Browsing by Author "Larsson, Catrin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Följsamhet – ej förhandlingsbart! Om följsamhet till hygienrutiner som avgörande för patientsäkerhet(2007-06-07T12:36:24Z) Larsson, Catrin; Larsson, Elin; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaIntroduktion: Vårdrelaterade infektioner (VRI) utgör ett omfattande problem. Omkring en tredjedel av alla VRI anges möjliga att förhindra och lösningen består i hygienrutiner. Undersökningar visade att följsamheten till dessa var långtifrån tillfredsställande. Syftet med denna litteraturstudie var att klargöra några tänkbara smittvägar och identifiera faktorer som påverkar sjuksköterskans följsamhet till hygienrutiner samt se effekter av försök att öka följsamheten. Metod: Resultaten baseras på 17 vetenskapliga artiklar. Artikelsökning genomfördes i databas, samt i två utvalda tidskrifter. Ytterligare artiklar hittades genom sökning på författarnamn och via referenslistor. Resultat: Patogena mikroorganismer påvisades kunna spridas till patienter via sjukvårdspersonalens arbetsklädsel, men fotbeklädnaden saknade betydelse i sammanhanget. Ringar på händerna medförde att effekten av alkoholbaserad handtvätt minskade betydligt. Blodtrycksmanschetter och stetoskop påvisades vara bärare av patogena mikroorganismer. Faktorer i den fysiska miljön och grad av arbetsbelastning hade inverkan på följsamhet till hygienrutiner. Tendens fanns att överskatta sin följsamhet och relaterat till kunskapsbrist tillämpades för situationen felaktig hygienrutin. Åtgärder som syftade till att öka följsamheten hade sällan varaktig effekt. Delaktighet, återkoppling, samt närvaro av positiva förebilder angavs som avgörande för ökad följsamhet. VRI minskade när följsamheten till hygienrutiner ökade. Diskussion: Vikten av korrekt arbetsklädsel i patientnära arbete stöds av vårt resultat. Vi efterlyser tydliga riktlinjer för hantering av blodtrycksmanschetter och stetoskop samt rutiner för hantering av rena arbetskläder. Genom god följsamhet till hygienrutiner vårdas patientsäkerheten. Vårdhygien borde därför inta en mer framträdande plats i såväl teori som i klinisk verksamhet.Item Svenska är väl ett ämne? En jämförelse av innehåll och språk i två gymnasieläromedel i svenska.(2008) Larsson, Catrin; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketDet här är en undersökning av två läromedel i svenska för gymnasiet. Läromedlen riktar sig till de två olika typerna av gymnasieprogram, nämligen de teoretiska och de yrkesinriktade programmen. Den ovan nämnda uppdelningen av läromedlen är det relevanta i uppsatsen, som alltså jämför dessa två läromedel för att se vad som skiljer dem åt och vad som förenar dem. Ovanstående sker dels ur ett helhetsperspektiv, dels ur ett språkligt perspektiv vad gäller meningskomplexitet och författarröst. Helhetsperspektivet har undersökts utifrån typografi & layout, illustrationer, studieteknisk apparat och innehåll. Meningskomplexiteten har undersökts genom att jag har räknat antalet enkla respektive komplexa meningar. En enkel mening i den här uppsatsen innebär en mening som består av en huvudsats eller flera samordnade huvudsatser och en komplex mening innebär att den innehåller minst en huvudsats och minst en bisats. Författarrösten har jag undersökt genom att beräkna antalet adjektiv och substantiv samt att undersöka användandet av pronomen du, vi/oss och man. Analysen har bestått av såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar och det har visat sig i författarröstundersökningen att läromedlen är lika varandra i fråga om antal substantiv och adjektiv samt bruket av pronomen. Vad som däremot skiljer dem åt är t.ex. att det förekommer fler kontrollerande frågor i Bra Svenska A (yrkesprogrammens läromedel) i jämförelse med Källan språkbok (de teoretiska programmens läromedel). Jämfört med tidigare forskning visar de här undersökta läromedlen lägre siffror i alla kvantitativa undersökningar utom vad gäller LIX. Ur ett helhetsperspektiv är det Bra Svenska A som vinner därför att författarna lockar eleverna till läsning och kopplar alla delmoment till praktiska övningar och placerar dem i sitt rätta sammanhang. Ur ett kunskapsperspektiv har de båda läromedlen olika för- och nackdelar och en vinnare är inte lika lätt att kora. I Källan språkbok presenteras ett större utbud och en fördjupning av kunskapen samt ger eleverna ett möte med bruksprosa. Bra Svenska A placerar sig dock på ”rätt” kunskapsnivå och författarna verkar ha haft som mål att skapa ett så pedagogiskt utformat läromedel som möjligt.