Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lerman, Frida"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Barn och ungas möjligheter till sexuell identitetsutveckling En litteraturöversikt om problem, lösningar och subjektspositioner i forskning om sexualitetsundervisning
    (2021-09-22) Lerman, Frida; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Föreliggande uppsats ämnar synliggöra hur forskning konstituerar problem och lösningar, producerar subjektspositioner samt undervisningsmodeller som anses kvalitativa inom sexualitetsundervisning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur tidigare forskning (publicerade mellan 2000 – 2021) om policyförändringar inom sexualitetsundervisning konstituerat problem och lösningar för sexualitetsundervisningen. Vidare undersöker jag hur de förslag som lyfts fram som kvalitetsförbättrande för sexualitetsundervisningen har konstituerats och legitimerats genom olika barnsynsdiskurser. Detta synliggörs genom en hybridform av den systematiska och narrativa litteraturöversikten, där utgångspunkter i förståelsen om subjekt och omvärlds präglas av diskursteoretiska perspektiv. Resultatet visar att det främjande perspektivet anses kvalitativt när det jämförs med riskperspektivet, det produceras snäva subjektspositioner där objekten ges förhållningsvis lite makt i sin sexuella identitetsutveckling samt att barns rättigheter konceptualiserar till deras rättighet till att göra rätt val. Uppsatsen visar hur förståelsen av barn och ungas individuella behov härstammar från statistiska mätningar av utsatthet samt ger effekter av maktojämlikheter mellan flickor-pojkar samt, de som anses vara utanför normen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo
    (2022-08-30) Lerman, Frida; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. Empirin analyserades med diskursteori som ramverk för maktanalysen samt postkoloniala perspektiv som försätter kolonialismen i nutid, med en intersektionell förståelse av subjekt där ålder, kön och ras utgör de intersektioner som fokuseras. Analysen visar att förskolorna styrs av den binära könsnormen vid utformning av såväl kunskap barnens ska läras som framtida arbetsmöjligheter. Vidare visar analysen att ålder konceptualiseras som skillnadskategorier där äldre barn förväntas ta mer ansvar och vara lugn och tålmodiga, till skillnad från de yngre barn som förväntas ha sämre möjligheter till att arbeta fokuserat över längre tid samt riskerar att utgöra ett störmoment vid undervisningstillfällen. Analysen visade även att det fanns en dissociation mellan förskolornas lokala familjekonstellationer och deras framställning av möjliga familjekonstellationer att anta.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback