Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kreus, Alexandra"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten
    (2009) Kreus, Alexandra; Mårtensson, Pernilla; Ström, Lina; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva, analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant som barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik. Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kan anses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. Ämnet har inom ramen för uppsatsen behandlats genom litteraturstudier och resulterat i en genomgång av för ämnet centrala aspekter, såsom exempelvis genomgång av Supernanny-metoden, barnsyner, barnperspektiv, koppling till vetenskapliga teorier, styrdokument med mera. Då vi inte genomfört egna empiriska undersökningar har vi inom ramen för uppsatsen till viss del utgått från SVT-dokumentären Förgrymmade ungar, särskilda incidenter om bestraffning i förskolan som belysts i media, egna tidigare erfarenheter samt den allmänt pågående debatten om Supernanny-metoden i skolverksamheten. Resultatet av vår studie redovisas genom en analys och diskussion där det blir tydligt att Supernanny-metoden på flera plan strider mot såväl aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling som styrdokument och barnkonventionen. Metoder som time-out går exempelvis emot läroplanens konstaterande av förskolan som demokratisk arena samt barnkonventionens artikel om att konventionsstaterna skall säkerställa att inga barn utsätts för bestraffning eller annan kränkande behandling. Vi
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förskolebarns gemensamma bildskapande. Om lek, samspel och kommunikation i bildskapande aktiviteter under fri lek i förskolan
    (2014-03-31) Kreus, Alexandra; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Denna studie tar sin utgångspunkt i ett syfte som handlar om att studera hur barn i förskolan kommunicerar i relation till de bilder som skapas under egeninitierat gemensamt bildskapande, samt hur de pratar och samspelar med varandra i dessa situationer. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att lärande betraktas som socialt och kontextuellt betingat. Inom den sociokulturella teoribildningen riktas fokus mot samspel och kommunikation i relation till lärande. Den empiriska delen av studien har genomförts med hjälp av videoobservationer av fem situationer av egeninitierat gemensamt bildskapande under den fria leken med barn i två förskolor. Mot bakgrund av studiens empiriska undersökning framträder tre aspekter som centrala för barns gemensamma bildskapande under fri lek; Gemensamt bildskapande som lek, Gemensamt bildskapande som kommunikativ process och Gemensamt bildskapande som arena för förhandlingar. Utifrån studiens resultat har det blivit tydligt att dessa tre aspekter i olika grad samverkar i barns gemensamma bildskapande under den fria leken i förskolan. Förhandlingar om processens riktning genomsyrar det gemensamma bildskapandet i samtliga studerade situationer. Leken framträder som central för det gemensamma bildskapandet och tydliggörs i barnens samspel med varandra, samt i den verbala kommunikationen i relation till de gemensamma alstren. Sammantaget kan barns gemensamma bildskapande utifrån studiens resultat beskrivas som kommunikativa processer kännetecknade av alstrens kommunikativa, snarare än estetiska, funktioner.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback