Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Longgren, Jenny"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Division i läroboken – En granskning av tre matematikböcker för årskurs 4
    (2010) Karlsson, Josefin; Longgren, Jenny; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Räknesättet division går att dela in i aspekterna innehållsdivision och delningsdivision. Dessa aspekter innebär att en divisionsuppgift kan utformas på olika sätt. Kunskap om de båda divisionsaspekterna är gynnande vid beräkning av olika sorters divisionsuppgifter. Ofta har elever bristfälliga kunskaper inom detta område, vilket innebär att många elever har svårt att lösa divisionsuppgifter. Syftet med denna uppsats är att granska divisionsavsnittet i tre matematikläroböcker för årskurs 4, för att se om både innehållsdivision och delningsdivision finns representerade. Huvudfrågorna är: •Hur ser fördelningen mellan de två divisionsaspekterna ut i matematikläroböckerna? •Finns det någon skillnad mellan de olika matematikläroböckerna, vad det gäller introduktionen av divisionsavsnittet, behandlingen av de båda divisionsaspekterna, sambandet mellan multiplikation och division och om lärarhandledningen redogör för de båda divisionsaspekterna? För att ta reda på detta har en kvantitativ och kvalitativ samt komparativ innehållsanalys av tre läroböcker för årskurs 4 genomförts. Resultatet visar en tydlig dominans av delningsdivision gentemot innehållsdivision i samtliga läroböcker, men de granskade läroböckernas divisionsavsnitt skiljer sig även något åt vad det exempelvis gäller disposition, introduktion och antalet uppgifter. Dessa skillnader är olika från lärobok till lärobok. Brister i en lärobok vägs upp av fördelar, som en annan lärobok saknar och tvärtom. I dag finns ingen instans som granskar läromedel, vilket innebär att det ansvaret hamnar hos den enskilda skolan och framför allt hos den enskilda läraren. Det är därför nödvändigt att lärare är väl medvetna om avsaknaden av läromedelsgranskning, vilket gör det än viktigare att vara väl förtrogen med sitt undervisningsmaterial och att ha goda ämneskunskaper i matematik. II

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback