Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lindberg, Jessica"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Det handlar framför allt om att förbereda, ligga steget före och se vad han behöver för att lyckas i den här situationen” En kvalitativ etnografisk studie om pedagogers stöd och relationsbyggande med barn med autismspektrumtillstånd i förskolan
    (2025-03-05) Hartelius, Johanna; Johansson, Camilla; Lindberg, Jessica; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Allt fler barn får diagnosen autismspektrumtillstånd (AST) både i Sverige och internationellt. Forskning visar att barn med AST är i behov av ökat stöd och närvaro av pedagoger på förskolan och att pedagoger genom att använda tydliggörande pedagogik kan skapa större förförståelse inför övergångar. Forskning visar också att det är viktigt att bygga en förtroendefull relation till barnen med AST och att det barnen behöver mest stöttning kring är övergångar mellan olika aktiviteter. Det största skälet till att det uppstår svårigheter för barn med AST i förskolan är dock att pedagoger saknar kunskaper kring bemötandet av deras olikheter. Denna studie vill synliggöra vilket stöd pedagogerna erbjuder barn med AST i övergångar på förskolan och hur detta stöd kan påverka barnens känsla av sammanhang (KASAM). Våra forskningsfrågor är, vilket stöd erbjuder pedagoger barn med AST i övergångar mellan aktiviteter, hur kan relationen mellan pedagoger och barnen med AST påverka barnens känsla av sammanhang och hur påverkar pedagogernas teoretiska kunskaper om AST hur de organiserar och strukturerar sin verksamhet. Studien utgår från två teoretiska perspektiv, det sociokulturella perspektivet och det salutogena perspektivet. I studien har en kvalitativ etnografisk metod använts och empirin har samlats in genom deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Genom bearbetning av observationsanteckningar och intervjuer har tre tongivande teman framkommit. Dessa teman är tydliggörande pedagogik, förtroendefulla relationer och pedagogernas teoretiska kunskap. Resultatet visar att det stöd pedagoger erbjuder barnen med AST i övergångar varierar mellan förskolorna och att pedagogernas teoretiska kunskap om AST påverkar det stöd som ges. Studien visar att förskolorna arbetar med tydliggörande pedagogik på olika sätt och i olika grad. De pedagoger som har störst teoretisk kunskap om AST är också de som synliggör sin verksamhet mest genom olika typer av visuellt stöd. Resultatet visar också vikten av förtroendefulla relationerna och hur betydelsefullt det är att utveckla dessa relationer mellan pedagoger och barn med AST.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement