Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lindgren, Sarah"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar hur stor du är. Elevers uppfattningar om astronomiska objekts storlek och skala.
    (2021-07-08) Lindgren, Sarah; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
    Den här studien är en del av det svenska forskningsprojektet Storlek och skala i universum vid Nationellt resurscentrum för fysik, vars syfte är att undersöka elevers uppfattningar om storlek och avstånd för att kunna skapa bättre förståelse för hur det skall undervisas. Storlek och avstånd är ett underforskat område inom både svensk och internationell utbildningsinriktad astronomiforskning. Denna studie har i sin tur som syfte att bidra till forskningen genom att undersöka svenska mellanstadieelevers uppfattningar om fem astronomiska objekt samt dessas relativa skala. Dessa objekt är planet, stjärna, solsystem, galax och universum. Två forskningsfrågor har styrt undersökningen; Hur rangordnar och beskriver eleverna de ovan nämnda astronomiska objekten? Vilka uppfattningar och vardagsföreställningar, om några, har eleverna om dessa astronomiska objekt? Undersökningen är utförd med ett datainsamlingsinstrument som tidigare använts i två andra internationella studier. Flera analyser har gjorts, bland annat frekvensanalys av felplaceringar av elevernas rangordning av objekten och innehållsanalys av fritextsvar. Analyserna visar att eleverna i stor utsträckning placerar stjärna före planet och att de har en variation av felaktiga uppfattningar, så kallade vardagsföreställningar, om att stjärnor är små. En del av eleverna placerar också galax före solsystem. Men elevernas beskrivningar av solsystem är generellt sett mer adekvata i förhållande till beskrivningarna av galax. Dessa resultat stämmer överens med vad som framkommit av tidigare forskning. Studien argumenterar utifrån detta att kunskap om vad stjärnor är och hur stora de är behövs för att också förstå vad galaxer är samt korrekt kunna rangordna objekten.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement