Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Larsson, Friederike"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fysisk aktivitet i särskolan ­ Tillsammans kan vi göra mycket
    (2008) Larsson, Friederike; Andersson, Elisabeth; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte: Vi vill beskriva vilken betydelse fysisk aktivitet har för eleverna i särskolan och vilken roll pedagogernas/elevassistenternas attityd till fysisk aktivitet har för dess förekomst under skolvardagen. Metod Vi valde att använda oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem elevassistenter och fyra pedagoger. Resultat Studiens resultat har visat att det finns en stor variation av fysisk aktivitet i särskolan och att det är värt att satsa på kunskaper, positivt samarbete och engagemang. Pedagogernas/elevassistenternas attityd påverkar hur ofta och på vilken sätt fysisk aktivitet erbjuds i särskolan. Det är vi pedagoger tillsammans med våra kollegor som har ansvaret och möjligheten att använda fysisk aktivitet som medel och mål. Med det menar vi att vi vill använda oss av fysisk aktivitet som medel för att nå olika effekter, som god hälsa, gemenskap, utveckling/lärande, motorisk och social utveckling. Fysisk aktivitet som mål, där vi tillsammans skapar möjligheter så att elever utvecklar färdigheter för att kunna vara fysisk aktiva och kunna känna rörelseglädjen! 1

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback