Browsing by Author "Lagnemo, Nils"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item *Grammatic progress - a study of grammatical errors by Swedish students of English(2013-03-06) Lagnemo, Nils; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerPurpose: To examine the grammatical issues in the written production of students of different ages. Method: A quantitative study of errors in seven test sentences which students have translated from Swedish to English. Material: 99 students’ translations of seven Swedish sentences. Main results: Students of all grades need to practice their usage of the genitive form and the relative pronoun whom, since for most of the students under study these grammatical elements present problems. In contrast to the students of Köhlmyr’s study who seem to do better when it comes to realisation errors, the students of this essay did better on how to use the singular form correctly. All in all, no essential differences between the results of boys and girls were found. However, boys tend to do better when using the present tense verb forms. The results also suggest that the present tense is less problematic for students of grade 7 than for students of the first grade in upper secondary school.Item Det problematiska frånvaroansvaret. Gymnasieskolans arbete för att främja närvaro(2024-06-27) Andersson, Marie; Lagnemo, Nils; Nilsson, Linda; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet med studien är att undersöka vad som är specialpedagogens roll i det förebyggande och främjande arbetet gällande skolnärvaro i gymnasieskolan. Därutöver avser studien undersöka hur specialpedagoger och lärare ser på sina egna respektive övriga elevhälsans ansvar i detta arbete. Studien använder sig av Gren-Landell et al. (2015) för att definiera problematisk skolfrånvaro (minst 25% frånvaro totalt under en tvåveckorsperiod, total frånvaro från en specifik kurs under en tvåveckorsperiod eller minst tio dagars sammanlagd frånvaro under en femtonveckorsperiod). Vidare identifierar studien vad specialpedagoger och lärare i gymnasieskolan uppfattar som de vanligaste anledningarna till elevers problematiska frånvaro. Teoretisk ram: Den teoretiska kärnan har sin utgångspunkt i Bronfenbrenners ekologiska systemteori (El Zaatari & Maalouf, 2022) eftersom specialpedagogens förebyggande och främjande arbete i gymnasieskolan kan anses ligga inom ramen för det system- och organisationsteoretiska. Dessutom kopplas det förebyggande och främjande arbetet till det salutogena förhållningssättet (Antonovsky, 1991), vilket även det utför en teoretisk utgångspunkt för studien. Metod: Studien har en mixed methods-metod i form av en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning med 64 lärare och 22 specialpedagoger på utvalda gymnasieskolor i västra Sverige. Enkäten har i huvudsak graderingsfrågor, men även frisvarsalternativ vilka analyseras kvalitativt i form av en tematisk analys. Studiens resultat: Studiens resultat visar att både lärare och specialpedagoger i stor ut sträckning ser individuella faktorer hos eleven som den största anledningen till problematisk skolfrånvaro. Lärare anser att de får en del till väldigt mycket hjälp från specialpedagogen i det närvarofrämjande arbetet, samtidigt som specialpedagogerna tycker att de ger mycket hjälp till lärarna i dessa frågor. Specialpedagogerna själva ser dock att andra professioner i högre grad är behjälpliga, en bild som inte delas av lärarna. Lärare anser att rektor borde ha det största ansvaret i gymnasieskolans närvarofrämjande arbete, där i stället specialpedagogerna ser mentorerna som de som borde ha störst ansvar. Studien kan därför bidra med att synliggöra specialpedagogens roll i det närvarofrämjande arbetet, men även vilka förväntningar som finns hos både specialpedagog och lärare på specialpedagogens roll i det arbetet.Item ”Relativt är nyckelordet till betyget E!” En kvantitativ undersökning om kunskapskraven i skolan(2014) Lagnemo, Nils; Berggren, Philip; Jakobson, Olle; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap