Browsing by Author "Lindell, Ingrid"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att se och synas. Filmutbud, kön och modernitet(2004) Lindell, IngridItem En dag i Dublin. Om James Joyces Ulysses(Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet, 2015-05-25) Jansson, Mats; van Reis, Mikael; Olinder, Britta; Lönnroth, Lars; Lundahl, Mikela; Ryan, Barry; Lindell, Ingrid; Sigurdsson, Ola; Linder, Jens; Larsson, Lisbeth; Holmqvist, Ingrid; Trotta, Joseph; Bladh, Elisabeth; Ekholm, Christer; Nilsson, Ingemar; Lützow-Holm, Ole; Andersson, Erik; Arping, Åsa; Jansson, MatsJames Joyces Ulysses (1922) är en modern klassiker som kommit att prägla 1900-talets litterära medvetande. Den dag som handlingen utspelas, den 16 juni 1904, har till och med fått en egen benämning, ”Bloomsday”, efter romanens ryktbare antihjälte Leopold Bloom. Den firas numer årligen. Men vad kan Ulysses säga oss i dag? Med anledning av den svenska nyöversättningen 2012 anordnades en heldag vid Humanistiska fakulteten, göteborgs universitet, där forskare och föreläsare från en rad olika håll diskuterade romanen i hela dess vidd: språk, översättning, berättarteknik, religion, historia, exil, (post)kolonialism, genus, sexualitet – och mat. Föreliggande volym presenterar föredragen i redigerad form.Item Editorial Inledning(LIR. journal, 2017) Lindell, Ingrid; Widhe, OlleItem Fem stora förmågor och litteraturläsning. Att strukturera lärande i en tid av mätning och synliggörande(LIR. journal, 2017) Lindell, IngridTeaching literature in a time of measurement and visibility is met with a number of difficulties on several levels. In contemporary school development there is a wave of methodological offerings on how to make aims and criteria visible and in line with Assessment for Learning principles. A secondary grammar teacher of literature needs to be able to make explicit the purpose of reading and what qualifies a student’s task at which grade. This article discusses the presumptive learning object of literature reading in relation to one popular method of teaching generic competencies. In this example literature falls short and is both marginalised and risking instrumentality. Generic competencies could rewardingly be used in connection with teaching literature but needs to encompass metacognitive, aesthetical and experiential learning processes as well as analytical, communicative, conceptual and practical skills.