Browsing by Author "Langvall, Kajsa"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item “I like my money where I can see it, hanging in my closet”…(Sex and the City)(2025) Franzén, Angelica; Langvall, Kajsa; Nordqvist, MoaÄmnet hem- och konsumentkunskap ansvarar i Sverige för majoriteten av undervisningen kring privatekonomi och förståelsen för konsumtion. Det innebär att elever får verktyg för att fatta medvetna ekonomiska beslut och utveckla en kritisk hållning till reklam, köpvanor och påverkan från omgivningen. En viktig del i undervisningen är att belysa riskerna med ohållbar konsumtion och skuldsättning. Kommersiellt innehåll har utvecklats markant, vilket har lett till att tonåringar exponeras i allt högre grad. Denna ökade exponering har i sin tur påverkat deras konsumtionsmönster och risken att hamna i skuldfällan. Tonåringar i samhället möter marknadsföring på ett relativt nytt sätt, vilket går att se i förändringen av deras konsumtionsmönster. Syftet med denna forskningsöversikt är att analysera och kartlägga tonåringars medvetenhet kring sina konsumtionsval, baserat på elva vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att tonåringar har en viss medvetenhet kring sin konsumtion. Däremot upplever majoriteten av tonåringarna att vissa typer av digital marknadsföring inte reflekteras som reklam. Det skapar en omedvetenhet i deras konsumtion. Exempelvis sågs influencers, som ofta fungerar som centrala aktörer inom denna typ av marknadsföring, inte som reklam av tonåringarna. På grund av den emotionella samhörighet som tonåringarna upplever med influencers, uppfattade de relationen som en genuin virtuell vänskap, som en form av förebildskomplex. Detta trots att resultaten i forskningsöversikten påvisar en viss medvetenhet kring sina konsumtionsval. Flera av dessa medvetna konsumtionsval var ofta grundade i en social samhörighet med sin omgivning. Avslutningsvis diskuteras resultatet och slutsatsen i relation till ämnet hem- och konsumentkunskap. Där läroplanens innehåll och möjliga utvecklingsområden konkretiseras och diskuteras.