Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lindskog, Camilla"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever
    (2016-09-15) Lindskog, Camilla; Pettersson, Helen; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir positiv då det är avgörande för den fortsatta skolgången. Vår studie riktar in sig på de möjligheter till kommunikation och inkludering för nyanlända elever i år 7-9 som den digitala tekniken kan erbjuda. Studien syfte är att undersöka om Skoldatatekets riktade utbildningsinsatser främjar nyanlända elevers kommunikation och inkludering. Metoden för studien är kvantitativa observationer av nyanlända elever tillsammans med kvantitativa enkäter med inslag av kvalitativa frågor till pedagoger som undervisar nyanlända elever i år 7-9. Forskning visar att IKT är ett kraftfullt verktyg att använda i lärandemiljön som bidrar till att lära sig svenska men även för ta del av innehåll på sitt eget modersmål. Skoldatatekets insatser har enligt de tillfrågade pedagogerna haft en positiv inverkan och gett pedagogerna ökad kunskap om hur appar och webbresurser kan användas i de nyanlända elevernas lärandemiljö. De pedagoger som fått ta del av Skoldatatekets riktade insatser kring nyanlända elever känner sig trygga med och har adekvata kunskaper att använda IKT i undervisningen. En inkluderande skolgång är ett effektivt sätt att bygga solidaritet mellan elever. Den kommunikativa delen är en viktig del som ökar inkludering genom att ge den nyanlända eleven en förmåga att kommunicera och kunna delta i gemensamma beslut. Studien visar att både de nyanlända eleverna och pedagoger använder sig av iPad i sin kommunikation, främst för översättning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback