Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ketter, Clara"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Art Logo Desire Commerce - Konsten och kommersens samspel i det konstnärliga rummet
    (2021-11-11) Ketter, Clara; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Kommande essä är en undersökande kartläggning av konsten och kommersens samspel, med ett inkluderat fokus på egna reflektioner. Målet är att försöka uppnå någon form av uppgörelse mellan individen, mig själv och vårt ofrivilliga, men bejakade, kollektiv med makten av pengar. För mig har detta samspel mellan konst och kommers tagit en påtaglig roll i mitt eget konstnärskap, och är ett av de koncept som jag har kommit att fokusera på. Min egna frustration och fascination av konstens och kommersens samspel intresserar mig. Dels är det insikten utav kommersialiseringens närvaro i konstvärlden, oundviklig i takt med behovet av att mata kapitalet i ett kapitalistisk samhälle, men också hur vi kan använda denna kommersialiserade konstvärld för att förstå den roll pengar tar i vår vardag. Tanken av att vi mer eller mindre är köpta, våra mest vardagliga verktyg som vi normativt sett inte kan fungera utan i vår västerländska livsstil, tar rollen som en ständig påminnelse på grund av dess påtagliga närvaro i vardagen. Konsumtion är inget ämne som är nytt att behandla, men uttrycket har tvingats att ändras och tillägnas mer och mer av vår uppmärksamhet. Vi lever i denna verklighet. I detta undersökande utav konstens tolkning och reaktion på marknadsekonomin, kommersialismen, och konsumentkulturen försöker jag inte bevisa detta samspel. Det jag istället försöker göra är att få en bredare förståelse för hur konstnärer har tacklat ämnet kommers, lyft den politiska agenda som ligger bakom, som effekt av tanken att konst och kommers kanske alltid är politisk. Denna tanke är en bidragande faktor till min fascination över ämnet, och min vilja att förstå. Metoden jag använder för att uppnå syftet av essän är att djupdyka i konstnärer och deras verk som på olika sätt behandlat ämnet av konst och kommers. Jag vill närma mig att se vad dessa kreatörer bidrar med till vår uppfattning utav vårt intag och vår vardagliga exponering för bland annat masskonsumtion och marknadsföringspolitik. Min frustration baserar sig antagligen mycket på min egen oförmåga att rymma från något som skaver i mig. Som konstnär behöver jag oundvikligen inta en plats vid det här bordet. Jag undrar hur jag påverkas och formas utav en konstvärld mer och mer påverkad av ekonomiska, sociala, kommersiella och mediala faktorer.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback