Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kennvik, Karin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärares matematiska språk i klassrummet
    (2010) Kennvik, Karin; Johansson, Sara; Bergh, Lars; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass- rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar som handlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av detta kan få. Den metod vi använde för att besvara våra frågor bestod av observationer och intervjuer och vi observe- rade och intervjuade totalt fyra lärare vid två olika högstadieskolor. Lärarnas yrkesverksamma karriär skilde sig åt. Vi kom i vår studie fram till att lärarna använder matematiskt språk, mer korrekt vid tavlan, mindre korrekt vid samtal med eleverna. Anledningen till att språket var mindre korrekt vid de enskilda samtalen med eleverna var att lärarna anpassade sitt språk utifrån elevens förkunskaper. Att använda ett korrekt matematiskt språk och ge eleverna en utökad begreppsbild är en förutsättning för att eleverna ska kunna få en ökad förståelse inom matematiken. Flertalet referenser vi har pekar på att språket är viktigt för elevernas begreppsbildning och det får konsekvenser för läraryrket på så sätt att lärare måste använda korrekt språk men också vara medvetna om elevens ”ordförråd” och anpassa sig därefter.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback