Browsing by Author "Karlsson, Tom S."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Handbok för systematiska litteratur- och dokumentstudier inom samhällsvetenskapen(School of Public Administration/Förvaltningshögskolan, 2021) Funck, Elin K.; Karlsson, Tom S.; Göteborgs universitet; University of GothenburgDenna rapport syftar till att inspirera studenter (och forskare) att pröva på att använda systematiska litteratur- och dokumentstudier i sina uppsatser. Rapportens struktur följer en generell arbetsprocess för en uppsats som använder dessa metoder. Faser som planering, genomförande och sammanställning av studier beskrivs och problematiseras. I rapporten exemplifieras och konkretiseras de metodologiska diskussionerna med syften, frågeställningar, teoretiska inramningar, resultatbeskrivningar och analyser hämtade från såväl studenters uppsatser som vår egen forskning. En viktig del i rapporten är synliggörandet av studenters egna röster och åsikter. Tidigare studenter har bjudits in att för att reflektera över sitt arbete med litteratur- eller dokumentstudier. Studenternas reflektioner har vävts in löpande i rapporten, men redovisas också separat i ett eget kapitel.Item Handbook for Systematic Literature Reviews and Document Studies in the Social Sciences(School of Public Administration/Förvaltningshögskolan, 2023-06-01) Funck, Elin K.; Karlsson, Tom S.; Göteborgs universitetThis report aims to inspire students (and researchers) to explore the use of systematic literature reviews and document studies in their essays. The structure of the report follows a general work process for an essay employing such methods. Phases such as planning, implementation, and compilation of studies are described and examined. The report provides examples and concretizes the methodological discussions with objectives, research questions, theoretical frameworks, descriptions of results, and analyses drawn from both students' essays and the authors' own research. An important aspect of the report is the visibility of students' own voices and opinions. Former students have been invited to reflect on their own work with systematic literature reviews or document studies. Their reflections are interwoven throughout the report but separately presented in their own chapter.