innefattas i revisorns roll. Särskilt intressant fann vi att titta närmare på den anmälningsplikt som ålades revisorer från och med 1 januari 1999. Vi ämnar med denna uppsats klargöra hur revisorns roll påverkas av lagregeln om anmälningsplikt vid misstanke om brott, samt kartlägga inställningen till anmälningsplikten bland revisorer. Vi avser även att utröna hur lagtexten tolkas av revisorer, för att på så sätt se hur väl revisorers tolkning överensstämmer med Ekobrottsmyndighetens tolkning. Huvudsyftet med uppsatsen är att utreda om ovan nämnda förhållanden skiljer sig åt beroende på revisionsbyråns storlek. Uppsatsens ansats var en enkätundersökning med 21 revisorer på revisionsbyråer i Göteborg, där vi hade ett bortfall på fem stycken. Revisionsbyråerna delades in i tre olika kategorier: stora, medelstora och små. Dessutom gjordes en intervju med en kammaråklagare på Ekobrottsmyndigheten i Göteborg för att diskutera det resultat som framkommit i enkätundersökningen. Vi kom i vår studie fram till följande slutsatser: Anmälningsplikten har inte påverkat revisorsrollen i någon större utsträckning. Revisorers inställning till anmälningsplikten är övervägande neutral eller negativ. Revisorer brister i tolkningen av centrala delar i lagtexten och tolkningen skiljer sig även åt mellan revisorer och Ekobrottsmyndigheten. Vad gäller ovanstående förhållanden särskiljer sig små revisionsbyråer från medelstora och stora byråer i följande avseenden. Revisorer på små revisionsbyråer upplever att revisorsrollen har påverkats av anmälningsplikten i större utsträckning. De är även sämre i sin tolkning av anmälningsplikten. Inställningen till anmälningsplikten skiljer sig inte åt beroende på storlek på revisionsbyrå. Mellan medelstora och stora revisionsbyråer finns inga tydliga skillnader. Förslag till fortsatt forskning är att se om någon motsvarande regel existerar i utlandet och se på hur den i så fall tillämpas av revisorer där och om samma problematik finns i tolkningen av lagtexten som i Sverige. Det kan även vara intressant att, istället för att inta revisorns och Ekobrottsmyndighetens perspektiv, göra en studie utifrån klienternas perspektiv för att på så sätt se vilken syn dessa har på anmälningsplikten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Elevers förutsättningar för lärandet- en studie kring hur elever lär i en skola i Sverige och en i Kenya.
    (2009) Hedén, Anna; Karlsson, Sara; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Syfte: Vi vill undersöka uppfattningar om vad elever skall/bör lära sig i en skola i Sverige och en i Kenya. Samt hur omgivningen, de gällande styrdokumenten och pedagogernas inställning påverkar elevernas lärande. Huvudfrågor: Vad kännetecknar respektive lands skolpolitik och syn på skolgång? Vad säger de centrala styrdokumenten om elevers lärande och utveckling? Hur resonerar respektive skolas personal och elever kring skola, skolgång, lärande och utveckling? Metod: Denna studie har gjorts med hjälp av en fältstudie i en skola i Partille; Sverige och en skola i massai-byn Enkokidongoi; Kenya. Under fältstudien har intervjuer och observationer med elever och pedagoger gjorts. I studien ingår även en litteraturstudie på hur skolan i de bägge länderna vuxit fram och formats historisk och ländernas olika skolpolitik. Resultat: I vårt arbete har vi kommit fram till att det finns vissa likheter men även vissa skillnad mellan länderna gällande förutsättningarna för lärandet. I Kenya använder man fortfarande aga som ett bestraffningssystem medan man i Sverige slutade med det på 1950 talet. Det behavioristiska synsättet finns fortfarande kvar i den kenyanska skolan men pedagogerna strävar efter att arbeta mer enligt det sociokulturella synsättet. Just detta sociokulturella synsättet arbetas det redan mesta dels efter i den Svenska skolan. När det gäller styrdokumenten så har båda länderna gemensamt att de har olika, det finns dock en skillnad. I Kenya finns olika läroplaner i de olika ämnena, medan i Sverige så är det vilket år i skolan som eleven går som avgör vilken läroplan de utgår ifrån. Relevans för läraryrket: Vi tycker detta är en viktig studie som vi kommer att ha stor användning av i vår framtida roll som pedagoger. Denna fältstudie som vi har genomfört i två skilda länder har gett oss ytterliggare ett perspektiv på hur olika elevers förutsättningar kan vara. Sverige blir mer och mer månkulturellt så vi tror att detta arbete delvis kan öka får förståelse på det planet. Men den vikigaste kunskapen som vi tar med oss är att förutsättningarna kan se väldigt olika ut. Därför är det viktigt att vi tar hänsyn till de när vi möter våra kommande elever i skolan.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fråga mig och jag ska berätta: En systematisk litteraturöversikt om att undersöka faktorer som påverkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar
    (2024-02-01) Andreasson, Julia; Karlsson, Sara; Lanker, Lotta; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Under tonåren ligger stort fokus på sexualitet och en stor del av ungas utveckling innebär att ta risker. Låg kunskap och erfarenhet tillsammans med ungdomars impulsivitet är bland annat orsaker till att de har en tendens att utsätta sig för risker vilket kan leda till konsekvenser för den egna reproduktiva och sexuella hälsan. Med ungdomars livsvärld som utgångspunkt rådgör och vägleder barnmorskan ungdomen utifrån hens sexualitet och tonårsutveckling. Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att undersöka faktorer som påverkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar. Metod: En systematisk litteraturöversikt har genomförts och utformats utifrån en integrativ design. Litteratursökningar genomfördes i november 2023 och utförts i databaserna CINAHL, PubMed och PsycINFO där artiklar av kvalitativ och kvantitativ metod har inkluderats. Resultat: Femton artiklar inkluderades varav fyra använt kvalitativ metod och elva kvantitativ metod. Efter dataanalys framkom tre huvudkategorier med tillhörande underkategorier; Att möta särskilt riskutsatta personer där riskfaktorer för sexuell riskutsatthet och erfarenhet av sexuellt våld identifierades. Kategorin; att identifiera riskbeteende resulterade i ungdomars sexuella risktagande och användandet av metod för identifiering av sexuellt riskbeteende. Under kategorin att använda screeningsverktyg framkom screeningverktyg som används i samtal och datoriserade screeningverktyg som strategier för identifiering av riskutsatta ungdomar. Slutsats: Ungdomar önskar att samtala kring sexuell hälsa och majoriteten upplever det inte svårt eller jobbigt att svara på frågor kring den sexuella hälsan. Ungdomar önskar få utbildning och information och är villiga att ändra riskbeteendet bara rätt förutsättningar ges. Resultatet kan vägleda barnmorskan och annan berörd vårdpersonal i mötet med unga genom att bidra med kunskap kring riskgrupper, riskbeteende samt förslag till användbara screeningsverktyg. Studien belyser vikten av att våga lyfta ämnet sexuell ohälsa i mötet med ungdomar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hälsopromotivt arbete och delaktighet
    (2020-08-05) Kristiansson, Elin; Karlsson, Sara; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Ett av samhällsproblemen i Sverige idag är övervikt och fetma. Barn med övervikt har ökad risk att i vuxen ålder utveckla fetma och andra relaterade sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Problemet grundar sig i ohälsosamma kostvanor och fysisk inaktivitet som tenderar att börja redan i barndomen. Då barn och unga spenderar en stor del av sin tid i skolan är detta en betydande plats att arbeta hälsopromotivt och introducera sunda vanor. Det finns idag bristande kunskap kring barn och ungas delaktighet i det hälsopromotiva arbetet och dess betydelse för barns hälsa i framtiden. Därför är syftet med denna studie att belysa hälsofrämjande insatser i en hälsocertifierad skola med särskilt fokus på kost, fysisk aktivitet samt delaktighet. Studien bygger på data från dokumentation och tre kvalitativa intervjuer med sju personer varav en intervju var med två pedagoger, en med skolsköterska samt en intervju var med fyra barn. Resultatet utifrån dokumentationen av hälsoplanerna visade på att skolan har arbetat med hälsofrämjande insatser inom sju olika ämnesområden. Barns delaktighet skrivs fram i hälsoplanerna under insatser och metod för uppföljning. Det saknas en tydlig rubrik för barns delaktighet. Skolpersonalen och barnen beskriver att skolan är en stödjande miljö. Det framkom att skolan arbetar med demokratiska system och strategier som främjar barns delaktighet i det hälsopromotiva arbetet. Skolan har utifrån Shiers delaktighetsmodell nått upp till fyra av fem nivåer. Detta genom att skolan har arbetat med att lyssna på barns åsikter där de är involverade i beslutsfattande processer. För att skolan ska nå upp till nivå fem så innebär det att barnen delar ansvar och inflytande i beslutsfattande
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur lärares psykosociala arbetsmiljö påverkats av metod som förebygger mobbning i skolan − en kvalitativ studie
    (2018-11-19) Karlsson, Sara; University of Gothenburg/ Department of Psychology; Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen
    Uppsatsen undersökte påverkan på lärares psykosociala arbetsmiljö efter implementering av ett projekt mot mobbning. Fyra fokusgruppsintervjuer genomfördes och 18 legitimerade lärare deltog. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom induktiv tematisk analys. Temana: ”Metoden är nödvändigt arbete som krävs för uppdraget”, ”Metoden resulterar i nya former av stöd, samarbete och samsyn”, ”Arbetets krav påverkas av metoden” och ”Metoden innebär ett förändrat arbetssätt och måste hållas vid liv” framstod. Sammanfattningsvis upplevde deltagande lärare att projektet bidragit positivt till deras psykosociala arbetsmiljö. Metoden upplevdes öka egen kompetens och förmåga att hantera kränkningar i skolan, resultera i en kollegial samsyn på normer, samt bidra till ett ökat samarbete och delat ansvar för eleverna. Meningsskiljaktigheter blev talbara, vilket uppfattades som en förbättring jämfört med tidigare arbetssituation.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Identifying Intangible Assets in a Business Combination –Accounting Choices and the Development of Accounting Practice –A Swedish study of IFRS 3 – Business Combinations
    (2013-06-10) Karlsson, Sara; Kullberg, Erik; University of Gothenburg/Department of Business Administratio; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Background and problem discussion: According to IFRS 3 – Business Combinations, companies are required to identify and recognize intangible assets not previously reported in the acquired company separately from goodwill when possible. However, it is up to the company to interpret and assess how the transaction is best reported in the financial statements since the regulations issued by the International Accounting Standards Board (IASB) are principle based. This will enable an opportunistic behavior when selecting accounting methods since the company can decide whether the non-reported intangible assets (NRIA) acquired in the business combination should be reported as identified intangible assets or goodwill, according to their personal interests. Previous research has showed that companies have an opportunistic behavior and are affected by different factors when selecting accounting methods. Another aspect of principle based regulations is that, since they require interpretation and assessments, companies might not yet possess the knowledge of how to apply the new standards when they are first implemented. Previous research suggests that new standards are implemented with a delay and that a learning curve might exist. The knowledge of how to identify intangible assets in a business combination according to IFRS 3 may increase in the future and the accounting practice might therefore develop over time. Purpose: The purpose of this thesis is to examine accounting choices related to IFRS 3 and how different incentives may affect the companies in the selection of accounting methods. Furthermore, we want to establish whether the accounting practice has evolved since IFRS 3 became mandatory in 2005. Methodology: This thesis is a quantitative study of the business combinations carried out by Swedish companies listed on NASDAQ OMX Stockholm. The data is collected from the annual reports and the 564 business combinations included in the study were carried out during the years 2005 – 2011. Analysis and conclusion: The results of this study show that large companies compared to small companies do in fact allocate a larger proportion of the NRIA to identified intangible assets, which is in line with previous research. Hence, large companies are affected by political costs when accounting for business combinations. However, the statistical tests regarding the indebtedness of companies proved to be inconsistent with previous research. This study was not able to conclude that companies with high indebtedness compared to companies with low indebtedness allocate a larger proportion of the NRIA to identified intangible assets, i.e. the companies in this study are not affected by contract costs. Finally, previous research has indicated that a learning curve exists regarding the implementation of new standards. However, this study could not identify a development of accounting practice regarding the knowledge of identifying intangible assets according to IFRS 3.
  • No Thumbnail Available
    Item
    KVINNORS POLITISKA REPRESENTATION OCH DESS SUBSTANTIELLA VÄRDE En kvantitativ studie av sambandet mellan kvinnors representation i nationella parlament och flickors utbildning i Subsahariska Afrika
    (2024-01-24) Karlsson, Sara; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
    Globally, women are underrepresented in national parliaments, as only 26,5 % of political mandates worldwide are held by women. In developing countries, challenges persist with the gender gap in education, as girls face obstacles to completing their primary school education. In this study, the relationship between the proportion of women represented in national parliaments in Sub-Saharan Africa and the extent to which girls complete their primary education in this region is examined. The purpose of this study is to empirically analyze the correlation between women’s representation in politics and the prioritization of political issues that are characterized as typical female preferences. Girls’ education is identified as an example of a political issue that concerns women’s interests. The analysis is conducted through a statistical regression, which includes variables that control for poverty, democracy and corruption. The results do not indicate a significant correlation between the share of women represented in parliaments and the average schooling years of girls. Further research could potentially focus on examining how women’s political preferences differ between countries and the extent to which women have the opportunity to influence political decisions.
  • No Thumbnail Available
    Item
    LÄRARPERSPEKTIVET PÅ EN VÄLFUNGERANDE SKOLA En kvalitativ intervjustudie om lärares psykosociala arbetsmiljö på en välfungerande skola
    (2017-09-29) Annerberg, Ida; Karlsson, Sara; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet
    Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka psykosociala faktorer lärare på en välfungerande skola upplever påverkar dem i sitt arbete. Studien kommer ta fasta på de olika psykosociala faktorerna som lärare utsätts för, varför och hur faktorerna påverkar dem. Teori: Resultatet analyserades och tolkades utifrån Karasek och Theorells (1990) krav-kontroll-stödmodell. Modellen beskriver de yttre krav individer har i förhållande till den kontroll som upplevs samt det sociala stödet. Metod: Kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. Utifrån ett bekvämlighets- och snöbollsurval intervjuades fem lärare. Därefter analyserades den insamlade empirin utifrån fyra steg; nyckelord, teman, underkategorier och mönster. Sist tolkades resultatet utifrån tidigare forskning och krav-kontroll-stödmodellen. Resultat: Resultatet visar att lärarna i studien upplever en hög arbetsbelastning och ett litet handlingsutrymme men ett gott kollegialt samarbete. I vår studie finner vi att läraryrket är ett högstressarbete då kraven upplevs som höga och kontrollen som låg, dock fungerar samspelet kollegor emellan som ett hjälpmedel för att uppnå en jämnvikt mellan variablerna krav och kontroll.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sambandet mellan markanvändning och individers val av färdmedel -En studie i området Kvillebäcken i Göteborg
    (2015-09-03) Karlsson, Sara; Wiandt, Sofia; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    Trycket på städer ökar och den stora urbaniseringen är en av orsakerna. För en utveckling av städer i en hållbar riktning krävs nya strategier. Tidigare stadsplanering har fokuserats på förortsbyggande vilket resulterat i en uppdelning av olika funktioner i samhället. Det har i sin tur inneburit ökade fysiska avstånd och ett större bilberoende. Den senaste tidens stadsplanering har fokuserats på att minska bilberoendet, öka tillgängligheten och förbättra miljön i städer. Det sker ofta genom planering med målet att förtäta bebyggelse. Dock bör detta göras i samband med andra omgivningskompletterande åtgärder såsom blandning av funktioner, koncentration kring knutpunkter, hållbar parkeringspolicy och omfördelning av yta i staden. Genom markanvändning kan närhet skapas mellan olika aktiviteter vilket kan leda till förändrade val av färdmedel i en mer miljömässigt hållbar riktning. Många kvantitativa studier har gjorts inom området bebyggelsestruktur och resebeteende. Det är dock även viktigt att genom kvalitativa studier undersöka individers attityder för en bättre förståelse för vilka motiv som finns för val av färdmedel. Det övergripande syftet med uppsatsen är att studera hur central stadsdelsförtätning, omgivningskompletterande åtgärder samt attityder och beteende relaterar till individers val av färdmedel. Följande forskningsfrågor har formulerats för att uppnå syftet:  Av vilken anledning har respondenterna valt att bosätta sig i den nya stadsdelen Kvillebäcken?  Har respondenternas val av färdmedel i vardagen förändrats i och med flytten till det nya bostadsområdet och i så fall hur och varför? För att besvara dessa frågor gjordes en enkätstudie i det nya området Kvillebäcken i Göteborg. I en webbenkätundersökning fick respondenter från två kvarter svara på frågor, bland annat om motiv för flytt samt val av färdmedel innan och efter flytt. Resultat och analys visar att det starkaste motivet för flytt till Kvillebäcken är den rådande bostadsbristen i Göteborg, vilket kan påverka var människors bosätter sig och därmed vilka förutsättningar som finns för val av färdmedel. Utöver detta har områdets centrala lokalisering betydelse för både val av bostadsområde och färdmedel. En viss förändring kan ses i val av färdmedel efter flytt. Fler cyklar och går och det finns indikationer på att det är på grund av det centrala läget, de kortare avstånden mellan olika destinationer i vardagen samt andra åtgärder gjorda i och utanför området. En kombination av förtätning och omgivningskompletterande åtgärder kan därför ha effekt på individers val av färdmedel. Studien visar en övergripande tendens till att det finns ett kausalt samband mellan hur strategier för markanvändning, kompletterande åtgärder och individers egna attityder och beteende påverkar val av färdmedel. Det går sällan att urskilja en ensidig påverkan, människors val av färdmedel är en sammanvägning av olika faktorer som också måste ses i relation till den geografiska kontexten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sex steroids and social behavior: from mouse to human
    (2016-04-11) Karlsson, Sara
    Social behavior is a classification of various behaviors such as sexual behavior, aggressive behavior, social memory and sociability. These behaviors are under the regulation of the brain, and the sex steroids influence important brain regions that control these behaviors in both humans and other animals. To behave and respond adequately in social situations is crucial for interacting with others in an appropriate way. Several disorders, e.g. autism spectrum disorders (ASD), display deficits in social abilities and, interestingly, show differences between females and males in prevalence and symptoms. Moreover, testosterone is hypothesized to be one of the causative factors behind the etiology of ASD. Both the androgen and estrogen receptors are of known importance for sexually dimorphic social behaviors such as sexual and aggressive behaviors. Furthermore, estrogen receptors are essential for social memory in rodents, and human studies show a female bias towards better social memory. Less is known about the role of androgen receptors. The aims of this thesis were to elucidate if sex, sex steroids and the androgen receptor are involved in social memory and sociability in mice, if genes and proteins in brain regions regulated by sex steroids, with known importance for social behavior, show sexual dimorphisms or are regulated by androgen receptors, and if genetic variations in sex steroid-related genes are involved in social memory and/or autistic-like traits in human. The results show that a) testosterone is not crucial for social memory or sociability but for the persistence of social investigation, b) estrogen is importance for social memory but not for sociability, c) only when the conspecifics were male did the androgen receptor appear to be involved in social memory, d) a small number of genes involved in sex steroid synthesis, were regulated by the androgen receptor but e.g. the oxytocin receptor show androgen receptor dependant sexual dimorphic expression, e) proteins expressed in postnatal day 8 old mice did not show great differences between the sexes, or between males with or without the androgen receptor, f) genetic variations in the estrogen receptors were associated with better social memory in women, and g) genetic variations in the transport protein of sex steroids were associated with language disabilities, specifically in boys. The main findings presented in this thesis are thus that sex steroids are implicated in different manners in sociability and social memory in mice, and that genetic variation in sex steroid-related genes are associated with social abilities in humans.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Shared Service Centres A Successful Solution for Swedish Companies?
    (2005) Karlsson, Sara; Davidsson, Martina; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business Administration
    Background: Searching for best business practice has for a long time had its focus on the business process, which includes cutting costs and improving quality and flexibility of products and services. In the 1980s the focus turned to the support processes, which contributed to the development of Shared Service Centres (SSC). Problem: Implementing a Shared Service Centre involves many changes, which leads to a wide variety of effects for the company, and depending on where the SSC is located, these effects can have different characteristics and can be of different importance. We formulated these problems in three questions: How is the implementation of an SSC realised in a company? What underlying causes are decisive for the selection of location? How does the implementation of an SSC reflect on the interested parties (staff and customers) and the financial situation? Purpose: To describe and evaluate the phenomenon of Shared Service Centres by relating findings from reality in some Swedish companies, to existing theory. The main focus lies within three central areas; implementation, localisation and effects. Methodology: To investigate how the Shared Service solution is applied in Swedish companies we conducted two deep interviews, at SKF and Volvo, and a less extensive questionnaire was sent out to five companies. The empirical findings have been analysed and compared to a theoretical frame of reference, followed by a discussion. Finally, our own conclusions are presented. Conclusions: The main aim for implementing a Shared Service Centre seems to be cost savings. A difficult task for management, regarding the implementation, is to convince staff of the advantages of changing into an SSC. When choosing a location for the SSC, existing business activities with existing staff appears to be the decisive argument for the management. Due to the standardisation, work tasks can easily become tedious, and the big challenge is to create variation. The expectations of the SSC solution seem to be met, since Shared Services have led to great cost savings. Suggestions to further research: An issue that we did not receive satisfactory answers to was the customer aspect concerning the effects of implementing an SSC. Therefore a continuous study in this area could be pressing, since customer satisfaction is vital for the survival of an SSC. We also think it would be interesting to conduct the same type of investigation as we have done, but instead focus on smaller companies. Are there differences depending on the size of the company?
  • No Thumbnail Available
    Item
    Smink som ställningstagande. En uppsats om etisk konsumtion med exemplet The Body Shop
    (2019-05-20) Karlsson, Sara; Mattsson Brochs, Emma; University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper
    This essay set out to investigate how consuming cosmetics can become a statement of ethics, by using The Body Shop brand as an example. Being keen users and make-up artists ourselves we asked: How do our informants use and experience make-up? What pattern of cosmetics consumption can be seen among them and what are they influenced by? In what ways do social media affect their choice of cosmetics? Which ethical decisions are made and how well does their view of The Body Shop agree with the actual ethical profile of the company? Tools of investigation were in-depth interviews, a questionnaire given to 101 individuals and field studies in The Body Shop outlets. Using make-up, it turned out, was a positive experience for most of our informants, mainly influenced in this by friends and family, often finding their role models in social media. Buying ”cruelty free” products proved a major issue, where value for money beat other ethical concerns. The Body Shop ethical profile did not fully match the expectations of our informants, though.
  • No Thumbnail Available
    Item
    STOLPE IN
    (2013-04-12) Karlsson, Sara; Lord, Ingrid; Sandgren, Hanna; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
    En undersökning om könsrepresentation i Lilla Sportspegeln. En liten spegel av verkligheten. Frågeställningar: Hur ser könsfördelningen ut i programmet: a) bland medverkande? b) bland reportrarna? I vilka sporter visas tjejer och killar och vilka roller har de? Hur har diskussionerna på redaktionen gått kring jämställdhetsfrågor?
  • No Thumbnail Available
    Item
    Transfetter från idisslare - och dess inverkan på blodlipidprofilen hos friska män och kvinnor
    (2013-03-08) Berg, Sophie; Karlsson, Sara; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of Medicine
    Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för Invärtesmedicin och Klinisk Nutrition Sammanfattning Titel: Transfetter från idisslare - och dess inverkan på blodlipidprofilen hos friska män och kvinnor Författare: Sophie Berg och Sara Karlsson Handledare: Henriette Philipson Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Examensarbete, 15 hp Datum: 2012-05-23 Bakgrund Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Det är idag välkänt att det finns ett samband mellan ett högt intag av industriella transfetter och hjärtkärlsjukdom, men hur de naturliga transfetterna påverkar oss är idag inte helt känt. Syfte Syftet med uppsatsen är att utifrån det i dagsläget tillgängliga vetenskapliga underlaget dra en slutsats om huruvida ett intag av transfettsyror från idisslare ger en påverkan på blodfettsprofilen hos friska män och kvinnor. Sökväg RCT-studier inhämtades genom sökningar i databaserna PubMed, The Cochrane Library och Scopus. Sökorden som användes var ”Ruminants” AND ”Cholesterol” AND “Trans fatty acids” respektive “Ruminants” AND “Blood Lipids” AND “Trans fatty acids”. Urvalskriterier Inklusionskriterier var RCT-studier utförda på friska människor som inte medicineras för hyperlipidemi. Därutöver skulle resultaten baseras på fasteblodprov med minst tio timmar fasta där blodfetter analyseras. Datainsamling och analys Datasökningen genererade åtta studier som evidensgraderades enligt SBU:s granskningsmall för randomiserad kontrollerad prövning, varefter fyra studier valdes ut. Studiernas resultat sammanvägdes sedan utifrån GRADEs sammanfattande evidensformulär. Resultat Tre av fyra studier bedömdes utifrån SBU: granskningsmall ha medelhög studiekvalitet och en studie värderades ha hög studiekvalitet. Den samlade säkerheten i det vetenskapliga underlaget för valda effektmått värderades till måttlig (+++) evidensstyrka. Tre studier fann en signifikant höjning av LDL-kolesterol och totalkolesterol vid konsumtion av rTFA. Tre av studierna såg en signifikant sänkning av HDL-kolesterol. En studie såg signifikanta skillnader i blodlipidprofilen mellan kvinnor och män. En annan studie fann signifikanta skillnader i blodlipidnivån mellan normalviktiga och överviktiga kvinnor. Mängden transfett som användes i de olika studierna var avgörande för utfallet. Slutsats En konsumtion av rTFA som överstiger det rekommenderade intaget på en energiprocent per dag kan påverka blodfetterna då signifikanta utfall på flera markörer för blodlipidprofilen har observerats (måttlig evidensstyrka +++). Det vetenskapliga underlaget har dock visat både positiva och negativa signifikanta utfall på blodlipidprofilen vilket försvårar en samlad slutsats.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utbildningar i Ekonomistyrning
    (2007-02-14T09:17:06Z) Lans, Helena; Karlsson, Sara; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund: Controllerns arbete har förändrats. Controllerns uppgift har gått från att leverera redovisningsinformation till att i dag ha en alltmer deltagande och central roll på ledningsnivå. Controllern bör i dag ses som en naturlig del i företagets strategiska beslutsfattande. Utvecklingen av informationsteknologin har underlättat controllerns arbete och sägs vara en viktig faktor till förändringen av controllerns roll. Vår magisterkurs i strategisk och operativ ekonomistyrning har visat på att det finns en stor marknad för att tillhandahålla olika ekonomistyrningsmodeller samt att ekonomistyrningen är i ständig förändring, det går mode i styrningen. Företeelsen att innovationer sprids som moden har studerats av ett flertal forskare. Den spridningskanal vi kommer att fokusera på är utbildningsinstitut. Problem: Hur presenterar de olika utbildningsaktörerna sina utbildningar för potentiella kursdeltagare, med avseende på ämnesområden, controllerns ”nya” roll samt innovationer inom ekonomistyrningsområdet? Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga och göra en jämförelse av hur olika utbildningar i ekonomistyrning presenteras. I syftet ingår att se vilka ämnesområden och innovationer som tas upp i kurspresentationerna. Utöver detta syftar uppsatsen till att undersöka om utbildningarna har anpassat sig till den ”nya” controllerrollen samt vilken spridning de olika innovationerna fått hos de olika aktörerna. Metod: Vi har valt att söka efter olika utbildningar i Ekonomistyrning på Internet. Vi valde att inkludera såväl akademiska utbildningar som utbildningar som ges utanför högskola/universitet för att kunna täcka in så många utbildningar som möjligt. För att utröna frekvensen av de kriterier vi satte upp valde vi att titta på utbildningsaktörernas webbaserade presentationsmaterial, vilket innebar kursplaner för högskola/universitet och kursbeskrivningar för övriga aktörer. Resultat och slutsats: I vår studie kom vi fram till att budgetering samt strategisk planering och affärsutveckling är de vanligast förekommande ämnesområdena samt att internprissättning är det minst förekommande. Vad gäller den ”nya” controllerrollen ser vi tecken på en viss anpassning. Vidare kom vi fram till att ABC/ABM och BSC är de mest spridda innovationerna, medan TQM inte förekommer alls. Förslag till fortsatta studier: Vi anser att det skulle vara intressant att göra en mer djupgående granskning av någon av de olika utbildningstyperna (högskola/universitet, MBA, fristående aktörer) exempelvis genom intervjuer med kursansvariga. Man skulle även kunna intervjua personer som nyligen genomgått någon av utbildningarna och som i dag arbetar med ekonomistyrning. Vad tyckte de om utbildningen, vad saknades, förslag på förändringar etc., avseende ämnesområden och innovationer inom ekonomistyrning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola
    (2011) Hedén, Anna; Karlsson, Sara; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola med montessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilka likheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ett vardagligt sätt? För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektive inrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetar kring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. Jag använde mig av en kvalitativ undersökning i form av enkät med frågor om hur man på förskolan arbetar med matematik. Stöd i min undersökning har också varit för ämnet relevant litteratur. Med hjälp av enkätundersökningen kom jag fram till att man i denna Reggio Emiliaförskola inte använder sig av något specifikt material som är framställt just för Reggio Emilia, utan av naturmaterial och saker som finns tillgängliga både i ute och innemiljö. I montessoriförskolan fick jag reda på att de använder sig av eget material som är specifikt just för montessoripedagogiken men att man också använder sig av matematik i det praktiska vardagsarbetet. En likhet mellan de båda arbetsätten är att de arbetar fritt i en fri miljö. Varken inom Reggio Emilia eller montessoripedagogiken använder man sig av regelrätt undervisning, utan man vill i båda inriktningarna att barnen själva skall upptäcka sitt lärande genom stöd och stimulans båda av pedagoger och kamrater. Reggio Emilia förskolans huvudsakliga principer är lyssnandet, dokumentaionen och reflektionen. Montessoripedagogiken bygger på tanken att utvecklas i en bestämd plan där de känsliga perioderna är viktiga att uppmärksamma genom observationer. Idag finns det många pedagogiska val att ta hänsyn till, därför gäller det att vi som pedagoger alltid måste ha ett öppet sinne och en nyfikenhet på det som händer här och nu, både vad gäller skolpolitiskt men också när det gäller vetenskapliga tillvägagångssätt och inflytanden kring barns lärande. För det är vi pedagoger som har i uppgift att ha inflytande över skolans  

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback