Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Larsson, Amanda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Algebra ur ett matematiskt, historiskt och didaktiskt perspektiv - En litteraturstudie om karakteristiska svårigheter och undervisning om skolalgebra
    (2017-05-16) Larsson, Amanda; Carlsson, Hilma; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper
    Den här uppsatsen behandlar algebra, dess historia, elevers svårigheter vid lärande av ämnet och olika synsätt på att undervisa algebra utifrån matematiklärare, matematikdidaktiker och matematik historiker. Med detta arbete försöker vi besvara frågor som rör hur algebran har utvecklats genom historien, vad det finns för olika tillvägagångssätt vid algebraundervisning och vilka svårigheter elever har då de arbetar med algebra. De befintliga undervisningsmetoderna för algebra har ännu inte utvärderats tillräckligt väl för att finna en enskild metod som passar alla elever. Däremot har de flesta studier vi tagit del av pekat på att de mest karakteristiska svårigheterna är begreppsförståelse och bristande kunskaper i aritmetik. Vi valde att närmare undersöka undervisningsmetoden där vardagsnära problemlösningsuppgifter är centralt inom algebra och fann potential för vidare forskning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Evaluation of the new questionnaire "Forgotten Joint Score" in total hip arthrosplasty with use of "Oxford Hip Score" as reference standard
    (2018-03-08) Larsson, Amanda; University of Gothenburg / Institute of Medicine; Göteborgs universitet / Institutionen för medicin
    Evaluation of the new questionnaire ‘Forgotten Joint Score’ in total hip arthroplasty with use of ‘Oxford Hip Score’ as reference standard Amanda Larsson, Degree project in Medicine, 2017, Department of Orthopaedics, Mölndal Hospital, Sweden. Supervisor: Johan Kärrholm INTRODUCTION Total hip arthroplasty (THA) is performed mainly because of pain in the hip joint. To evaluate the result after surgery, different questionnaires measuring the patient-reported outcome regarding quality of life are used. Forgotten Joint Score (FJS) is a questionnaire that was developed to find subtle differences between patients who report that their operated hip is “very good” or “excellent”. The total score ranges from 0-100, where a high score is the best outcome. Oxford Hip Score (OHS) is a well-established tool to evaluate THA in clinical practice and scientific evaluations. This instrument ranges from 0-48, and focuses mainly on the pain from the artificial hip joint. AIM The aim of this study is to evaluate a new questionnaire called Forgotten Joint Score (FJS) to examine the reliability and assess whether it provides more information compared to already existing questionnaires; Oxford Hip Score (OHS) and EQ-5D-5L, regarding clinical results after hip prosthesis surgery. METHOD 200 patients who underwent unilateral total hip arthroplasty in 2015 were included. The participants answered three questionnaires: Forgotten Joint Score, Oxford Hip Score and EQ- 5D-5L. RESULT OHS ceiling effect (30.5 %) was higher compared to FJS (18.1%). Test-retest of the FJS revealed a good or excellent internal consistency (Cronbach’s a = 0.91). 20.7% of the patients had identical answers on both FJS questionnaires. The ceiling effect for EQ-5D was 37.5 % and 2 patients achieved a negative score. CONCLUSION OHS had a greater risk for ceiling effects, which could indicate that FJS is a more fine-tuned instrument to separate patients with good to excellent outcome after THA. The FJS has a good internal consistency.
  • No Thumbnail Available
    Item
    En skolreform som engagerar – Medborgares och politikers syn på med- borgardialog
    (2012-07-02) De Bourg, Petra; Larsson, Amanda; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med uppsatsen är att få en bild av hur begreppet medborgardialog beskrivs av medborgare och politiker i Angered, och belysa förhållandet mellan dem. Medborgardialogen har där funnits med i en specifik process, nämligen kring stadsdelens skolomorganisation. Metoden vi använt har en fenomenologisk ut- gångspunkt eftersom vi vill förstå individernas egna upplevelser. För att uppnå detta har vi gjort kvalitativa intervjuer med fyra politiker i Angereds stadsdels- nämnd och tre medborgare boende i stadsdelen. Den insamlade empirin som kom utav dessa intervjuer skapade de teman uppsatsens resultat och analys utgår från. Temana är Beskrivningar av medborgardialog, Var beslutet påverkbart?, Lyssna- de politikerna? samt Fanns det förutsättningar för en medborgardialog?. Resulta- tet är analyserat med hjälp av följande teorier: SKL:s delaktighetstrappa, Haber- mas Kommunikativt handlande och Antonovskys KASAM. Det vi har kommit fram till är sammanfattningsvis att det är viktigt att det finns en tydlig ram för vad man förvänta sig av medborgardialogen och därmed att det finns ett tydligt syfte med den. En viktig faktor i medborgardialogen är att beslutet ska vara påverkbart. Det är även viktigt att politikerna lyssnar och att det finns tillräckligt med tid för medborgardialogen. De dialoger som var i och med skolomorganisationen under hösten 2012 i Angered upplever både politiker och medborgare som otillfredsstäl- lande, då många av de viktiga faktorer vi nämnt saknades. En slutsats vi drar av detta är att en utveckling av medborgardialogen är nödvändig om man i framtiden ska kunna dra nytta av dess förtjänster.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback