Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lindqvist, Caroline"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Does agency theory or stewardship theory apply to the venture capitalist-entrepreneur relationship?
    (2013-06-28) Lindqvist, Caroline; Mijovski, Dusjan; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Individuals, who have great ideas they want to realize, face the problem of how to be able to raise capital. Instead of just giving up their wish to establish a company that could be successful they can get the financial support from venture capitalists. In return for their financial help to the entrepreneur, venture capitalists normally demand a high return on their invested capital. Although this may seem as a very easy way to raise capital, venture capital funding is surrounded by a number of risks and special caution has to be taken to prevent any big losses. The main problem facing the venture capitalist is the asymmetric information between the venture capitalists and the entrepreneur and we have examined this problem through the agency and stewardship theories. Depending on how the two different parties act toward each other and how they see themselves in context of the organization, this will have effects on the success for the venture. For this thesis we have chosen to do a case study of Chalmers Innovation and had an interview with their investment manager Per Stenman. We have also used secondary data to outline a theoretical framework, which we will use to test the probability to how the actual process is executed. Our findings are that venture capital firms use contracting to prevent the problems that can occur with agency theory and with the help of contracting a principalstewardship relationship will emerge where no agency costs occurs. For further research it would be interesting to investigate the entrepreneur’s perception of the collaboration as well as interview other venture capital firms and see if there are differences in how they work
  • No Thumbnail Available
    Item
    Faktorer som påverkar mobilbanksanvändningen
    (2013-09-20) Lindqvist, Caroline; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Många företag investerar någon gång i olika databaserade verktyg för att stötta planering, beslutsfattande eller kommunikationsprocesser. Slutanvändarna är dock ofta ovilliga att acceptera informationssystemen vilket medför att denna typ av investeringar blir oerhört riskabla. Förståelse för användarnas inställning till ett informationssystem har visats sig vara ett av de mest utmanande problemen inom detta forskningsområde idag. Forskare har studerat användares föreställningar och attityder kring deras användningsintention, men resultaten har varit både motstridiga och bristfälliga. Som undersökningsobjekt har jag använt mig av svenska ungdomars användningsintention för mobilbanker och en kvantitativ studie har genomförts som baseras på fem olika hypoteser. Hypoteserna härrör från tidigare studier och har testats i en regressionsanalys för att utröna huruvida hypoteserna påverkar användaracceptansen för mobilbanker eller inte. Resultaten visar att hypoteserna om upplevd användbarhet, upplevt förtroende och upplevd god gränssnittsdesign har en positiv effekt på användaracceptansen. Däremot förkastades hypoteserna om upplevd användarvänlighet och upplevd risk. Regressionsanalysen visar också att endast cirka 50 % av variationen i användaracceptansen förklaras av just dessa variabler. Detta innebär att det finns andra variabler, vilka inte berörs i min studie, som också påverkar användaracceptansen. För vidare studier kan det vara intressant att identifiera andra faktorer som kan påverka acceptansnivån för mobilbanker . Det vore även intressant att utföra liknande studier på andra målgrupper och/eller länder för att se om resultaten skiljer sig.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement