Browsing by Author "Larsson, Hiba"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item BMW A Company Analysis(2007-02-14T12:40:42Z) Larsson, Hiba; Falkemark, Christian; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground: The automotive industry is distinguished by a highly competitive market. Thus, the actors on the market struggle with increasing cost of production, development and mature markets. With the aim to increase profit margins and reduce costs, Volkswagen, GM and Ford are some companies, which use the same components in different car models and car brands. These companies have in other words succeeded in synergising research and development effects within the company despite car model and business area. By a contrast, BMW, an individual actor, has yearly shown strong financial results and has retained its market shares. This becomes of interest to study more profoundly, in order to find the factors behind a successful company and a strong brand. Purpose: The purpose of this thesis is to analyse the development of BMW during the past five years. Not only are the financial statements taken into consideration. In addition, a comparison to competitors and the market situation is also made. Delimitation and assumptions: This thesis is delimited to an analysis of BMW between the years 2001-2005. The thesis is based on the assumption that BMW is the most successful automotive manufacturer in the premium segment. Methodology: In the study of BMW both primary and secondary data are used. The primary data consists of an interview and secondary data is collected from annual reports. Results and Conclusion: BMW is a well known and highly valued brand and has high diversity in the product portfolio. BMW possesses high internal competence and the company develop a large part of the car by themselves. The emerging markets in South East Asia, Russia, Eastern Europe and South America have shown evident growth developments. Eminent production, transportation and raw material costs have both dampened margins and affected the buying power of consumers likewise as high oil prices. Suggestions for further studies: What would be of interest are the services that the automobile manufacturers offer beside the cars, the after sales services, like financial services for example. In addition, future research could also include studies of customer loyalty in association to the after sales services.Item Kungsleden - En företagsvärdering(2006) Murby, Arne; Larsson, Hiba; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Fastighetsmarknaden har fått sig ett rejält uppsving tack vare det låga ränteläget. I fruktan för den fastighetskris i Sverige upplevde i början av 1990-talet har man i allmänhet börjat ifrågasätta om priserna är övervärderade. Kungsledsaktien har haft en exceptionellt positiv utveckling och premien står högt i jämförelse med andra fastighetsbolag. Problemformulering: Vi försöker i arbetet besvara hur Kungsledens historiska utveckling ser ut, vad det är som gör att Kungsleden lyckats växa sig så stora samt om det går att se tendenser till att Kungsleden är övervärderat. Syfte: Uppsatsen är en kandidatuppsats (magisterbredd) vars syfte är att beskriva Kungsledens historiska utveckling och aktuella situation. Vi försöker bilda oss en uppfattning om företagets värde dels genom att tolka ekonomiska värden men även genom att intervjua kunniga personer i ämnet. Avgränsningar: Vi analyserar Kungsledens årsredovisningar för åren 2001-2005. Metod: Vår avsikt är att få ett helhetsperspektiv och studera processen bakom Kungsledens utveckling. Studien är därför utformad som en fallstudie. I denna använder vi oss av såväl primär- som sekundärdata. Uppsatsens reliabilitet anser vi vara låg eftersom våra egna erfarenheter och antaganden har stor inverkan på de resultat vi kommer fram till. Uppsatsens validitet anser vi dock vara hög. Slutsatser: Kungsledens mål och strategi har under åren successivt förändrats, från avveckling till fastighetsförvaltning med hög avkastning. De anställdas engagemang tycks ha haft bidragande orsak till denna utveckling. Utifrån den värdering vi gör av Kungsleden kan vi inte dra några slutsatser om aktien är för högt värderad. Utifrån våra intervjuer är vi dock förvissade om att marknaden har höga förväntningar på kungsledenaktien och att aktiens värde anses vara utmanande. Med tanke på det framtida ränteläget blir det svårt för Kungsleden att expandera i en takt man hittills gjort. I och med införandet av IAS40 kan Kungsleden heller inte fortsätta med att löpande ta upp värdeökningar på fastigheter. Sammantaget kommer detta antagligen att påverka Kungsledens utdelningspolitik och i förlängningen dess börsvärde. Som förslag till fortsatt forskning skulle det även vara intressant att följa utvecklingen av Kungsleden för kommande år. Kungsleden har historiskt uppvisat en tillväxt starkare än börsens genomsnitt. Hur sårbart kommer Kungsleden att vara för framtida börsnedgång och räntehöjningar? Kommer Kungsleden även i framtiden kunna ge aktieägarna avkastning över börsens genomsnitt? Hur stor är risken för att vi får se en rekyl liknande den vi hade i början av 1990-talet?