Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Larsson, Jenny"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inkludering i förskolan - Förskollärares yrkesprofession i relation till barns individuella behov och utbildning.
    (2024-10-16) Lindgren, Clara; Larsson, Jenny; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Studiens innehåll redogör hur förskollärare arbetar för att bemöta barn i behov av särskilt stöd utifrån deras individuella förutsättningar med avstamp i specialpedagogiken som teoretisk utgångspunkt. De frågeställningar som vi har valt att utgå från för att besvara syftet fokuserar på hur förskollärare arbetar för att säkerställa en likvärdig utveckling för barn som är i behov av extra stöd, vilka förhållningssätt som förskollärare använder sig av i mötet med barn i behov av särskilt stöd samt hur arbetet med inkludering lyfts fram som gynnsamma för barn som är i behov av särskilt stöd. Studien har utgått från en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som källa för insamling av empiri. Resultatet visar att förskollärarna diskuterar förhållandevis mycket likasinnat kring barn i behov av särskilt stöd och förhållningssätt som ses som gynnsamma för dem. Förskollärarna förklarar att det finns önskvärda sätt att arbeta mot en inkluderande verksamhet som ska ta alla barns individuella behov i beaktning. Dilemmat med stora barngrupper och det åtstramade personalantalet är något som lyfts hos flera av förskollärarna som grundläggande faktorer till varför arbetet i förskolan planeras utifrån att möta barnen på en gruppnivå i stället för att möta barnen på en individnivå. Förskollärarna förklarar att det är till följd av att det inte finns resurser för att möta barnen en-till-en i förskolans verksamhet. Slutligen följer en diskussion om hur studien initierats av oss författare baserat på den kunskap vår verksamhetsförlagda utbildning gett oss i relation till barn i behov av särskilt stöd. Vi tar upp hur förskollärarna pratar om dessa barns utbildning och hur den formas för att möta alla barns individuella behov. Det visar sig vara ett komplext dilemma i relation till att samtidigt lyckas värna om resterande barngrupp.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IT i framtidens skola - några aktörer uttalar sig
    (2007) Söderlund, Emma; Larsson, Jenny; Göteborg University/Department of Sociology
    Inledning: Informationsteknik (IT) är en mycket stor del av dagens samhälle. Skolans uppdrag är att förbereda eleverna för att verka och leva i samhället. Har pedagoger på skolorna tillräcklig kompetens inom IT för att kunna utföra uppdraget? Syfte: Studiens syfte är att undersöka några nationella samt lokala aktörers förhållningssätt till IT i framtidens skola. Frågeställningar: Hur ser några aktörer på utvecklingen av IT i skolan? Vad satsas det på inom IT för verksamma i skolan? Vilka satsningar inom IT-utbildning pågår och planeras inom lärarutbildningen? Vad anser några aktörer att Lpo94 säger om IT i de tidiga skolåren? Metod: Studien genomfördes i form av intervjuer med aktörer som är verksamhetsansvariga inom Myndigheten för skolutveckling i Stockholm samt Center för Skolutveckling i Göteborgs Stad. Vidare har även en skolledare, en pedagog, en informant för lärarutbildningen i Göteborgs Stad samt en programansvarig för satsningen på IT i lärarutbildningen på KK-stiftelsen intervjuats. Intervjuerna, som skedde via telefon, spelades in och transkriberades. Resultat: Gemensamt för alla informanterna var att de ansåg att IT i undervisningen är en viktig del i framtidens skola. De ansåg att det redan i tidiga skolår borde införas mer IT i skolan. Det fanns många satsningar både nationellt och lokalt i Göteborgs Stad, för att integrera IT i undervisningen. Informanterna var eniga om att satsningar redan borde ske inom lärarutbildningen för att blivande pedagoger skall kunna använda IT för sin egen del och i det pedagogiska arbetet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Minimal Surfaces- A proof of Bernstein´s theorem
    (2015-06-10) Larsson, Jenny; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper
    This thesis is meant as an introduction to the subject of minimal surfaces, i.e. surfaces having mean curvature zero everywhere. In a physical sense, minimal surfaces can be thought of as soap lms spanning a given wire frame. The main object will be to prove Bernstein's theorem, which states that a minimal surface in R3 which is de ned in the whole parameter plane is linear, meaning it is a plane. We will give two proofs of this theorem, both involving methods from complex analysis, and relying on a proposition stating that we can always reparametrize the surface into so called isothermal parameters.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback