Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kristiansson, Elin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hälsopromotivt arbete och delaktighet
    (2020-08-05) Kristiansson, Elin; Karlsson, Sara; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Ett av samhällsproblemen i Sverige idag är övervikt och fetma. Barn med övervikt har ökad risk att i vuxen ålder utveckla fetma och andra relaterade sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Problemet grundar sig i ohälsosamma kostvanor och fysisk inaktivitet som tenderar att börja redan i barndomen. Då barn och unga spenderar en stor del av sin tid i skolan är detta en betydande plats att arbeta hälsopromotivt och introducera sunda vanor. Det finns idag bristande kunskap kring barn och ungas delaktighet i det hälsopromotiva arbetet och dess betydelse för barns hälsa i framtiden. Därför är syftet med denna studie att belysa hälsofrämjande insatser i en hälsocertifierad skola med särskilt fokus på kost, fysisk aktivitet samt delaktighet. Studien bygger på data från dokumentation och tre kvalitativa intervjuer med sju personer varav en intervju var med två pedagoger, en med skolsköterska samt en intervju var med fyra barn. Resultatet utifrån dokumentationen av hälsoplanerna visade på att skolan har arbetat med hälsofrämjande insatser inom sju olika ämnesområden. Barns delaktighet skrivs fram i hälsoplanerna under insatser och metod för uppföljning. Det saknas en tydlig rubrik för barns delaktighet. Skolpersonalen och barnen beskriver att skolan är en stödjande miljö. Det framkom att skolan arbetar med demokratiska system och strategier som främjar barns delaktighet i det hälsopromotiva arbetet. Skolan har utifrån Shiers delaktighetsmodell nått upp till fyra av fem nivåer. Detta genom att skolan har arbetat med att lyssna på barns åsikter där de är involverade i beslutsfattande processer. För att skolan ska nå upp till nivå fem så innebär det att barnen delar ansvar och inflytande i beslutsfattande

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback