Browsing by Author "Lundgren, Martin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Backup whenever you’re worried - A study of data-backup practices in an academic environment(2012-09-25) Lundgren, Martin; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyData backup is one of many security related topics, and has been the target for many researches as to improve different techniques. However, studies have shown that backup is not a natural behavior for many, and some neglect its importance completely. Some argue that security can only be improved completely if an understanding of what cultural acceptance toward security is as well as what practices is being accepted and used. This paper aims not to improve the culture towards security, but rather to explore the practices and cultural compliance regarding data backup among employees and students at a university. A case study was made at an institution of a university. The study consisted of a quantitative study (survey) as well as a qualitative (interview). The survey was designed to extract the practices and cultural compliance to be expressed in a descriptive statistical fashion. The interview was designed as open and was analyzed using a phenomenological approach. The study shows that the respondents recognized themselves mainly at a level of; Culture, Commitment and Apathy. Meaning that the participants performed security related routines as part of, or close to, their natural behavior (Culture and Commitment), or were unmotivated to proceed with good praxis (Apathy). None of the participants recognized themselves at the disobedience level. The overall backup devices used were external hard disks and the use of online backup, dropbox. None of the participants used CD, DVD or Blue-Ray to backup their data. Nearly none of the participants used the universities servers as backup service. It was found that most backups were not protected in any way. The overall respondents found backup to be of importance and none considered it to be of no importance. Most difficult or least motivating among the participants in keeping regular backup was to remember doing so. It was also found that the most common regularity for both students and employees was to backup their data only whenever they felt worried for some particular file and folders.Item Motiven bakom Pernod Ricards förvärv av Vin&Sprit(2008-12-12T08:33:33Z) Lundgren, Martin; Jerntorp, Fredrik; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Bakgrunden till försäljningen av statligt ägda Vin&Sprit är att svenska regeringen har beslutat att statligt ägande av företag ska minskas. Försäljningen av V&S avslutade ett svenskt ägande av företaget som Ivan Bratt grundade 1917. Det köpande företaget Pernod Ricard grundades 1975 genom en sammanslagning av de två största franska producenterna Pernod och Ricard. Frågeställningar: Varför har Pernod Ricard valt att växa mekaniskt med hjälp av V&S? Hur skall förvärvet av V&S generera en ökad avkastning till aktieägarna? Vilka produkter inom V&S ligger i linje med Pernod Ricards produktportfölj och strategi? Syfte: Vi vill få förståelse till motiven bakom Pernod Ricards val att växa mekaniskt istället för organiskt, trots de stora ekonomiska riskerna som följer med denna expansionsstrategi. Metod: Vi har valt att göra en övergripande beskrivning av fallföretagens organisation, strategi och varumärken för att ge en bild av hur väl V&S passar in i Pernod Ricards strategi. Teori: Den första delen i teoriavsnittet som vi benämner företagsförvärv ger en överskådlig bild av vad som bör beaktas i strategifasen. De två efterföljande avsnitten SWOT och produktportfölj analyserar företagens interna och externa förutsättningar. Empiri: VI har valt att dela upp detta avsnitt i fyra delar. I den första beskriver vi försäljningsförloppet och den bransch som V&S och Pernod Ricard verkar i. I de två nästkommande delarna beskriver vi respektive bolags interna och externa förutsättningar. Den sista delen behandlar Pernod Ricards förvärv av V&S. Slutsatser: Förvärvet löser två av Pernod Ricards största svagheter, nämligen avsaknad av en egenproducerad global vodka, och en svag USA marknad. Det kanske viktigaste skälet till att det blev just V&S, är att förvärvet av Stolichnaya inte blivit av, vilket var Pernod Ricards ursprungliga förhoppning.