Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kern, Carl"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att bedriva hälsoundervisning
    (2025) Kern, Carl; Stenberg, Johan
    Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare tolkar uppdraget att undervisa om hälsa samt vilka didaktiska strategier som används. För att undersöka detta har forskarna gjort semistrukturerade intervjuer med åtta legitimerade lärare inom idrott och hälsa. Med hjälp hjälp av en tematisk analys kunde forskarna jämföra den insamlade datan med tidigare forskning. Studien pekar mot en utveckling i hur lärare tolkar och förstår begreppet hälsa jämfört med hur det har sett ut i tidigare forskning. Däremot visar resultatet även att lärare fortfarande har ett patogent perspektiv när det kommer till praktisk undervisning där fokuset ligger på fysisk aktivitet samt hur det påverkar den fysiska hälsan. Flera lärare uttrycker en osäkerhet i hur andra aspekter ska inkluderas i den praktiska undervisningen och menar att möjligheterna är begränsade av ramfaktorer. Sammantaget pekar studien på att det finns behov av tydligare riktlinjer för ämnespraktiken, ett mer övergripande ansvar för hälsoundervisningen organisatoriskt, samt mer tid och ekonomiska resurser. Studien påvisar även behovet av vidare forskning som berör elevperspektiv samt hur längre lektioner påverkar möjligheten att inkludera mer av det salutogena perspektivet i den praktiska undervisningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hälsa, en svår nöt att knäcka för lärare i idrott och hälsa?
    (2024) Kern, Carl; Stenberg, Johan
    Idrott och hälsa är ett ämne som har fått en bredare innebörd sedan hälsobegreppet implementerades 1994. Att undervisa om hälsa har blivit alltmer centralt i undervisningen men trots detta verkar det finnas oklarheter i hur och vad som bör läras ut bland lärare. Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska och sammanställa tidigare forskning om hur undervisning av hälsa ser ut. Detta genom att undersöka vilka undervisningsstrategier och vilket lektionsinnehåll som lärare använder sig av i hälsoundervisningen. Totalt har åtta artiklar tagits ut från databaserna ERIC, Education Research Complete och SPORTDiscus. Resultatet från forskningsöversikten tyder på att det finns inslag av både det patogena och salutogena perspektivet i hälsoundervisningen, men där det patogena perspektivet är det populäraste sättet att lära ut hälsa på. Det patogena perspektivet tenderar att handla om fysisk aktivitet och tester som ska ge elever en indikator på bra/dålig hälsa. Det salutogena perspektivet präglas av en reflektionsbaserad undervisning, vilket ger elever en ökad förståelse kring hälsa och en utökad hälsoförmåga. Även om vissa lärare utgick från ett salutogent perspektiv i hälsoundervisningen så hade de däremot svårt att ge exempel på vilka undervisningsmetoder som de använde sig av. Detta tyder på att det krävs utbildning, planering och struktur på en organisatorisk nivå för att lärare ska kunna undervisa om hälsa ur ett salutogent perspektiv som även inkluderar patogena aspekter.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement