Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lidman, Nils"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp?
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005) Lidman, Nils; Johansson, Anders
    Institution: Musikhögskolan vid Göteborgs universitet Författare: Nils Lidman, Anders Johansson Titel: Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp? Sökord: instrumentalundervisning, enskild undervisning, gruppundervisning, differentiering, inkludering Detta arbete handlar om instrumentalundervisning på kulturskola. I fokus för arbetet ligger instrumentallärares syn på enskild undervisning och gruppundervisning. Syftet är att undersöka vad några instrumentallärare i kulturskolan har för uppfattningar om begrepp som enskild undervisning, gruppundervisning, inkludering och differentiering, samt hur de undervisar i förhållande till dessa. Är deras uppfattningar förenliga med styrdokument och pedagogisk forskning? Arbetet består av en litteraturstudie och en kvalitativ intervjuundersökning av fem instrumentallärare på olika kulturskolor. Resultatet visar att lärarna i fråga har olika synsätt på sin undervisning. Alla undervisar både enskilt och i grupp, och gruppundervisning blivit allt vanligare under senare år. Lärarna skulle önska en mer varierad undervisningsverksamhet med både enskild undervisning och olika gruppsammansättningar i en inkluderande men ändå differentierande miljö. De bedömer den enskilda undervisningen utifrån en estetisk kultursyn och gruppundervisningen utifrån en antropologisk kultursyn. Analysen och resultatet av litteraturstudierna visar dock att denna sammankoppling inte är förenlig med en metodikutveckling av instrumentalundervisning i allmänhet, och enskild instrumentalundervisning i synnerhet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback