Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kileby, Alice"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Hjälp, en bok!”- Bakomliggande orsaker till gymnasieelevers attityder vid läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen
    (2016-06-02) Asker, Christopher; Kileby, Alice; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    Today, teenagers seem to be less interested in reading in general and many researchers fear that the future for the classic fiction book is uncertain. In this research survey we take a deeper look into underlying factors affecting students’ attitudes towards fiction in printed text when they are reading in Swedish class. In order to provide a meaningful reading education, this information can be important for teachers, especially when there is an unwillingness to read among students. Students can be negative or indifferent towards reading because they cannot feel a desire to read or because they can’t see how the reading can be useful for them. Through Swedish and international research, we have identified factors that can affect the students desire and ideas of usefulness. Some factors are about students’ own backgrounds, such as their gender, social class and mother tongue. Their choice of Upper Secondary School education (preparatory or vocational training) and their ability to read written language can also affect their attitudes. Students who are poor readers and have difficulties comprehending texts tend to have more negative attitudes towards reading in general. Some factors effecting students’ attitudes can be found within the school system. How can the teacher´s choice of fiction in Swedish class effect students’ attitudes and what is the purpose of reading in school? When reading at home teenagers usually look for an entertaining experience but in school students must obtain certain skills from reading fiction. At home teenagers more often take part in fiction on screen, for example on computers or TVs, while schools still use printed books. Our conclusion is that these underlying factors that we have mentioned are connected and it is difficult to separate them from each other. There is also no simple answer to how to change students’ attitudes. However, we have found that a great responsibility inevitably rests on the shoulders of the teacher to choose fiction that appeals their students.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Svenskläraren och skolans digitalisering. En kvalitativ studie om hur skolans digitalisering förändrar svensklärarens uppdrag
    (2018) Kileby, Alice; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
    Syftet med detta arbete är att utveckla ny kunskap om hur skolans digitalisering förändrar svensklärares uppdrag och hur svensklärarna själva ser på denna förändring. Därför används en multimetod som innefattar en kvalitativ analys av den reviderade ämnesplanen för svenska samt kvalitativa samtalsintervjuer med fem olika svensklärare. Utgångspunkten i analyserna är Foucaults teori om makt eftersom lärare är myndighetsutövare i en lagstyrd verksamhet. Slutsatserna i arbetet är att skolans digitalisering förändrar svensklärarens uppdrag då analysen av ämnesplanen pekar på att skrivningarna om digitalisering påverkar svenskämnet ända ner i dess kärna när det gäller språk, språkbruk och kommunikation. Dessutom har användandet av digitala verktyg explicit skrivits in i ämnesplanen. De intervjuade svensklärarna verkar ha en klar bild kring varför styrdokumenten revideras men de har svårare att se framför sig på vilket sätt skolans digitalisering förändrar svenskundervisningen. De intervjuade svensklärarnas syn på den egna digitala kompetensen pekar också på att Skolverkets bild av digitaliseringen ännu inte framgår. De intervjuade svensklärarnas egen bakgrund i form av till exempel intresse och tillgång till fortbildning verkar även påverka deras individuella digitala kompetens. Analysen av ämnesplanen pekar på att skönlitteraturen fortfarande verkar ha samma givna plats i ämnesplanen eftersom den inte på ett tydligt sätt berörs av revideringarna om digitalisering. Den traditionella synen på skönlitteratur verkar dock kollidera med det nya digitala synsätt som premieras. Bland de intervjuade svensklärarna kunde ett visst motstånd mot en förändring av skönlitteraturens roll urskiljas. Detta arbete vill tillföra ett svensklärarperspektiv till det forskningsfält som berör skolans digitalisering.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback