Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lundborg, Malin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Elevers attityd till friluftsliv i ämnet idrott och hälsa
    (2024) Lundborg, Malin
    Studier från andra länder visar att elever är positiva till friluftsliv. Syftet med studien är att ta reda på vilken attityd de svenska eleverna har till friluftsliv i idrott och hälsa undervisningen och vad det finns för likheter och skillnader med andra faktorer. En kvantitativ metod användes med hjälp av elektroniska webbenkäter. Antalet respondenter som deltog i undersökningen var 163 elever. Elever som går i årskurs 9 har fått svara på olika frågor om deras attityd är till friluftsliv. Resultatet visar att elever generellt är positiva till friluftsliv med en liten skillnad i att killar är mer positiva än tjejer. Vidare syntes det att elever som är fysiskt aktiva är mer positiva till friluftsliv än de som inte är det, samt att eleverna som har betygen A och F är mer positiva till friluftsliv än vad de övriga eleverna är. Studien kan därmed användas för lärare att bygga vidare på elevers redan existerande positiva attityd till friluftsliv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Friluftsliv och utevistelse i ämnet idrott och hälsa. En forskningsöversikt av lärares och elevers attityder till friluftsliv.
    (2023) Gustafsson, Niklas; Lundborg, Malin
    Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten för ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan och den allmänna uppfattningen är att det leder till god hälsa. Men vad anser lärare och elever om friluftsliv? Syftet med denna forskningsöversikt är att öka förståelsen kring lärares och elevers attityder till friluftsliv. En systematisk översikt av 8 utvalda artiklar genom sökningar i databaser. Artiklarna har analyserats utifrån syftet och frågeställningarna. I studien framkom att lärare och elever har övervägande positiva upplevelser av friluftsliv, där flera olika aspekter, såsom socialt, psykiskt, fysiskt och emotionellt, togs upp av både elever och lärare. I forskningsöversikten framkom många likheter i elevers och lärares attityder till friluftsliv, där de sociala var de mest framstående. Både lärare och elever uttrycker att sociala förmågor, gruppsammanhållning och elevers förmåga att agera i en grupp utvecklas och förbättras i friluftsliv. Det framkom även några få olikheter, där elever tenderar att värdera sina erfarenheter utifrån sina känslor, så som “roligt”, “intressant” och “utmanande” medan lärare lade mer vikt vid förmågor.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback