Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Libell, Henrik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Prognos för offentlig sektor: Molnigt, med chans för IT som en tjänst
    (2013-09-13) Libell, Henrik; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg/Applied Information Technology
    Den offentliga sektorn i Sverige outsourcar i mycket hög utsträckning sin kärnverksamhet, samtidigt som den envisas med att driva IT-verksamheten internt på ett traditionellt vis. IT som en tjänst i allmänhet och molntjänster i synnerhet har de senaste åren blivit otroligt populärt, och erbjuder verksamheter bättre kostnadseffektivitet och en större förmåga att koncentrera sig på kärnverksamheten, varför det borde vara ett högintressant alternativ till traditionell IT-drift för den offentliga sektorn. För att skapa förståelse för varför IT som en tjänst inte riktigt tagit fart inom den offentliga sektorn föranleddes en undersökning av dess IT/IS-användande, på vilket sätt den påverkas av att nyttja IT som en tjänst, samt vilka möjligheter och utmaningar molnet kan medföra. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ hermeneutisk studie, som inleddes med litteraturstudie på området, följt av sex stycken djupintervjuer med fem respondenter som samtliga innehar många års erfarenhet av området. Resultatet indikerade att IT som en tjänst borde vara intressant för offentliga verksamheter som önskar bättre kostnadskontroll och större fokus på sin kärnverksamhet. Vidare pekade resultatet på att svensk lagstiftning samt hög nivå av komplexitet inom verksamheten kan vara orsaker till den låga andelen IT som en tjänst. Genom noggrann analys och inventering av den nuvarande situationen, samt god kunskap om svensk lagstiftning och vilka implikationer bl.a. lagen om offentlig upphandling medför, kan offentliga verksamheter undvika att IT som en tjänst blir dyrare och mer komplicerat än nödvändigt, och erhålla nyttoeffekter som kostnadseffektivitet och fokus på kärnverksamheten. Framtida forskning kan förslagsvis undersöka möjligheterna till ett ramverk för integrationen av molntjänster i offentliga verksamheters IT/IS-miljö, samt huruvida det finns en gyllene gräns för när molntjänster blir dyrare än traditionell drift.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback