Browsing by Author "Larsson, Helena"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att utveckla genom att förenkla - en intervjustudie kring sjuksköterskors erfarenheter av vårdplaner på en medicinavdelning(2019-08-02) Handanovic, Danijela; Larsson, Helena; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Det sker en omställning av svensk sjukvård, från ett medicinskt perspektiv till en personcentrerad vård. Vårdplanen är ett exempel där omställningsarbetet behöver utvecklas när det gäller dokumentation av bedömning, vård och behandling. Personcentrerad vård är ett partnerskap mellan patienter och professionella där patientens berättelser tillsammans med övriga undersökningar bildar underlag för en personcentrerad vårdplan som ska dokumenteras i patientjournalen i stället för traditionella vårdplaner. Syfte: Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av att arbeta med vårdplaner på en medicinavdelning i västra Sverige. Metod: Studien utfördes som ett examensarbete i omvårdnad genom ett samarbete med Göteborgs universitet och en medicinavdelning på ett medelstort sjukhus i västra Sverige. Sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med sjuksköterskor vilka analyserades med hjälp av en kvalitativ manifest innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Sjuksköterskornas erfarenheter av att arbeta med vårdplaner skildrades i en övergripande kategori “Att förbättra omvårdnad” och tre underkategorier som beskrev erfarenheter att hantera begränsad arbetstid, att samarbeta för förbättrad dokumentation samt att skapa struktur i vårdplanen. Sjuksköterskorna påtalade svårigheter att synliggöra patientens röst i den skriftliga vårdplanen. Sammanfattningsvis beskriver sjuksköterskorna tid och teamsamarbete som viktiga nämnare samt att det behövs verktyg för att skapa bättre förutsättningar att involvera patienten i vårdplanen. Slutsats: Att arbeta med vårdplaner är en betydelsefull del av sjuksköterskans arbete med att utveckla omvårdnaden. Kvaliteten av vårdplanen påverkas av hur väl dokumentationen görs, hur planen följs samt huruvida regelbunden revidering sker eller inte. Patientens medverkan behöver stärkas varför personcentrerad vård kan ses som ett redskap för att synliggöra partnerskap mellan patient och personal inom vården. För en lyckad implementering av personcentrerad vård krävs arbete på flera nivåer i vårdverksamheten för att skapa en enkel och tydlig dokumentationsstruktur som ger förutsättningar för samarbete mellan olika yrkeskategorier för effektiv och patientsäker vård.Item Industrial brand management in central and eastern Europe(2000) Wallström, Anna; Larsson, Helena; Göteborgs universitet/Graduate Business SchoolBranding is a new phenomenon to people in Central and Eastern Europe.Their Communist past did not address concerns such as branding. Western companies doing business in those countries have to have a thorough understanding of the cultural dissimilarities to be able to understand the problem area. Volvo Truck Corporation was selected to serve as case company for the study. Central and Eastern Europe were represented by Hungary and the Czech Republic. The purpose of the study was to examine how the Volvo Truck brand can be strengthened in Hungary and the Czech Republic.By conducting interviews on the two markets and applying culture and branding theory, conclusions were drawn regarding how Volvo Truck should manage their brand in Central and Eastern Europe. The assets that increase brand equity can be divided into given and variable assets, with the given assets being the most important and necessary to stay in business. However, to differentiate themselves from the competitors, Volvo needs to employ the variable assets and adjust them to the country culture. Four adaptable brand areas have been found, i.e. brand loyalty, brand association, product attributes and marketing communication. By effectively managing these tools Volvo Truck increases their brand equity and also the brand loyalty. Not only does this generate increased brand loyalty, but also new customers, and it thereby provides value to the Volvo Truck Corporation.Item Känslor, Narration och Hegemoni Olika perspektiv på diskussionen om Marija Gimbutas´teorier(2015-11-09) Larsson, Helena; University of Gothenburg / Department of Historical Studies; Göteborgs universitet / Institutionen för historiska studierArgumenten i debatten om Marija Gimbutas och hennes forskning har löpt i ungefär samma banor de senaste 20-30 åren och jag har försökt utvinna ny kunskap ur materialet, som omfattat arkeologiska verk, artiklar, recensioner och debattinlägg på webbsidor, genom att pröva nya infallsvinklar på ämnet. Jag fascinerades av just upprepningarna av argument och deras uttrycksformer. Vilken funktion fyller de och vilka drivkrafter ligger bakom? En annan viktig fråga har handlat om hur aktörer framträder på den sociala och kulturella scen som det undersökta materialet utgör. Jag valde att betrakta arkeologin som ett relationellt utrymme där människor agerar eftersom jag ville undersöka hur känslor och makt kommuniceras bland arkeologer i förhållande till Gimbutasdiskursen. Detta har utgjort huvudfrågan för uppsatsen. Hur erfar subjektet, hur gör det motstånd mot påverkan och hur åskådliggörs hegemoniskapande processer? Jag ville också ta reda på om Marija Gimbutas kunde betraktas som en gränsmarkör inom arkeologin. För att belysa dessa olika frågeställningar har jag använt Antonio Gramscis teori om hegemoni parallellt med Peter Aronssons idéer om historiebruk och Mary Douglas dito om renhet och fara. Och jag har låtit mig influeras av, bland andra, sociologen Pierre Bourdieau och etnologerna Billy Ehn och Orvar Löfgren när det gäller beskrivningar av akademin som ”slagfält” och arena för känslomässiga uttryck. Jag har också fördjupat mig i narrativets funktion, inspirerad av Aronsson, Hayden White, Elinor Ochs och Lisa Capps.