Browsing by Author "Lindgren, Johan"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETEn kvantitiv innehållsanalys av nio chefsredaktörsbloggar(2010-02-25T12:46:40Z) Lindgren, Johan; Mattsson, Markus; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationFörfattare: Johan Lindgren, Markus Mattsson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Institutionen för journalistik och massmedier, Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2009/10 Handledare: Britt Börjesson Syfte: Syftet är att undersöka innehållet i chefredaktörsbloggar. Metod: Kvantitativ innehållsanalys Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet Material: 135 blogginlägg av 9 chefredaktörer Huvudresultat: Undersökningen beskriver hur chefredaktörens blogginnehåll och mängd inom ett ämnesområde varierar beroende på tidningarnas storlek. Det är också väldigt få chefredaktörer inom dagspressen som driver en blogg. Chefredaktörernas bloggar innehåller ämnen som sträcker sig från det privata till information och åsiktsmaterial. Bloggarna har som funktion att informera, påverka och skapa relation till sina läsare. Tidningar med stora upplagor ägnar sig främst åt att informera medans tidningar med små upplagor är mer relationsskapande och frispråkiga i sina bloggarItem Inga förändringar är bra förändringar – en kvalitativ samtalsstudie av gymnasielärares attityder kring implementeringen av Lgy11 i religionskunskap på gymnasiet(2012) Lindgren, Johan; Hansson, Fredrik; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSyfte: Det övergripande syftet med följande uppsats är att belysa problematiken kring implementering av gymnasiereformen 011 med utgångspunkt i lärares attityder till styrdokumenten för religionsämnet på gymnasiet. Metod och material: Datainsamlingen i föreliggande studie bygger på en kvalitativ metod där 6 gymnasielärare i religionskunskap på gymnasiet i enskilda, semistrukturerade, intervjuer får chansen att ge sin syn på innehållet och utformningen av de styrdokument som följer med Lgy 11 och hur det uppfattar att dessa har påverkat den egna praktiken. Studiens respondenter får även möjlighet att ge sin syn på reformen i stort. Till grund för studien ligger de slutsatser som dras i SOU (007:8 & 008:7) och tidigare forskning kring lärares attityder och reformarbete i skolan, samt de större förändringar Skolverket framhåller i styrdokumenten för religionskunskap på gymnasiet i Lgy11. Resultat: Resultatet av föreliggande studie visar att respondenternas attityder är mångfacetterade och skiftar beroende på vilka aspekter av implementeringen av Lgy11 de uttalar sig om. Attityderna kan också skifta från person till person. I denna uppsats identifieras tre olika typer av attitydkategorier bland respondenterna (paradigmatisk, evolutionistisk och kumulativ) som alla medför såväl hinder som fördelar vid implementeringen av Lgy11. Slutligen visar författarna på hur dessa attityders samspel med en rad andra faktorer har inflytande för implementeringsprocessen. Betydelse för läraryrket Resultaten av föreliggande studie visar hur komplex och bräcklig implementeringen av en ny skolreform kan vara och aktualiserar därigenom demokratiaspekten i styrningen av den svenska skolan. Vill vi att demokratiskt fattade beslut ligga till grund för verksamheten på skolor runtom i Sverige är det av yttersta vikt att uppmärksamhet ägnas åt de hinder och fallgropar som kantar implementeringen av dessa beslut. Annars är risken att vi får en svensk skola där verksamhetens innehåll och utformning styrs av enskilda individer. Något som skulle skaka om det svenska samhällets demokratiska fundament i grunden. Som blivande lärare är det således av yttersta vikt att reflektera över hur man själv bör förhålla sig till beslut som rör skolan i allmänhet och Lgy11 i synnerhet.Item Judendom i läromedel En diskursanalys av fyra läromedel i religionskunskap(2012-01-31) Lindgren, Johan; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and ReligionThis is a study that aims to discern whether there are any differences between upper secondary level school textbooks published both before The Living History Forum (a government agency that works with issues on tolerance, democracy and human rights) was founded and after with regards to their depiction of Judaism in general and anti-Semitism and the Holocaust in particular. Underscoring the relevancy of this topic, in 1997 CEIFO (The Centre for Research in International Migration and Ethnic Relations) and Brå (Swedish National Council for Crime Prevention) conducted a survey among school children which revealed a lack of knowledge regarding the Holocaust (including whether it had even occurred). With this educational deficiency in mind, this study attempts to determine if there is an active development in text-book authoring regarding this subject. Using Norman Fairclough's critical discourse analysis (CDA) eight textbooks (four old and four new) are examined and compared in order to see if there have been changes in discourse regarding this topic over time. Fairclough's critical discourse analysis is a method used to analyse the relationship between discourse and changes in social and cultural development, and is thus employed in this case to determine if any significant changes have been made in textbooks regarding this topic. As a future teacher in religion it is important for me (and others) to be aware of this type of issue in order to be able to combat it when encountered in schools. It is also important, and part of one’s responsibility as a teacher, to actively and critically work with and review textbooks. This study has not found any major changes in the depiction of Judaism and anti-Semitism in any of the textbooks reviewed. Though the reasons for this may be many, my theory concerns all the variables an author or a publisher has to consider when making new textbooks or revising old ones. It is not a simple thing to write text books.