Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Larsson, Jeanette"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Arbetskraft från tredjeland - Ett naturligt experiment av reformens efftekt
    (2014-09-12) Hellström, Malin; Larsson, Jeanette; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    Den 15 december 2008 genomfördes en reform för arbetskraftsinvandring från tredje land i Sverige. Syftet med förändringen är att underlätta rekrytering utanför EU/EES och Schweiz för att minska bristen på arbetskraft. Genom att förenkla och utveckla systemet till ett av de mest öppna i världen, hoppas man locka till sig fler arbetare för att minska underskottet på arbetsmarknaden. Tidigare forskning visar att en reform som minskar restriktioner för inträde till landet, generellt kommer att resultera i ett ökat inflöde av migranter. I denna uppsats undersöks, med hjälp av en ekonometrisk analys, om Sveriges reform av arbetskraftsinvandring gett en positiv effekt på antalet migranter som ansöker om ett arbetstillstånd. I den ekonometriska analysen används panel data, med data från före och efter reformen. Tidsserien sträcker sig mellan år 2000 till 2012 och innehåller således data från nio år innan och fyra år efter reformen. Utifrån migrationsteorier har sedan ett antal variabler, som fångar upp eventuella utomstående effekter, tagits fram. Resultatet av analysen visar att reformen har gett en positiv effekt på antalet arbetsmigranter som ansöker om tillstånd för att få arbeta i Sverige, vilket även stöds av valda teorier.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn.
    (2012) Ivarsson, Anna; Larsson, Jeanette; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kring barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att precisera syftet utgår studien från följande frågeställningar:  -Vilka svårigheter menar pedagogerna att barn visar i det sociala samspelet? -Hur beskriver pedagogen att hon/han går tillväga då ett barn visar svårigheter i det sociala samspelet? -På vilka sätt menar pedagogen att hon/han kan stödja barnet som är i behov av att utveckla sin kompetens när det gäller att samspela med andra? -Vilka svårigheter upplever pedagogen i och med detta arbete? -Anser pedagogen att hon/han får tillräckligt mycket stöd från ledningen i den här typen av arbete? Metod Studien baseras på kvalitativa samtalsintervjuer. Sammanlagt har tio pedagoger intervjuats från ett antal förskoleavdelningar och fritidshem. Angelägenheten om att fånga en sammansatt verklighet utföll i användandet av öppna intervjufrågor. Resultat Resultatet visar en bred bild av svårigheter som framförallt blir synliga genom att barn drar sig undan eller har ett utagerande beteende. Orsakerna kan vara många och det är därför av vikt att se hur sammanhanget runt barnet ser ut. Pedagogens bemötande och förhållningssätt gentemot barnen lyfts fram som något av det viktigaste. Att knyta an till barnet och fokusera på barnets positiva egenskaper framhålls. Samarbetet i arbetslaget visar sig vara av stor betydelse för hur arbetet med att ge stöd blir. Att finnas nära barnet i sampel med andra beskrivs som avgörande för att kunna ge det stöd som krävs. Denna metod begränsas av stora barngrupper med många barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar att pedagoger i stora barngrupper upplever sig otillräckliga då de inte anser sig ha tid för alla barn.    
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Rise of the Machines: A study of the Developing Acceptance of Collaborative Robots
    (2017-09-05) Giacometti, Antoine; Larsson, Jeanette; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    The constant increase of complexity within the international business (IB) environment is pushing multinational corporations to find new and innovative ways to remain competitive. Collaborative robots (cobots), defined as robots that can interact safely with humans, are deemed to be one of the solutions to this. However, when a new technology enters markets, it has been shown that there can be hindering factors impacting the acceptance of the technology within societies. The purpose of this thesis has been to identify possible factors affecting cobot acceptance and provide a more comprehensive overview of these factors than previous studies have accomplished. In addition, the potential influence of a government on cobot acceptance was touched upon as well as the international spread of this technology. The study was based on secondary data, collecting views from previous researchers and publications, users and producers of cobots, and government officials. The gathered data was then grouped and analyzed in accordance to the variables of this study’s conceptual framework: ​Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, Facilitating Conditions and ​Government Influence​. The results illustrate that cobot acceptance can be affected by several factors related to these variables, such as operational gains and ease of adaption.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback