Browsing by Author "Karlsudd, Peter"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att lära säkert - IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Jokela, Päivi; Karlsudd, PeterThe current higher education, both distance education and traditional campus courses, relies more and more on modern information and communication technologies (ICT). The use of computer systems and networks results in a wide range of security issues that must be dealt with in order to create a safe learning environment. In this work, we study the security status within the Swedish Net University, where several universities collaborate in order to offer ICT supported higher education distance courses. The total ICT-security is defined as a combination of computer security and information security, and the focus in this work is on the information security. The four main components of the information security that are used in the study are: confidentiality, integrity, availability and accountability. The data gathering was made in two steps: first preliminary interviews then the main questionnaire. The interview respondents were a small number of students, teachers and ICT-experts at various universities, and the results of this preliminary study were then used to complete the questionnaire. The main questionnaire was sent to approximately 700 students, 100 lectures and 50 ICT-pedagogues. The answers were analysed both quantitatively and qualitatively. However, due to a relatively low answering rate, we must point out that the conclusions made are based on these limited results, and are therefore not necessarily generally applicable within the distance education. The results show that both teachers and students involved in distance education consider that they have relatively good basic competence regarding the use of various ICT-resources. In addition, they consider that the computers and network connections they are using have adequate technical standard. However, the respondents also express a need for more information and training in various areas that are directly connected to information security issues. What is more, both students and teachers require that adequate computer support is constantly available. Several respondents have not developed procedures for backing up files in a regular basis. There seems also be some uncertainty concerning which measures should be taken in order to protect computer system from viruses and also what should be done if the computer is infected. Many teachers consider that the risk for cheating, especially for plagiarism, is greater in the distance education than in campus courses. These teachers also spend more time to prevent this problem in distance courses, and may have special procedures in order to detect plagiarism. Even if several security issues are indicated, most of the respondents consider that the general ICT-security in distance education has a relatively high standard. This may be a sign of some discrepancy between the users knowledge and their actual behaviour when they use the computer systems.Item Att lära säkert. IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005) Jokela, Päivi; Karlsudd, PeterDenna rapport undersöker IT-säkerheten vid kurserna inom Nätuniversitetet. Undersökningen bygger på tre enkäter som skickats ut till över 700 studenter och 100 lärare samt ett 50-tal IT-pedagoger. Studien visar att distanslärare och studenter anser sig ha en relativt bra grundkompetens när det gäller datoranvändning. Men även om grundkompetenserna är tillfredställande så finns det ett uttalat behov av information och kunskap om regler och policys kring datoranvändning och de regler som gäller för publicering på nätet.Item Uppsatsdialogen, Utvecklingen och test av IT-stöd för handledare och uppsatsskrivare(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006) Jokela, Päivi; Karlsudd, Peter; Högskolan i KalmarI denna rapport beskrivs ett utvecklingsarbete där ett för uppsatsförfattande och handledning särskilt anpassat applikation har konstruerats, utvecklats och prövats. Målet med programutvecklingen har varit att skapa ett stöd för uppsatsskrivande och uppsatshandledning. Med ambitionen att förstärka viktiga ingredienser för effektiv handledning och uppsatsskrivande och med utgångspunkt i tidigare forskning, formulerades syfte och krav för programmet Uppsatsdialogen. Det främsta ändamålet ur handledarens perspektiv var att denna enkelt ska kunna organisera sitt arbete och effektivt kunna följa och stödja uppsatsskrivarens arbete. Främsta ändamålet för uppsatsskrivaren var att lätt nå information som är relevant för den aktuella kursen och uppsatsarbetet. I de virtuella rum som skapades för handledare och uppsatsgrupp eftersträvades en komplett miljö för dialog, stöd och informationssökning. Resultatet visar att uppsatsdialogen kan vara till stor hjälp för många studenter och handledare. Vid distanskurser och/eller i uppsatskurser där handledaren följer uppsatsskrivarna under en längre tid är den sannolikt särskilt lämplig.