Browsing by Author "Lilja, Astrid"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”…i Sverige finns det ingen likvärdighet…” En studie om huvudmannens uppdrag att erbjuda barn en likvärdig förskola av hög kvalitet(2021-10-22) Lilja, Astrid; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeFörskolans samhällsviktiga funktion i förhållande till barns rätt till utbildning har expanderat och det kompensatoriska uppdraget fått en större betydelse i förhållande till att förskolan har möjligheter att verka mot social ojämlikhet. Den här studien syftar till att beskriva hur huvudmannen arbetar för att skapa förutsättningar för barn att få tillgång till en likvärdig förskola av hög kvalitet. Studien strävar också mot att belysa hur huvudmannens arbete med kvalitet och likvärdighet påverkar det individuella barnet på sikt. Studien är kvalitativ och utgår från åtta intervjuer med skolhuvudmän inom förskolan. Bronfenbrenners ekologiska systemteori är studiens teoretiska ram och utgör ett verktyg för att skapa förståelse för informanternas utsagor. Resultatet synliggör hur begreppen kvalitet och likvärdighet definieras och den komplexitet som finns kopplat till dem. Resultatet visar också vika insatser som görs samt vilka utmaningar skolhuvudmannen står inför i arbetet med likvärdighet och kvalitet.Item Kvalitet och likvärdighet i förskolan utifrån ett ledningsperspektiv utifrån ett ledningsperspektiv(2020-08-12) Lilja, Astrid; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeUnder senare år har forskning visat att hög kvalitet i förskolans utbildning har en avgörande innebörd för barns lärande inom alla områden. Det yttersta ansvaret för att säkerhetsställa att barn får en likvärdig utbildning ligger på huvudmannen, det vill säga i de allra flesta fall på kommunen. Avsikten med denna systematiska forskningsöversikt är att utifrån resultat av tidigare forskning beskriva hur arbetet med att erbjuda en likvärdig förskola av god kvalitet för alla barn utförs på huvudmannanivå samt på ledningsnivå. Resultatet visar att insatser i förskolan och skolans lägre kan beskrivas som: Insatser med utmaningar och Insatser som visar framgång. Gemensamt för artiklarna och studierna som ingår är att det på en ledningsnivå fattats beslut att vissa insatser ska implementeras. Insatserna påverkar olika nivåer i verksamheterna från olika ledningsnivåer till barnnivån, och trots att syftet i slutändan är att insatserna ska syfta till att förbättra likvärdigheten för barn i förskolans utbildning gör insatserna inte alltid det.Item Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.(2017) Lilja, Astrid; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar det sig i förskollärarnas arbete. Föreliggande studie är av kvalitativ karaktär och intervjuer är använda för insamling av det empiriska materialet. Materialet har analyserats ur en fenomenografisk forskningsansats. Studien utgår från ett utvecklingspedagogiskt perspektiv som har sin grund i den fenomenografiska forskningsansatsen och i variationsteorin. Några av de centrala begreppen för studien är läroplan, lärandets objekt, lärandets akt och undervisning. Resultatet av studien går att sammanfatta med att det finns vissa skillnader i hur förskollärare uttrycker att de använder läroplanen och hur det visar sig i verksamheten. För att alla barn ska har rätt och möjlighet till en jämlik förskola är det viktigt att studier kring förskolans kvalitet utförs. För att synliggöra den problematik som finns i läraruppdraget och hur man som lärare tolkar läroplanen för förskolan är forskning om detta av betydelse. Förskolan som institution har ett ansvar att erbjuda alla barn en jämlik start i livet.