Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lindholm, Jessica"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Digitala lärresurser i lärosätenas öppna arkiv. Slutrapport från OERIIR-projektet
    (2009) Lindholm, Jessica; Axdorph, Eric; Ericson, Kristina; Gilbert, Jonas; Hylén, Jan; Jonsson, Hanna; Olsson, Lena; Malmö högskola; Stockholms universitet; Göteborgs universitet; Metamatrix
    Arbetet i projektet ”OER i öppna digitala arkiv” har utförts i samarbete mellan Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Malmö högskola, Stockholms universitet, Uppsala universitet och Metamatrix AB under perioden mars 2008 - april 2009. Projektet har finansierats av Kungl. Bibliotekets program OpenAccess.se. Vid sidan om denna slutrapport, har vi tidigare publicerat rapporten Kartläggning av produktion och användning av OER vid några svenska lärosäten. De frågeställningar vi har arbetat med är - Hur ser möjligheterna ut att i lärosätenas öppna arkiv för e-publicering av forskning och uppsatser, också rymma de lokalt producerade lärresurserna? - I vilken omfattning använder och producerar lärarna vid lärosätena fritt tillgängliga lärresurser (OER, Open Educational Resources) idag? Vi har velat belysa dessa frågeställningar genom att ta fram unika empirisk data från de deltagande lärosätena.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Matriks lärresurser och erfarenhetstorg för matematik. Projektutvärdering
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2007) Ranebo, Stellan; Lindholm, Jessica; Kungliga Tekniska högskolan; Kungliga biblioteket
    Digitala lärresurser har potentiella möjligheter som på ett internationellt plan varit föremål för omfattande intresse. Utvecklingsarbete och försök pågår hos en rad stora aktörer i utbildningsvärlden. En svensk förstudie, Tillgång till digitala lärresurser inom högskolan1, belyser generellt och översiktligt aktuella problemställningar för utvecklingsområdet. Vi kommer i beskrivningen av utvecklingsområdet särskilt att beakta utveckling som skett efter att Katarina Jandérs rapport publicerades 2005. Utvecklingsområdet kan beskrivas på en övergripande nivå där strategiska frågor för högre utbildning och industrin kommer i fokus. På den nivån blir det särskilt intressant att försöka hitta långsiktigt hållbara lösningar på tekniska, kommersiella, juridiska och produktionsmässiga problem. Matriksprojektet är småskaligt och har verksamheten inom den högre undervisningen i matematik i fokus. Projektet tar utgångspunkt i den konkreta pedagogiska verksamheten i klassrum och föreläsningssalar. Det finns självklart ett samband mellan den strategiska nivån och det enskilda projektets nivå.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Projektet Forskningsdata inom humaniora och konstnärliga vetenskaper – open access?
    (2011) Andersson, Urban; Alfredsson, Iris; Arvidsson, Sofia; Eriksson, Jörgen; Jerlehag, Birger; Lawrence, David; Lindholm, Jessica
    Var och hur forskningsdata ska lagras, vilka delar kan publiceras som open access, hur bör koppling ske mellan öppna arkiv och Svensk Nationell Datatjänst och slutligen hur koppling bör ske mellan publikation och tillhörande forskningsdata, är frågor projektet har ställt sig. Ett 20-tal intervjuer med forskare har utförts inom ramen för projektet. Några kärnfrågor återkommer: När i forskningsprocessen aktualiseras datafrågorna, vem äger rätten till forskningsdata, vad är det faktiska värdet av att tillhandahålla data? Generellt finns bland forskarna en i huvudsak positiv attityd till att lagra och tillgängliggöra forskningsdata open access. Idag lagras data ofta på en mängd olika sätt, i många fall även inom ett och samma forskningsprojekt. Som exempel nämns egna hemsidor, olika former av portabla lagringsmedia, institutionens servrar, externa portaler och nätverk, sociala nätverk som YouTube. Här efterlyser man befintliga, enhetliga system, liksom stöd – både tekniskt och policymässigt, vad beträffar upphovsrätt och tillgång.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback